شناسه خبر : 37067

اختصاصی چابک آنلاین ؛

دستاورد دادن امتیاز کارگزاری به بیمه گزاران بزرگ برای صنعت بیمه چیست؟

دستاورد دادن امتیاز کارگزاری به بیمه گزاران بزرگ برای صنعت بیمه چیست؟

حضور  بیمه گذاران بزرگ در عرصه بیمه گری  با اخذ مجوز کارگزاری و نمایندگی از شرکت های بیمه ای با هدف  تسهیل در امر خدمات بیمه ای شرکت های بزرگ بیمه گذار.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، اتفاقی که تا اکنون اجرایی شدن آن موافقان و مخالفان خود را داشته است.

کارگزاران رسمی بیمه بخشی از شبکه فروش صنعت بیمه به شمار می روندکه می توانند واسطه رسمی شرکت‌های بیمه ای برای ارایه بیمه‌نامه‌های مختلف باشند و به عنوان یک مشاور در کنار بیمه گذار قرار گرفته و حلقه ارتباطی بین صنعت بیمه با سایر صنایع باشند.

بررسی ها نشان می دهد که تعدادی از شرکت های کارگزاری و نمایندگی بیمه وابسته به سازمان ها و نهادهای بزرگی هستند که از آنان به عنوان بیمه گذاران بزرگ یاد می شود.

تجمیع پتانسیل های بیمه ای، ایجاد درآمد و سود و ارائه پوشش‌ها و شرایط بیمه ای مناسب برای یک گروه، از جمله دلایل و اهداف شرکت ها و سازمان های بزرگ برای اخذ مجوز کارگزاری و نمایندگی بیمه بیان می شود.

بعضی از فعالان صنعت بیمه معتقدند که تاسیس شرکت کارگزاری و یا نمایندگی بیمه توسط شرکت ها و نهادهای بزرگ باعث تقویت بنیه کارشناسی این سازمان و درک بهتر آنها از شرایط بیمه می شود.

دردیدگاهی متفاوت اما منتقدان حضور بیمه گذاران بزرگ درعرصه بیمه گری، تاثیر گذاری برخی بیمه‌گذاران بزرگ درشرکت‌های بیمه از طریق تأسیس کارگزاری و نمایندگی را به عنوان یکی از چالش ها مطرح می کنند.

درهمین رابطه، عبداله سلطانی ثانی،مدیر عامل شرکت بیمه سینا به چابک آنلاین گفته که اساسا با موضوع واگذاری کارگزاری و یا نمایندگی به بیمه گذاران بزرگ موافق نیست و در تعامل  با این بیمه گذاران بزرگ، مشارکت درمنافع نتیجه  بهتری خواهد داشت. 

در صنعت بیمه،گاهی از بیمه گذاران بزرگ به عنوان بدهکاران بزرگ صنعت بیمه هم یاد می شود.

گفته می شودکه امکان رسوب منابع حق بیمه باعث شده تا درسال های اخیر انگیزه برخی شرکت ها مانند خودروسازها برای ارائه خدمات بیمه ای افزایش پیدا کند.

به گفته قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، حدود ۸۱ درصد از مطالبات صنعت بیمه، یعنی مبلغی حدود بیش از بیست و دو هزار میلیارد ریال، متعلق به ۲۱۱ کارگزار و نمایندگی است.

"مجید مشعلچی فیروزآبادی" اذعان داشته که حدود ۶۴ درصد مطالبات صنعت بیمه که حدود هجده هزار میلیارد ریال است متعلق به ۱۰ کارگزار  و نمایندگی است و تاکید کرده که تمرکز بدهی های صنعت بر چند نماینده و کارگزار درست نیست.

به هر روی چالش بدهکاران بزرگ بیمه ای سال ها است که پیش روی شرکت های بیمه ای قرار دارد و روسای کل بیمه مرکزی هم، همواره برلزوم ساماندهی این وضعیت تاکید داشته اند.

بخشی از فعالان شبکه فروش صنعت بیمه،ارائه نرخ های غیر فنی را یکی از اثرات حضور بیمه گذاران بزرگ در عرصه بیمه گری عنوان می کنند.

درهمین رابطه یک کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با چابک آنلاین، توجیهات اقتصادی و تقویت بنیه کارشناسی را از اولین دلایل ارائه نمایندگی و یا کارگزاری به بیمه گذاران بزرگ دانست اما اذعان داشت که به بخش زیادی از این اهداف جامه عمل پوشانده نشده است.

قاسم سوهانی، تاکید کرد که کارگزاران و نمایندگان وابسته به بیمه گذاران بزرگ باید توان کارشناسی داشته باشند تا برای صنعت بیمه و شرکت خود مزیت ایجاد کنند اما درحال حاضر ارائه امتیاز نمایندگی و کارگزاری به برخی از بیمه گذاران بزرگ در مواردی باعث تضعیف صنعت بیمه هم شده  و نتایج چندان مهمی برای صنعت بیمه نداشته است.

 

ارسال نظر