شناسه خبر : 34126

عدم برقرار ی بیمه هنرمندان، مهمترین مشکل بخش صنایع دستی

عدم برقرار ی بیمه هنرمندان، مهمترین مشکل بخش صنایع دستی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مبارکه گفت: پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی انجام شده، به طوری که ۹۰ درصد هنرمندان این بخش تسهیلات با کارمزد پایین دریافت کرده‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، ولی‌الله رهبری، اظهار کرد: اعتبار سالانه‌ای که به اداره میراث فرهنگی تعلق می‌گیرد به تازگی کارهای آن انجام شده تا تخصیص یابد، اما هنوز ابلاغ نشده است. آثار تاریخی زیادی در شهرستان داریم که نیازمند مرمت و نوسازی هستند که امیدواریم اعتبار تخصیصی کافی باشد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلی که در بخش صنایع دستی داریم بیمه نبودن بسیاری از هنرمندان این بخش است، افزود: بیمه هنرمندان ۸ سال است که قطع شده، هرچند وزارت میراث فرهنگی مقداری سهمیه از تأمین اجتماعی به شکل سالیانه می‌گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مبارکه، گفت: حدود ۵۰۰ هنرمند در بخش صنایع‌دستی شهرستان فعال هستند که از این تعداد تنها ۱۰۰ نفر بیمه هستند.

البته این مشکل کشوری است و فقط مختص به این شهرستان نیست.

رهبری ادامه داد: میناکاری، قلم‌زنی، چرم‌دوزی، گلیم‌بافی و گلیم یلمه از مهم‌ترین رشته‌های صنایع دستی  است که به تازگی رشته یلمه را به ثبت ملی رساندیم. همچنین دوخت لباس‌های محلی، تذهیب، سفالگری و ... از دیگر رشته‌های صنایع دستی مبارکه هستند.

وی تصریح کرد: بحث احیای هنرهای قدیمی شهرستان مبارکه را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که شناسایی و احیای لباس‌های بومی و محلی(۱۵مورد) انجام شد. همچنین هنر کاربافی را در شهر طالخونچه احیا و فعال کرده‌ایم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مبارکه گفت: پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی انجام شده، به طوری که اکنون به ۹۰ درصد هنرمندان این بخش تسهیلات با کارمزد ۴ درصد(پنج ساله) تعلق گرفته است.

 

ارسال نظر