بیمه تضمین کیفیت ساختمان در کشور وجود ندارد / وزارت راه و شهرسازی دنبال عملیاتی کردن بیمه عیوب پنهان است

بیمه تضمین کیفیت ساختمان در کشور وجود ندارد / وزارت راه و شهرسازی دنبال عملیاتی کردن بیمه عیوب پنهان است

دبیر و عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران اظهار کرد که "بیمه تضمین کیفیت ساختمان اساسا در کشور ما وجود نداشته و هزینه‌های بیمه آن بسیار سنگین بوده و یکی از اصلی ترین دلایل اجرایی نشدن آن این است که اشخاص صاحب صلاحیت در نظارت، تولید و طراحی یک پروژه ساختمانی مسئولیت اجتماعی خود را رعایت نمی‌کنند."

چابک آنلاین _زهرا نامداری ،"فرشید پورحاجت" در گفت‌وگو با چابک آنلاین گفت: بیمه تضمین کیفیت ساختمان مانند گارانتی دادن به یک ساختمان هست و متاسفانه ساختار بیمه‌ای در کشور ما این موضوع را تعریف نکرده و در حال حاضر فقط به بیمه عیوب پنهان ورود پیدا کرده است.

وی افزود: بیمه تضمین کیفیت واقعی برای یک ساختمان هزینه‌ی بسیار سنگینی دارد که اساسا توجیه اقتصادی این مسئله را برای سازنده یک مقدار سخت کرده است و هر هزینه‌ای که سازنده بابت چرخه تولید می‌پردازد در نهایت این مردم هستند که هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

دبیر و عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران با بیان اینکه تولید کننده باید مسئولیت پدیدآوری کالای خود را بپذیرد مدعی شد: ساختار مهندسی در کشور ما به مسئولیت‌های خودش توجه نکرده و نظام مسئولیت پذیری آن اشخاصی که در حوزه ارائه بسته‌های خدمات مهندسی هستند به درستی تعریف نشده و متاسفانه در ساختار مهندسی ما این یکی از حلقه‌های مشکل دار بخش صنعت ساختمان است.

پور حاجت تصریح کرد: زمانی که بحث بیمه کیفیت یک ساختمان می‌شود خیلی‌ها می‌خواهند این مسئولیت خطیر را به سازمان‌های بیمه‌ای منعکس کنند و در سازمان‌های بیمه‌ای هم کسی حاضر نیست این مسئولیت را بپذیرد زیرا بیمه یک کالای واقعی که دارای شاخص‌های استاندارد است را تضمین کیفیت می‌کند، کدام شرکت بیمه حاضر می‌شود ساختمانی را که شاخص‌های آن نامشخص است تضمین کیفیت کند؟

دبیر و عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ایران با اشاره به زلزله‌های متعددی که اخیرا در کشور اتفاق افتاده است، ادامه داد: ساختمان‌های زیادی ریزش کرده‌اند، در کجای این اتفاق ما آمده‌ایم اشخاصی که مسئولیت اجرائی داشته‌اند را تنبیه کنیم.

پورحاجت گفت: در تمام کشورهای توسعه یافته ان‌جی‌او ها و تشکل‌های صنفی در حوزه گارانتی و تایید کیفیت ورود می‌کنند و ما هم به عنوان یک تشکل صنفی پیشنهاداتمان را در ماه گذشته به وزارت راه و شهرسازی ارائه کردیم و حتی آن ساختاری هم که باید در این حوزه شکل بگیرد را تعریف کردیم.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی به دنبال عملیاتی کردن موضوع بیمه عیوب پنهان هست ولی زمانی که من به عنوان تولید کننده کالایی را تحت عنوان مسکن تولید میکنم باید آن را بیمه کنم و شرکت‌های بیمه‌ای باید خدمات خود را به من ارائه کنند، ما به دنبال این هستیم که این ساختارها به درستی تعریف شوند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان ایران عنوان کرد: در بیمه عیوب پنهان ساختمان، که الان متری 2 الی 3 هزار تومان بابت یک پلاک ساختمانی از ما می‌گیرند قرار نیست که خدماتی در خصوص حوادث غیر مترقبه و یا نقصان سازه آن ساختمان بدهند اما در بیمه تضمین کیفیت یعنی یک کالایی با کیفیت تولید شود و تولید کننده آن را تضمین کند و نهادهای بیمه گر در جهت حفظ حقوق بهره‌برداران گارانتی صادر کنند که این چرخه فعلا وجود ندارد.

 

 


 

ارسال نظر