شناسه خبر : 4565

رئیس انجمن داروسازان­ تهران خبر داد :

بیمه‌ها به مراکز درمانی دولتی و خیریه بدهی یک‌ساله دارند

بیمه‌ها به مراکز درمانی دولتی و خیریه بدهی یک‌ساله دارند

رئیس انجمن داروسازان­ تهران از بدهی یکساله بیمه‌ها به مراکز درمانی دولتی و خیریه خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما ، سید حمید خوئی­ گفت: بیمه خدمات درمانی در ۱۰ روز گذشته مطالبات دو ماه آخر سال ۹۶ را تسویه­ کرد و اکنون تا مرداد ماه ۹۷ مطالبات را پرداخت کرده که این تنها برای بخش خصوصی است.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی نیز مطالبات بخش خصوصی را تا مرداد ۹۷ تسویه ­کرده است، اما مطالبات مراکز دولتی و خیریه از یکسال گذشته تسویه نشده است.

خویی گفت: مشکل صنایع دارویی و اقتصاد دارو نقدینگی است.

وی افزود: براساس قانون بیمه‌ها باید ۶۰ درصد از مبلغ مطالبات را هنگام دریافت اسناد مراکز درمانی پرداخت کنند و ۴۰ درصد­ بقیه را نیز تا دو ماه پس از تحویل اسناد بپردازند، اما متأسفانه بیمه‌ها از سال‌های گذشته در حق مراکز درمانی اجحاف کرده اند.

خوئی ­گفت: اکنون مشکل صنایع دارویی و داروخانه‌ها ارزی نیست بلکه مشکل داخلی است و مربوط به تأخیر در­ پرداخت مطالبات است، زیرا از یکی دو ماه گذشته فروشندگان دارو به داروخانه‌ها درخواست پرداخت نقدی یا شبه­ نقدی (با فرصت کمتر­ از دو ماه) می‌کنند.

وی اضافه کرد: داروخانه‌های اکنون باید هم دارو را نقدی خریداری کنند و هم چک‌های گذشته را تسویه­ کنند که این امر موجب نیاز داروخانه‌ها به نقدینگی شده است.

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: در این شرایط دشوار داروخانه‌ها یا باید از خرید دارو منصرف شوند و یا مجبور به دریافت وام با بهره‌های زیاد شوند تا چرخ اقتصادشان بچرخد.

خوئی گفت: متأسفانه در صنایع دارویی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم­ و گاه مطالبات آن‌ها پس از تأخیر به صورت اوراق قرضه پرداخت می‌شود که ناچار شوند برای تبدیل به پول نقد تا ۳۰ درصد ارزانتر اوراق را به فروش برسانند.

رئیس انجمن داروسازان تهران با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیون­ یورو از صندوق ذخیره ارزی با مجوز مقام معظم­ رهبری­ برای صنایع دارویی­ گفت:­ ۲۶۰ میلیون یورو از این مبلغ اختصاص یافته، اما در بخش­‌های دیگر طرح تحول سلامت هزینه­ شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: ۲۴۰ میلیون یورو باقی مانده برای صنایع دارویی و داروخانه‌ها هزینه شود تا از مشکلات آنان کاسته شود.

 

 

 

 

ارسال نظر