شناسه خبر : 29407

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۹ درصدی سودخالص بیمه البرز در نیمه نخست

بیشترین مبلغ خسارت پرداختی بیمه البرز مربوط به بخش درمان است

رشد 9 درصدی سودخالص بیمه البرز در نیمه نخست

صورت های مالی منتشر شده توسط شرکت بیمه البرز نشان می دهد، این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری با وجود افزایش ۳۵ درصدی درآمد های ناشی ازعملیات بیمه گری و افزایش ۲۹ درصدی درآمدهای سرمایه گذاری از محل منابع بیمه ای ، بیش از ۵۰ درصد بیشتر از نیمه نخست سال ۱۴۰۰ خسارت پرداخت کرده که این موضوع بر سود سازی شرکت تاثیر گذار بوده است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، صورت های مالی این شرکت بورسی نشان می دهد، هرچند بیمه البرز درسال های گذشته همواره توانسته روند رو به رشد سود سازی خود را حفظ کند، اما در نیمه نخست سال 1401، متحمل هزینه های زیادی شده و ریسک قراردادهای بیمه ای این شرکت با درآمدهای محقق شده، چندان  همخوانی ندارد.

بررسی ها نشان می دهدکه بیشترین درآمدهای این شرکت مربوط به بخش درمان بوده که این رشته بیمه ای نیز درسال های گذشته و با افزایش همه گیری کرونا با حاشیه سود پایین و گاهی هم با زیان عملیاتی روبه رو شده است.

براساس صورت های مالی شرکت ، بیشترین مبلغ خسارت پرداختی شرکت در سال 1400 و شش ماهه 1401، مربوط به بخش درمان بوده است.

درنمودار زیر، درآمدها و خسارت های پرداختی این شرکت بیمه ای در بخش درمان به تفکیک آورده شده است.

بر اساس نمودار، بیمه البرز در بسیاری از این ماه ها بیشتر از درآمدها، خسارت پرداخت کرده است.

 

با این وجود ، این شرکت توانسته در نیمه نخست سال جاری در حدود 698 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند که از نیمه اول سال 1400، به میزان 9 درصد بیشتر است.

بررسی ها نشان می دهد این شرکت بیمه ای جزو معدود شرکت هایی است که با وجود شرایط پیچیده قوانین و وضعیت حاکم بر اقتصاد، توانسته سود سازی خود را تداوم بخشد.

موضوعی که باعث شده با وجود ارزش بازاری 5 هزار و 900 میلیاردتومانی سهام این شرکت در بازار سرمایه ، نسبت قیمت به درآمد (P/E)  در محدوده عدد 5.1 قرار گیردودر عین حال، نماد این شرکت  هم در مقام نخست شرکت های بورسی بیمه ای از این نظر قرار گیرد.

با این وجود، بررسی ها نشان می دهد ، بیمه البرز در هنگام مجامع سالانه به طور میانگین 30 درصد از سود محقق شده خود را به سهامداران تخصیص می دهد که این موضوع تا حدودی از جذابیت سهام آن برای سهامداران خرد را می کاهد.

بررسی روند معاملات سهام بیمه البرز نشان می دهد، طی یک سال گذشته حقیقی ها بیش از یک میلیارد برگ سهم را به سهامداران حقوقی واگذار و از سهام این شرکت خارج شده اند.

بیمه البرز به دنبال کسب جایگاه نخست در بین بیمه های کشور

شرکت بیمه البرز به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های بیمه ای درایران شناخته می شود که قدمت فعالیت های آن به بیش از 63 سال می رسد.

این شرکت در حال حاضر دارای سطح یک توانگری مالی  است و در بورس نیز جزو بهترین شرکت های سودده درصنعت بیمه به حساب می آید و در زمینه شفافیت اطلاعات نیز عملکرد قابل قبولی را از خود ارائه داده است.

برای ارزیابی منصفانه عملکرد بیمه البرز، باید شرایط و چالش های موجود دربستر فعالیت این صنعت نیز در نظر گرفته شود.

درسال های گذشته، اقتصاد کشور با مشکلات اقتصادی روبه رو بوده است.

دراین سال ها، بروز رکود تورمی و بیماری کرونا باعث شد تا اقتصاد کشور با ریسک های جدیدی رو به رو شود و صنعت بیمه نیز به عنوان یکی از بخش های مهم پوشش دهنده ریسک، با چالش هایی روبه رو شد.

از سال 1398، همه گیری کرونا باعث شد بسیاری از بخش های حمل و نقل و گردشگری فعالیت های خود را متوقف کنندکه بر همین اساس، صنعت بیمه نیز با کاهش درآمد رو به رو شد.

کاهش قراردادهای بیمه ای و افزایش رقابت برای حفظ جایگاه در صنعت بیمه باعث شد تا هزینه های اداری و تشکیلاتی و همچنین بهره وری صنعت با کاهش روبه رو شود و در این شرایط بود که بیمه البرز توانست با وجود تمام این مشکلات همچنان سود سازی خود را ادامه دهد و جزو برترین های صنعت از این نظر قرار گیرد.

دراین مدت ، بیمه البرز سعی کرد با گسترش شبکه فروش غیرمستقیم و افزایش ضریب نفوذ خود در بازار و تحلیل هزینه فایده در بخش های عملیاتی ، سطح توانگری خود را تقویت کند و خدمات با کیفیت تری را به  مشتریان ارائه دهد.

مدیران بیمه البرز،در بیان اهداف مدیریتی و راهبردهای دستیابی به آن، مواردی چون حفظ سهم بازار با درنظر گرفتن رشد دررشته های سودده ، قرارگرفتن در مقام نخست پربازده ترین شرکت ها در حوزه بیمه ای و راهبری بخش خصوصی بازار بیمه در ایران را بیان می کنند.

مواردی که با توجه به سابقه فعالیت های طولانی مدت این شرکت و روند رو به رشد درآمدهای آن در سال های گذشته ، هرچند امری بعید به نظر نمی رسد، اما راهی دشواررا برای این شرکت ترسیم می کند.

 

ارسال نظر