شناسه خبر : 35629

شهروندان بیگانه مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند

شهروندان بیگانه مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند

سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی با تاکید بر ضرورت ساماندهی اتباع خارجی گفت: مطابق با قانون اتباع بیگانه مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ، محمد محمدی با بیان اینکه اتباع خارجی در ایران را عمدتا شهروندان افغان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: اکنون سازمان تامین اجتماعی با وزرات کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک همکاری مشترک را در قالب تفاهمنامه دنبال می‌کند که بر اساس آن همه اتباع خارجی در ایران باید ساماندهی شوند.

وی توضیح داد: در واقع تمامی اتباع بیگانه که در کارگاه‌های داخل ایران اشتغال داشته باشند؛ «کارت آمایش» یا پاسپورت و کارت اقامت دریافت می‌کنند. (کارت آمایش مدرکی مبنی بر اقامت قانونی اتباع افغان در ایران است که به صورت دوره‌های یک‌ساله تمدید می‌شود. دارندگان این کارت می‌توانند از حقوق شهروندی در ایران استفاده کنند.)

محمدی ادامه داد: هفته گذشته نیز جلسه‌ای از طرف معاونت اقتصادی سازمان تامین اجتماعی با دفتر کفالت افغانستان در ایران برگزار و تفاهمات ارزشمندی انجام شد. در این دیدار نیز مقرر شد، همه اتباع خارجی که در پایگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی فعالیت می‌کنند، فهرست‌برداری شده و همانند کارگران و کارفرمایان ایرانی بیمه شوند.

سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید کرد: این کارگران در صورتی که بیمه نشده باشند و مالیات پرداخت نکنند در حقیقت جایگزین کارگر ایرانی شده‌اند. امروزه این جمعیت در عرصه‌های متعدد اعم از از مبلمان‌سازی تا باغات کشاورزی فعالیت کرده و در تمامی حوزه‌های کشور وارد شده‌اند و بر این اساس باید ساماندهی شوند.

وی یادآور شد: قبل از سال ۸۴ یک دستور اداری مبنی بر بیمه شدن اتباع خارجی صادر شد، اما مجددا مقرر شد که دستور مذکور اصلاح شده و این جمعیت بیمه نشوند. اکنون نیز ۸۰۰ هزار شهروند افغان (دارای پاسپورت) در ایران زندگی می‌کنند که حدود ۴۰ هزار نفر از آنها بیمه شده‌اند.

محمدی اظهار داشت: برخی از اتباع افغان نیز فاقد کارت اقامت بوده و در حقیقت به شکل قاچاقی وارد کشور شده‌اند، ساماندهی این جمعیت نیز در اختیار نهادهای امنیتی و وزارت کشور است.

سرپرست معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برخورداری اتباع خارجی از بیمه بیکاری نیز گفت: مطابق با قانون کشور، اتباع بیگانه از شمول بیمه بیکاری خارج بوده و نمی‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند. در اغلب کشورها نیز این ضابطه (عدم برخورداری اتباع بیگانه از بیمه بیکاری) اجرا می‌شود.

سازمان تامین‌اجتماعی حسب ماموریت قانونی تعریف شده؛ یکی از نهادهای موثر در تحقق آرمان عدالت اجتماعی است که از طریق بازتوزیع درآمدها و پوشش ریسک‌های اقتصادی و اجتماعی اقشار مولد جامعه، متولی حمایت از بالغ بر نیمی از جمعیت کشور است.

این سازمان همچنین مهم‌ترین حلقه در نظام بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور محسوب می‌شود و می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین سازمان‌های اجتماعی کشور دانست که به اتکای منابع حاصل از مشارکت شرکای اجتماعی (کارگران، کارفرمایان و دولت) وظیفه خطیر صیانت از معیشت و سلامت اقشار مولد جامعه و خانواده تحت‌تکفل آنان را بر عهده دارد.

بر اساس آخرین آمارها نیز بالغ بر ۱۴ میلیون نفر از جمعیت کشور به عنوان بیمه‌شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری‌بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وکوتاه‌مدت بیمه‌ای و درمان بهره‌مند می‌شوند.

با احتساب اشخاص تبعی تحت تکفل این گروه‌ها، در مجموع بیش از ۴۴ میلیون نفر از جمعیت کشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می‌روند.

ارسال نظر