شناسه خبر : 42004

میانگین فرسایش خاک کشور ۵ تا ۶ برابر بالاتر از متوسط دنیاست

میانگین فرسایش خاک کشور ۵ تا ۶ برابر بالاتر از متوسط دنیاست

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: متوسط سالانه فرسایش خاک در کشور ۱۵.۴ تن در هکتار بوده که نسبت به متوسط دنیا ۵ تا ۶ برابر بالاتر است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا نوری، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: وضعیت کنونی کشور در بحث فرسایش به گونه ای است که نرخ فرسایش بالاتر از نرخ طبیعی شکل گیری خاک است به طوریکه در دنیا این میانگین خوب نیست و در کشور ما هم ۵ تا ۶ برابر بالاتر از متوسط جهانی فرسایش خاک در رویشگاه های اکوسیستم و اقلیم های متفاوت داریم.

به گفته او، بنابر آمار  به طور متوسط سالانه ۱۵.۴ تن در هکتار فرسایش خاک در کشور داریم که رقم بالایی است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها ادامه داد: اگر حفاظت، مدیریت و بهره برداری پایدار را یکی از چالش های جهان بدانیم، در کشور ابزاری لازم داریم که در مسیر رسیدن به توسعه پایدار کمک کند.

او با اشاره به اقدامات اساسی در راستای حفظ و حراست از خاک و جلوگیری از فرسایش گفت: اگر ارزش گذاری فرسایش و حفاظت از خاک را داشته باشیم و همواره تحلیل هزینه سود در مورد فرآیند رسوب ارائه کنیم، می توانیم تا حدی موثرتر وارد عرصه شویم.

نوری با بیان اینکه امکان بی توجهی به تکنولوژی فرسایش خاک وجود ندارد، گفت: آخرین دستاوردهای دنیا باید به کشور ورود کند تا با ترکیب دانش بومی، خسارت سالانه فرسایش به حداقل برسد تا در تحلیل هزینه و سود، منافع بیشتری در بخش توسعه کشور قرار دهیم.

 

ارسال نظر