شناسه خبر : 45573

محدودیت سوختگیری برای موتورسیکلت و تاکسی‌های فاقد بیمه

محدودیت سوختگیری برای موتورسیکلت و تاکسی‌های فاقد بیمه

مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی گفت: بیش از ۴ میلیون کارت سوخت موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی گفت: تکلیفی که در قانون در مواد متعدد به آن تأکید شده است، موضوع منع هرگونه ارائه خدمت به وسیله نقلیه فاقد بیمه‌نامه است، اعم از دادن بار مسافر، صدور معاینه فنی و ... است. الان در زمان نقل و انتقال وسیله نقلیه یا تعویض پلاک، بیمه‌نامه چک می‌شود؛ ولی در بعضی موضوعات دیگر مانند صدور معاینه فنی، مانند ظرفیتی که در ماده ۴۸ قانون شخص ثالث پیش‌بینی شده بود و جز در موارد محدودی در گذشته؛ خیلی مورد استفاده قرار نگرفته بود که ما از سال گذشته پیگیری کردیم و اکنون مرحله به مرحله در حال اجراست؛ اما سرعت آن سرعت بالایی نیست؛ هنوز این اتفاق نیافتاده است که امیدوارم با تدابیری بتوان هرچه زودتر این موضوع را بهبود بخشید.

قمصریان اظهار کرد: تکلیف مهم دیگر که ضرورت دارد طبق قانون هرچه زودتر اجرایی شود، بحث کارت سوخت است. ماده ۴۸ تاکید می‌کند که ستاد سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و شارژ سهمیه سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه ‌نامه جلوگیری کند. این قانون بیشتر از ۷ سال است که تصویب شده؛ اما به دلایلی مورد توجه نبوده است که با پیگیری‌های ما و همراهی ستاد سوخت و دستگاه‌های مرتبط و متصل به این موضوع مانند پلیس و شرکت ملی پالایش و پخش و بیمه مرکزی و ...، در حال محقق شدن است.

بیش از ۴ میلیون کارت سوخت موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث داریم

مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی گفت: حدود ۶ میلیون کارت سوخت موتورسیکلت داریم که حداکثر خیلی کمتر از ۲ میلیون موتورسیکلت دارای بیمه‌نامه هستند؛ بنابراین بیش از ۴ میلیون کارت سوخت فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث داریم که باید تعیین تکلیف شوند؛ یعنی یا بیمه‌نامه تهیه کنند یا به جهت الزام قانون، محدودیت‌هایی برای سهمیه سوخت آنها در نظر گرفته شود؛ این ماده قانونی از چند ماه قبل در مورد خودروهای نفت‌گازسوز اجرا شد و الان چند ماه است که اجرا می‌شود و وسایل نقلیه‌ای که سهمیه نفت‌گاز می‌گیرند، اگر به جایگاه‌های سوخت مراجعه کنند و کارت‌شان را داخل جایگاه می‌گذارند با پیغام هشدار بیمه مواجه می‌شوند و اگر تا یک ماه بیمه‌نامه شخص ثالث تهیه نکنند، از ماه بعد پیغام اخطار بیمه دریافت می‌کنند و دیگر امکان سوختگیری با کارت سوخت خود را تا زمانی که بیمه‌نامه تهیه کرده و در سامانه یا در پلیس +۱۰ ثبت کنند تا مشکل‌شان حل شود، ندارند.

۳۰ هزار تاکسی فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث به‌زودی با محدودیت مواجه خواهند شد

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی توضیح داد: این اتفاق در مرحله دوم برای خودروهای بنزین‌سوز و برای تاکسی‌ها با اولویت در حال پیگیری است. آن ۳۰ هزار تاکسی که فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث هستند، به‌زودی با محدودیت مواجه خواهند شد و این رفته رفته و پله پله در مورد همه وسایل نقلیه اجرا خواهد شد. برآورد ما این است که حدود ۲ میلیون خودروی سواری فاقد بیمه شخص ثالث هستند و حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه شخص ثالث هستند و بر اساس قانون بقیه وسایل موتوری ما هم مانند وسایل نقلیه کشاورزی نیز مشمول قانون بیمه شخص ثالث هستند؛ لذا آنهایی که از طرق مختلف مانند سامانه سدف و ... سهمیه سوخت دریافت می‌کنند، آنها هم با پیگیری‌هایی که داشتیم و امیدواریم به‌زودی محقق شود، هر وسیله نقلیه‌ای که بیمه‌نامه نداشته باشد، باید با الزامات قانون، محدودیت‌هایی برایش ایجاد کرد تا به سمت استفاده از بیمه‌نامه شخص ثالث برود.

قمصریان خاطرنشان کرد: همچنین ماده ۲۴ قانون شخص ثالث، درآمدهای ما را احصا کرده است؛ بند الف آن همین ۸ درصد عوارض بیمه‌نامه شخص ثالث است که اشاره کردم که با بیش از ۸۰ درصد، اصلی‌ترین منبع درآمد صندوق است؛ در کنار آن، بند ب ماده ۲۴ جرائم بیمه‌نامه شخص ثالث را نیز داریم؛ که مطابق آن، کسانی که فاقد بیمه‌نامه هستند، وقتی برای خرید بیمه‌نامه مراجعه می‌کنند، مبلغ جریمه‌ای برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

ارسال نظر