شناسه خبر : 48027

ارائه بیمه تکمیلی برای اعضای صندوق بیمه اجتماعی

 ارائه بیمه تکمیلی برای اعضای صندوق بیمه اجتماعی

یکی از برنامه‌های صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان برای سال ۱۴۰۳ ارائه بیمه تکمیلی برای اعضای خود است. دولت به عنوان کارفرما با پرداخت ۲ سهم از حق بیمه این صندوق از روستاییان و عشایر حمایت می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، بیمه اجتماعی از نوع بیمه همگانی است و دولت تکلیف دارد این امکان را برای همه مردم جامعه فراهم کند. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تاسیس شد تا به‌واسطه آن کشاورزان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بتوانند خودشان را به‌صورت اختیاری بیمه اجتماعی کنند.

روستاییان، کشاورزان، عشایر، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ سال، رانندگان شهری و تعدادی دیگر از افراد جزو جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی روستاییان هستند که تعداد آنان نزدیک‌به ۳۰ میلیون نفر است. بر اساس قانون امکان ثبت‌نام افراد بالای ۵۰ و زیر ۱۸ سال در این صندوق فراهم نیست که این مساله جامعه هدف این صندوق را به حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رساند.

یکی از راه‌های مهم کسب درآمد در صندوق‌ بیمه اجتماعی روستاییان، جذب عضو جدید است که سال‌ها در این صندوق مسکوت مانده بود. به همت دولت سیزدهم اکنون این صندوق توانسته ۸۰۰ هزار عضو جدید را به بخش بیمه اختیاری خود اضافه کند. جذب ۸۰۰ هزار عضو جدید، معادل ۶۳ درصد عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم است.

اکنون ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عضو صندوق هستند و بقیه افرادی که جامعه هدف صندوق را تشکیل می‌دهند ممکن است در جای دیگری بیمه باشند.

این صندوق با جذب عضو، تزریق پول‌های خرد به اقتصاد کشور را رقم می‌زند که این کار کاهش تورم را به دنبال دارد. در گام بعدی، این صندوق از محل پول‌های مردم همراه با سهم ۲ برابری که دولت پرداخت می‌کند، در مسیر سرمایه‌گذاری قدم برمی‌دارد.

کسانی که در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو می‌شوند و تحت پوشش قرار می‌گیرند خدمات متعددی دریافت می‌کنند. دریافت حقوق مستمری و مستمری از کارافتادگی، از مهم‌ترین امکانات این صندوق است. همچنین اگر فرد بیمه شده فوت کند نیز مستمری وی به بازماندگانش تعلق می‌گیرد.

یکی از برنامه‌هایی که صندوق برای سال ۱۴۰۳ دارد، اضافه کردن بیمه تکمیلی است تا در سال جدید همه اعضای صندوق تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند. دولت به عنوان کارفرما با پرداخت ۲ سهم از حق بیمه این صندوق از روستاییان و عشایر حمایت می‌کند.

جذب بیمه شده جدید یکی از اقدام مهم دیگری است که صندوق در دولت سیزدهم انجام داده و به‌واسطه آن توانسته ۸۰۰ هزار نفر را به‌عنوان عضو جدید جذب کند. اکنون پوشش اجتماعی زنان به میزان ۴۱ درصد افزایش‌یافته است. در دولت سیزدهم برای نخستین‌بار ۲۲ هزار فقره وام به مستمری‌بگیران این صندوق پرداخت شد.

همچنین از زمان استقرار دولت سیزدهم، سرمایه این صندوق ۷۸ درصد رشد داشته است که در ۲ تا سه سال آینده معادل ۱۶ برابر سال‌های گذشته می‌شود.

 ارائه بیمه تکمیلی برای اعضای صندوق بیمه اجتماعی

ارسال نظر