شناسه خبر : 3531

آخرین وضعیت توانگری مالی شرکت های بیمه اعلام شد

 آخرین وضعیت توانگری مالی شرکت های بیمه اعلام شد

اداره کل نظارت مالی پس از بررسی و کنترل محاسبات، آخرین وضعیت نسبت توانگری هر یک از شرکت های بیمه برای سالهای ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۷ را اعلام نمود.

چابک آنلاین: شرکت های بیمه موظفند توانگری مالی خود را پس از حسابرسی صورت های مالی سالانه، محاسبه و همراه اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی به بیمه مرکزی ارسال کنند. در همین راستا اداره کل نظارت مالی پس از بررسی و کنترل محاسبات، آخرین وضعیت نسبت توانگری هر یک از شرکت های بیمه برای سالهای 1391 لغایت 1397 را به شرح زیر برای اطلاع عموم ذینفعان اعلام نمود:

 

در این رده بندی توانگری مالی شرکت بیمه ایران بر اساس توانگری مالی حسابرسی نشده می باشد. بدیهی است پس از دریافت گزارش حسابرس، امکان تغییر نسبت توانگری اعلامی وجود دارد.
- توانگری اعلامی بیمه مرکزی ج.ا.ایران در هر سال، بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده سال گذشته می باشد.  برای شرکت هایی که کمتر از سه سال سابقه فعالیت داشته اند، صرفاً سطح توانگری آنها درج گردیده است. نسبت توانگری شرکت بیمه توسعه به دلیل لغو پروانه فعالیت در رشته های اتومبیل و زندگی، در جدول درج نشده است.
- شرکت هایی که در سطح یک توانگری و وضعیت مطلوب قرار دارند، نسبت توانگری آنها برابر100 درصد و بیشتر است. این شرکتها برای ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه گذاران و صاحبان حقوق آنها از توانایی کافی برخور دارند.
-نسبت توانگری مالی سطح دو، بیش از 70 درصد و کمتر از 100 درصد است. مطابق شاخص های تعریف شده سطح دو توانگری به این معناست که شرکتهای بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند. برابر برنامه ریزی صورت گرفته، بیمه مرکزی از شرکت های مذکور درخواست ارائه برنامه ترمیم وضعیت مالی سه ساله و حسب مورد برنامه افزایش
سرمایه نموده که پس از بررسی و تایید، برای اجرا به شرکت های مشمول ابلاغ میشود. نسبت توانگری مالی سطح سه، بیش از 50 درصد و کمتر از 70 درصد است. برابر مقررات موجود، شرکت های بیمه ای که در سطح سه قرار می گیرند موظفند علاوه بر برنامه ترمیم وضعیت مالی، برنامه افزایش سرمایه خود را برای 2 سال مالی آتی)به تفکیک سالانه(تهیه و جهت رسیدگی به بیمه مرکزی ارایه دهند. این برنامه ها باید به گونه ای باشد که در آن چگونگی ارتقاء سطح توانگری حداقل تا سطح 2 ظرف دو سال آینده را به روشنی نشان دهد.
-نسبت توانگری مالی سطح چهار، بیش از 10 درصد و کمتر از 50 درصد است. شرکت هایی که در سطح 4قرار می گیرند باید برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه خو را برای سال مالی آینده تهیه و جهت رسیدگی به بیمه مرکزی ارائه دهند. برنامه های مذکور بایستی به گونه ای تدوین شوند که نشان دهند چگونه مؤسسه بیمه سطح توانگری خود را ظرف یکسال حداقل تا سطح 3 ارتقا خواهد داد. علاوه بر این با توجه به سطح توانگری شرکت ها، بیمه مرکزی به استناد ماده 12 آئین نامه توانگری، شرکتهای بیمه مشمول را ملزم به انجام برخی از اقدامات فوری از جمله کاهش صدور بیمه نامه، عدم ارائه پاداش به مدیران و خودداری ازسرمایه گذاری در بخش های کم بازده نموده است. 
- نسبت توانگری مالی سطح پنج، کمتر از 10 درصد است. چنانچه نسبت توانگری موسسه بیمه در سطح پنج باشد، بیمه مرکزی مجاز است پروانه فعالیت موسسه بیمه را در یک یا چند رشته بیمه ای تعلیق یا ابطال نماید.
در راستای اجرای آیین نامه توانگری مالی، بیمه مرکزی به عموم هموطنان و بیمه گذاران توصیه میکند به سطح توانگری مالی شرکتهای بیمه که توسط بیمه مرکزی تائید و اطلاع رسانی شده به عنوان یکی از معیارهای اصلی انتخاب بیمهگر خود توجه کرده و در عین حال از توجه به سابقه فعالیت و گستره خدمات هر شرکت بیمه، نحوه رسیدگی و پرداخت خسارت و ظرفیت مجاز نگهداری و قبولی ریسک در شرکت های بیمه غفلت نکنند.

 

ارسال نظر