شناسه خبر : 32638

چه کسانی مشمول بیمه مادران غیرشاغل می‌شوند؟

چه کسانی مشمول بیمه مادران غیرشاغل می‌شوند؟

آیین‌نامه اجرایی حمایت بیمه‌ای از مادران غیرشاغل ساکن در مناطق روستایی و عشایری به عنوان گام حمایتی دولت از خانواده‌های ایرانی به تازگی به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است اما چه کسانی مشمول این نوع بیمه می شوند که حق بیمه آن را دولت تقبل کرده است؟

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، هیات وزیران ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۲۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت – مصوب ۱۴۰۰- آیین نامه اجرایی حمایت بیمه‌ای از مادران غیرشاغل (خانه‌دار) دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری را تصویب کرد.

این مصوبه ۱۰ ماده دارد که در ماده ۲ آن شرایط برخورداری از این بیمه برای مادران غیرشاغل ساکن در مناطق روستایی و عشایری تشریح شده است.

بر اساس این مصوبه، شرط سنی برای عضویت مشمولان حداکثر ۵۰ سال است و متقاضی، در زمان ثبت درخواست نباید بیمه‌پرداز(اجباری) یا مستمری‌بگیر اصلی هیچ یک از صندوق‌های بیمه اجتماعی باشد؛ البته امکان بهره‌مندی از مزایای این آیین‌نامه برای آن دسته از متقاضیان که در زمان اقدام به عضویت، بیمه شده صندوق باشند، فراهم است.

نکته دیگر اینکه هر سه فرزند باید از یک مادر متولد شده و در زمان عضویت مادر، در قید حیات باشند ضمن آنکه در زمان عضویت، نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر (شوهر متقاضی) یا فرزند سوم و بیشتر نباید بالای ۲.۵ باشد.

در این آیین نامه تاکید شده است که فرزندان متقاضی (حداقل سه فرزند) باید دارای تابعیت ایرانی باشند.

در ماده سوم این آیین نامه نیز شرایط دیگری برای آندسته از افرادی که بیش از سه فرزند دارند، ترسیم شده است که بر اساس آن، چنانچه بیمه شده در ایام بیمه‌پردازی، صاحب فرزند چهارم و پنجم شود، به ازای هر فرزند دو سال سابقه متصل به سنوات بیمه‌پردازی ناشی از اجرای این آیین‌نامه اضافه می‌شود.

نکته دیگر این مصوبه، حق بیمه قابل پرداخت برای بیمه شدگان است؛ بر اساس این آیین نامه مجموع حق بیمه قابل پرداخت مندرج در بندهای (الف) و (ب) ماده (۲۱) قانون، شامل حق بیمه سهم بیمه شده (۵ درصد) و دو برابر آن به عنوان سهم و کمک دولت (۱۰ درصد)، به صورت ۱۰۰ درصدی در مجموع به میزان ۱۵ درصد، توسط دولت پرداخت می‌شود.

این آیین نامه با امضای محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، سازمان ثبت احوال کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است.

ارسال نظر