شناسه خبر : 38823

اختصاصی چابک آنلاین؛

داشتن معاینه فنی موتورسیکلت ها هیچ کمکی به صنعت بیمه نمی کند

داشتن معاینه فنی موتورسیکلت ها هیچ کمکی به صنعت بیمه نمی کند

یک کارشناس صنعت بیمه، اظهار کردکه داشتن یا نداشتن معاینه فنی برای موتورسیکلت ها هیچ کمکی به صنعت بیمه نمی کند مگر اینکه ابزار بازدارنده که همان جریمه ۵ درصد بوده را از بیمه گر شروع کنیم نه اینکه از معاینه فنی به بیمه گر برسیم.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، "اسماعیل فلاحی" در گفت و گو با چابک آنلاین،گفت: لزوم اخذ معاینه فنی برای تمامی وسایل نقلیه زمینی، سنگین، نیمه سنگین و موتور سیکلت ها در قانون بیمه شخص ثالث وجود داشته اما به نظر می رسد که 10  در هزار از موتورسیکلت هایی که در یک استان تردد می کنند برای گرفتن معاینه فنی مراجعه می کنند.

وی، افزود: برخی از افراد  که در کشور برای خرید بیمه نامه یا اخذ معاینه فنی اقدام می کنند، افرادی محتاط هستند یا بنا به اجبار ، معاینه فنی یا بیمه نامه می گیرند زیرا اگر نداشته باشند جریمه می شوند.

این کارشناس صنعت بیمه،اذعان داشت که وسایل نقلیه که فاقد معاینه فنی هستند 5 درصد جریمه می شوند یعنی حق بیمه پایه بیمه نامه شخص ثالث را باید 5 درصد اضافه تر پرداخت کنند.

فلاحی، باطرح این پرسش که آیا تا الان این جریمه اعمال شده، خود پاسخ داد که  خیر زیرا  در سال گذشته حدود 26 میلیون بیمه نامه شخص ثالث صادر شده  اما آیا آماری وجود دارد که چه تعداد از این خودروها دارای معاینه فنی هستند که آماری وجود ندارد زیرا هیچ ابزاری برای شناسایی آنها وجود ندارد.

وی، ادامه داد: به هر حال این تکلیف در قانون وجود داشته اما همچنان برای موتور سیکلت های بدون معاینه فنی بیمه نامه صادر شده است.

این کارشناس صنعت بیمه، خاطرنشان کرد که حدود 15 میلیون موتور سیکلت در کشور تردد می کنند و در مورد اینکه چند درصد از آنها معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث دارند، هیچ آمار رسمی در این خصوص وجود ندارد.

وی، اظهارکرد: حق بیمه شخص ثالث بر مبنای دیگری محاسبه می شود و به وضعیت فنی خودرو و معاینه فنی توجه خاصی ندارد و صدور بیمه نامه شخص ثالث و ریسک خودرو براساس کاربری آن تعیین می شود و بیمه گران به بند 8 ماده 4 آیین نامه اجرایی ماده 18 توجهی نمی کنند.

به اعتقاد این کارشناس صنعت بیمه، اگر می خواهیم خودروهای سالم در کشور تردد کنند و آمار تصادفات را در کشور کاهش دهیم باید از بیمه گر شروع کنیم بعد به سایر موارد برسیم و درحال حاضر براساس آمار 3 تا 4 میلیون موتور سیکلت تنها در استان تهران وجود دارد اما کمتر از 300 مورد مراجعه برای اخذ معاینه فنی وجود داشته یعنی 10 در هزار نفر از افراد برای گرفتن معاینه فنی اقدام کردند.

فلاحی، توضیح داد: مبلغ اخذ هر معاینه فنی موتورسیکلت در سالجاری، 22 هزار تومان بوده یعنی اگر 3 میلیون موتور سیکلت در استان تهران برای معاینه فنی مراجعه کنند فقط 66 میلیارد تومان  بابت این میزان معاینه فنی در استان تهران دریافت می شود اما داشتن یا نداشتن معاینه فنی هیچگونه کمکی به صنعت بیمه نمی کند .

وی، با بیان اینکه درحال حاضر در قانون شخص ثالث نکاتی همچون دوره ایمنی و کم خطر و نمره منفی وجود دارد، افزود: قانون تکلیف خود را مشخص کرده اما صنعت بیمه هنوز هیچ ابزاری برای تعیین دوره ایمنی و کم خطر برای رانندگان ندارد و از طرفی برای نمره های منفی به ازای هر نمره منفی یک تا حداکثر 30 درصد به حق بیمه پایه افزوده می شود اما آیا صنعت بیمه بستری دارد که بتواند اطلاعات را واکشی کند تا متوجه شود که هر فرد چند درصد نمره منفی دارد؟

این کارشناس صنعت بیمه، توضیح داد که تا زمانی که قوانین تبدیل به خطای بازدارنده در زمان صدور نشوند هیچ تاثیری برای بیمه گر یا بیمه گذار در کاهش ریسک نخواهند داشت.

فلاحی، گفت: اگر ابزارهای موجود نتوانند به صنعت بیمه کمک کنند و صنعت بیمه همچنان در تعامل با سازمان های دیگر دچار ضعف باشد تنها می توانیم شاهد غرق شدن بیمه گران باشیم.

این کارشناس صنعت بیمه، معتقد است که اخذ معاینه فنی در افزایش تعداد صدور بیمه نامه تاثیری ندارد، اما اگر معاینه فنی وجود داشته باشد می تواند افراد را  به اشخاصی تبدیل کنند که قوانین را بیشتر رعایت می کنند.

 

ارسال نظر