شناسه خبر : 31879

آیا ملاک خودروی غیرمتعارف تغییر می‌کند؟

 آیا ملاک خودروی غیرمتعارف تغییر می‌کند؟

افزایش چشم‌گیر و روزانه قیمت انواع خودرو باعث گرفتاری مردم در شرکت‌های بیمه هنگام دریافت خسارات رانندگی شده است؛ آیا ملاک قیمت خودروی غیرمتعارف تغییر می‌کند؟ رئیس‌کل بیمه مرکزی به این سؤال پاسخ داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، اگر شما هم جزء آن گروه از مردم هستید که در چند ماه گذشته تصادف کردید و برای دریافت خسارت‌تان به مراکز پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه مراجعه کردید حتماً شاهد دردسرهای ایجادشده برای مردم هنگام تعیین مبلغ خسارت و... بوده‌اید.

موضوع اینجاست که شرکت‌های بیمه طبق قانون هنگام پرداخت خسارات حوادث رانندگی مکلف به رعایت تعرفه قیمتی خودروهای متعارف و غیرمتعارف هستند.

طبق ماده 8 قانون بیمه، خودروی متعارف خودرویی است که ارزش آن کم‌تر از نصف دیه یک انسان در ماه حرام باشد، براساس همین تعریف، خودروی نامتعارف، خودرویی است که ارزش قیمتی آن، بیش از نصف دیه یک انسان در ماه حرام باشد.

براساس جدول نرخ دیه کامل در سال 1401، دیه یک انسان در ماه حرام معادل 800 میلیون تومان اعلام شده است، بنابراین خودروی متعارف در سال 1401، خودرویی است که قیمتش کمتر از 400 میلیون تومان باشد. خودروی نامتعارف در سال 1401 نیز خودرویی است که دارای قیمتی بیشتر از 400 میلیون تومان باشد،
با این حساب طبق قانون، اگر زیان‌دیده حادثه تصادف، دارنده خودروی نامتعارف باشد، مقصر حادثه موظف به پرداخت کل خسارت نیست؛ بلکه مبنای نحوه محاسبه خسارت خودروی نامتعارف، نصف دیه در ماه حرام و گران‌ترین خودروی متعارف است.

به‌بیان ساده‌تر، سقف خسارتی که دارنده خودروی نامتعارف می‌تواند از طرف مقصر حادثه بابت خسارت خودروی خود در سال 1401 درخواست نماید، 400 میلیون تومان است. اگر خسارت خودروی گران‎‌قیمت او حتی اگر بیشتر از این مقدار باشد، بیمه شخص ثالث طرف مقصر حادثه بیش از مبلغ 400 میلیون تومان را در سال 1401 پرداخت نخواهد کرد.

مشاهدات میدانی از مراکز پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه هم نشان می‌دهد که هنگام ارزیابی میزان خسارت، ارزیابان بیمه‌ می‌گویند: اگر قیمت روز خودرو بالای 400 میلیون تومان باشد، این خودرو غیرمتعارف به حساب می‌آید و ما فقط می‌توانیم براساس تعرفه‌های تعیین‌شده برای خودروهای زیر 400 میلیون تومان خسارات را پرداخت کنیم.

به‌عنوان نمونه اگر قیمت روز خودروی شما الآن 800 میلیون تومان باشد و هنگام تصادف، سپر آن آسیب دیده باشد، ارزیاب خسارت می‌تواند حداکثر قیمت تعیین‌شده برای سپر یک خودروی متعارف (زیر 400 میلیون) را برای شما لحاظ کند حال آنکه قیمت سپر خودروی شما خیلی بالاتر از تعرفه در نظر گرفته‌شده از سوی بیمه‌ها باشد.

* رئیس بیمه مرکزی: طرح خودروهای متعارف در عمل موفق نبود

 در همین ارتباط گفت‌وگویی با رئیس‌کل بیمه مرکزی شد : با توجه به تغییرات شدید قیمتی در بازار خودرو و افزایش قیمت انواع خودرو در بازار آیا بنا نیست تجدیدنظری برای خودروهای متعارف و غیرمتعارف هنگام پرداخت خسارات از سوی بیمه‌ها صورت گیرد؟

مجید بهزادپور در پاسخ تأکید کرد: اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث که الآن در مجلس است، به خودروهای متعارف هم پرداخته است و پیشنهاداتی هم از قبل (حتی قبل از حضور بنده در این شرکت) از سوی بیمه مرکزی به مجلس در این خصوص ارسال شده بود.

او گفت: آن‌طور که بنده اطلاع دارم، مجلس بعد از بررسی قانون بودجه و برنامه هفتم، در خصوص بیمه شخص ثالث هم تصمیم‌گیری خواهد کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: نظر شخصی بنده هم این است که علی‌رغم اینکه خودروهای متعارف با نیت و جهت‌گیری درستی بررسی و تصویب شده بود اما در عمل خیلی موفق نبوده است، اما ان‌شاءالله در مسیر مناسبی اصلاح می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال که "باتوجه به زمان‌بر شدن بررسی این اصلاحیه در مجلس و افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، آیا بیمه مرکزی نمی‌تواند آیین‌نامه یا تبصره‌ای به بیمه‌ها بدهد که حداقل تا زمان بررسی در مجلس، مشکلات مردم در زمان دریافت خسارات کمتر شود؟" گفت: خیر، این موضوع بند قانونی است و مکلف به اجرا هستیم ولی پیشنهاد دادیم که مجلس این قانون را اصلاح کند. امیدواریم در اصلاح قانون این مشکلات رفع شود.

 

ارسال نظر