شناسه خبر : 29388

اختصاصی چابک آنلاین؛

دلیل بی توجهی شرکت های دولتی به خرید بیمه نامه مشخص شد

دلیل بی توجهی شرکت های دولتی به خرید بیمه نامه مشخص شد

مدیرعامل شرکت بیمه تجارت‌نو اظهارداشت: شاخص توانگری مالی که درآن تمام شرکت های بیمه ای در رتبه یک توانگری مالی قرار می گیرند، نگاه دقیقی به دست نمی دهد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری،  "نیما نوراللهی"، درپاسخ به پرسش چابک آنلاین مبنی براینکه" چرا برخی از شرکت های بیمه ای با وجود شمول ماده 141 قانون تجارت، دارای رتبه توانگری مالی یک هستند،گفت: قطعا باید روی شاخص های توانگری مالی کار شده و شاخص های دیگری هم برای آن تعریف شود و پس از تجمیع  شاخص ها،  ملاک ارزیابی ها اعلام شود.

وی، درواکنش به پرسشی درخصوص کم بیمه‌گی ویا فقدان پوشش بیمه در شرکت های دولتی، گفت: به طور معمول نقدینگی و شرایط مالی این شرکت ها باعث می شود که تهیه بیمه نامه مناسب با وجود ضروری بودن، چندان جدی  نباشد.

نوراللهی،توضیح داد:به عنوان مثال شرکت های دولتی باید هزینه تامین اجتماعی و حقوق کارکنان را پرداخت کنند تا جریمه نشوند، بنابراین روزمرگی باعث شده تا به موضوع بیمه توجهی نداشته باشند.

مدیر عامل شرکت بیمه تجارت ‌نو، اذعان داشت که صنعت بیمه هم دراین کم بیمه گی شرکت های دولتی سهم  دارد وکمتر، جلساتی برای تبیین  بیمه نامه تشکیل شده، یعنی هم در سطح بنگاهها و هم در سطح بیمه مرکزی بابت این مساله کمتر کار شده هرچند که وزارت اقتصاد می تواند در بخشنامه های توصیه ای و اجباری، خرید بیمه نامه را جدی تر کند.

نوراللهی در پاسخ به پرسش چابک آنلاین در رابطه با دلیل کاهش قابل توجه سود سرمایه گذاری شرکت های بیمه در شش ماهه نخست سالجاری گفت:شرکت های بیمه منابع حاصل از فروش خود را در دو حوزه املاک و مستغلات وبازار سرمایه به خصوص در سال های اخیر سرمایه گذاری کرده اند.

وی افزود:شاید بخش عمده دارایی های شرکت های بیمه قدیمی تر حاصل املاک و مستغلاتی باشد که یا برای شعب خود خریده اند و یا برای سرمایه گذاری و این به صورت سنتی جزو سبد سرمایه گذاری شرکت های بیمه به حساب می آید.

مدیرعامل شرکت بیمه تجارت‌نو، اظهار داشت: در سالهای اخیر با توجه به رشد خوبی که بازار سرمایه داشت، توجه شرکت های بیمه به خصوص در سال 98- 99 و اوایل 1400 به سمت بازار سرمایه بیشتر جلب شد و به همین دلیل رشدهای خوبی هم نشان دادند.

نوراللهی، دلیل کسب سود خوب شرکت های بیمه از بازار سرمایه در سال های گذشته را ناشی از حضور مدیران و کارشناسان سرمایه گذاری توانمند دانست وگفت: شرکت های بیمه ای از فرصت بازارسرمایه بهره مند شدند و توانستند سودهای خوبی را هم در آن سالها نشان دهند، البته تعدادی از شرکت ها هم از این فرصت استفاده نکردند.

وی، ادامه داد: در سال 1401 و 1400 بازار سرمایه آن جنب و جوش و تحول و رشدی که در دوسال قبل از آن وجود داشت را نشان نداد.

مدیرعامل شرکت بیمه تجارت‌نو در رابطه با ایرادات آیین نامه سرمایه گذاری هم گفت: پس از اصلاحاتی که در این آیین نامه انجام شد ظرفیت های خوبی به وجود آمد اما گاهی یکسری بخشنامه هایی وجود دارد که از نظر اقتصادی به سود شرکت های بیمه ای نیست.

نوراللهی توضیح داد: به عنوان مثال اجبار به خرید اوراق قرضه، شاید برای حوزه اقتصادی و سیاست اقتصادی کشور کار درستی باشد اما در سطح بنگاه کار درستی نیست زیرا اگر جای دیگری سرمایه گذاری شود قطعا بیش از 20 درصدی اوراق سود خواهیم کرد.

نوراللهی، تصریح کرد که سرمایه گذاری در حوزه دارایی های ثابت و املاک و مستغلات مانند سهام نیست که سود آن در همان سال، شناسایی شود اما با خرید آنها قطعا توان شرکت ها تقویت شده و سود آن در سال های بعد شناسایی می شود ، بنابراین اگر مدیری به آینده شرکت فکر می کند باید اینگونه تصمیم بگیرد یعنی کاری کند که توان شرکت بالابرود.

 

ارسال نظر