شناسه خبر : 32683

«بیمه رایگان» مادران خانه‌دار روستایی دارای ۳ فرزند و بیشتر

«بیمه رایگان» مادران خانه‌دار روستایی دارای ۳ فرزند و بیشتر

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر جزئیاتی از پوشش بیمه‌ای رایگان مادران خانه‌دار روستایی با سه فرزند و بیشتر را اعلام کرد و گفت: به موجب مصوبه دولت، برخورداری از این بیمه برای مشمولان رایگان است و دولت حق بیمه آنها را تقبل می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بیت‌اله برقراری،  با بیان اینکه مخاطب ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۱ قانون مذکور، دولت مکلف است در راستای اجرای بند «ب» ماده (۱۰۳) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر اقدام کند.

 با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار افزوده خواهد شد.

وی افزود: در ادامه این قانون آمده است که در خصوص مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری ۱۰۰ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود و با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار افزوده خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در روز ششم فروردین ماه سال جاری گفت: براین اساس مادران خانه‌دار غیرشاغل روستایی و عشایری که سه فرزند و بیشتر دارند می‌توانند تحت پوشش رایگان بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار بگیرند.

حق بیمه هر نفر امسال دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است

 رقم این بیمه اجتماعی را دولت می‌پردازد

برقراری درباره میزان حق بیمه مشمولان که قرار است به صورت رایگان تحت پوشش درآمده و دولت به عنوان کارفرما آن را تقبل کند گفت: حق بیمه را دولت پرداخت می‌کند که سالانه به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۲، دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود. 

وی افزود: مادرانی که سه فرزند و بیشتر دارند مشمول این بیمه‌اند و اگر در حین بیمه‌پردازی فرزند چهارم و پنجم متولد شوند به ازای هر فرزند دوسال به سنوات بیمه‌پردازی‌ مادر افزوده می‌شود.

مشمولان دارای شرایط به کارگزاریها مراجعه کنند

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر درباره نحوه مراجعه و عضویت در این صندوق گفت: مشمولان حائز شرایط می‌توانند به کارگزاران و مدیریت استان‌ها مراجعه کنند. ۱۵۰۰ کارگزاری در مناطق مختلف کشور داریم که روستائیان و عشایر می‌توانند به این کارگزاری‌ها مراجعه کرده، ثبت‌نام کنند و از بیمه اجتماعی رایگان صندوق برخوردار شوند. 

شرط سنی بهره‌مندی از بیمه رایگان

برقراری با اشاره به شرایط سنی بیمه رایگان اظهار کرد: به موجب آیین‌نامه اجرایی صندوق که با حمایت جدی دولت تصویب و ابلاغ شده است سن ورود و عضویت در صندوق از ۱۸ تا ۵۰ سالگی درنظر گرفته شده و تمام روستائیان و عشایر می‌توانند برحسب شرایط خود عضو شده و از خدمات ما برخوردار شوند. برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر نیز همینگونه است.

در ادامه به برخی بندهای مهم ابلاغیه دولت اشاره می شود:

- شرط سنی برای عضویت مشمولین این آیین نامه حداکثر ۵۰ سال است.

- متقاضی در زمان ثبت درخواست بیمه پرداز (بیمه اجباری) یا مستمری بگیر اصلی هیچ یک از صندوق های بیمه اجتماعی نباشد. امکان بهره مندی از مزایای این آیین نامه برای آن دسته از متقاضیان که در زمان اقدام به عضویت، بیمه شده صندوق باشند فراهم است.

- هر سه فرزند از یک مادر متولد شده و در زمان عضویت مادر در قید حیات باشند.

- در زمان عضویت نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر شوهر متقاضی یا فرزند سوم و بیشتر باید بالای (۲/۵) نباشد.

- فرزندان متقاضی (حداقل سه فرزند) باید دارای تابعیت ایرانی باشند.

- چنانچه بیمه شده در ایام بیمه پردازی صاحب فرزند چهارم و پنجم شود به ازای هر فرزند دو سال سابقه متصل به سنوات بیمه پردازی ناشی از اجرای این آیین‌نامه اضافه می‌شود.

- در صورت عدم صحت مدارک و مستندات ارائه شده و عدم تأیید استعلام های صورت گرفته از سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، سازمان ثبت احوال کشور و سایر مراجع ذی صلاح، بیمه‌شده از حمایت‌های موضوع این آیین‌نامه خارج خواهد شد و در صورت ارائه مدارک و مستندات قانونی بیمه شده مطابق ضوابط مشمول این آیین نامه قرار خواهد گرفت. 

در هر مرحله از عضویت چنانچه ثابت شود که بیمه شده شرایط قانونی مندرج در این آیین‌نامه را نداشته است هیچ حقی نسبت به سوابق بیمه‌ای نخواهد داشت و تمامی مبالغ پرداختی از بیمه شده دریافت و مطابق ضوابط قانونی با او رفتار می‌شود.

- سازمان ثبت احوال کشور و تمامی صندوق‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع اجرای این آیین‌نامه موظف‌اند زیرساخت‌های لازم برای اخذ استعلام برخط و رایگان جهت دسترسی صندوقی به تمامی اطلاعات هویتی مشمولین این آیین‌نامه و افراد تحت تکفل ایشان را فراهم کنند.

- مجموع حق بیمه قابل پرداخت به صورت ۱۰۰ درصدی توسط دولت پرداخت می‌شود.

- منابع قابل تخصیص جهت اجرای این آیین نامه در هر سال شامل منابع موضوع ماده (۲۱) قانون و سایر منابع مجاز در بودجه سنواتی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت سازوکار ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب -۱۳۵۱- تعیین و تخصیص می یابد.

- نقل و انتقال سوابق پرداخت حق بیمه بیمه شدگان مشمول این آیین نامه به صندوق‌های بیمه‌ای دیگر و بالعکس تابع قوانین و مقررات مربوط به نقل و انتقال بین صندوق ها و ضوابط این آیین نامه خواهد بود.

ارسال نظر