شناسه خبر : 5719

کارگران و کشاورزان بدون بیمه وضعیت نامشخصی دارند

کارگران و کشاورزان بدون بیمه وضعیت نامشخصی دارند

تعطیلی چندین واحد تولیدی، صنفی و صنعتی و کارگاه‌های کوچک در اثر سیل خسارات وسیعی به اشتغال کشور وارد کرده و کارگران زیادی را بیکار کرده است. ویرانی خانه و زندگی به اضافه بیکاری ناشی از خسارات سیل ضرورت برقراری «بیمه بیکاری» را بیشتر می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا ،چندی پیش مسئولان وزارت کار از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگرانی که حداقل ۶ ماه سابقه بیمه پردازی داشته‌‌اند، خبر دادند. همچنین صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارت کشاورزان سیل‌زده اعلام آمادگی کرده است. با این‌حال کارگران و کشاورزان بدون بیمه هنوز وضعیت نامشخصی دارند. ضمن اینکه یکی از عمده‌ترین دلایل نداشتن بیمه کشاورزان و کارگران وجود راه‌های فرار قانون کار و تفاسیر و عرف‌های غیرقانونی بوده است. آیا پوشش بیمه‌ای خسارات بخش کشاورزی که حق بیمه پرداخت نکرده‌اند و کارگرانی که بیمه نبوده‌اند، ضرورت ندارد؟

علیرضا حیدری فعال کارگری معتقد است که حمایت از کارگران و کشاورزانی که در سیل آسیب دیده‌اند، یک وظیفه حاکمیتی است و دولت طبق اصل ۲۹ قانون اساسی باید به هر شیوه‌ای که می‌تواند این وظیفه را انجام دهد.

طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی‌سرپرستی، در راه‌ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی‌درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی. دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی را برای یکایک افراد کشور تأمین کند.

این فعال کارگری بیان می‌کند: در قانون بیمه بیکاری شرایط برقراری بیمه بیکاری تصریح شده است. این قانون می‌گوید کسانی می‌توانند از این صندوق استفاده کنند که حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند. حوادث غیرمترقبه هم می‌تواند یکی از مصادیق استفاده و بهره‌برداری از بیمه بیکاری باشد، به این خاطر که کارشان را به شکلی غیرارادی از دست داده‌اند.

او می‌افزاید: تا الان از صندوق توسعه ملی مجوز برداشت برای پوشش خسارات مجوز گرفته‌اند. در پوشش خسارات می‌توان برای حمایت از کسانی که به هر دلیلی تحت پوشش هیچ سیستم و نظام بیمه‌ای نیستند، نیز اقدام کرد.

با افزایش نرخ بیکاری صندوق‌های بیمه‌ای رو به ورشکستگی می‌روند. از این رو حیدری می‌گوید: قانون اجازه استفاده از منابع سازمان تامین اجتماعی که متعلق به کارگران است، برای پرداخت مقرری به کارگران بدون بیمه را نمی‌دهد. همچنین ظرفیت این سازمان را نیز باید درنظر گرفت. مرز ما برای استفاده از حقوق قانونی باید قانون باشد. حتی اگر قرار است به افراد بدون بیمه پوشش حمایتی داده شود، نباید خارج از چارچوب قوانین باشد.

حیدری معتقد است؛ دولت می‌تواند صندوق بیمه بیکاری را موظف کند تا از بیمه‌نشدگان سیل اخیر هم حمایت کنند اما منابع آن را از محل بودجه عمومی تامین کند. دولت باید خود منابع را تامین کند.وی می‌گوید: دولت باید منابع معقولی برای تامین این نوع هزینه‌ها در نظر بگیرد.

ارسال نظر