شناسه خبر : 26608

آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور اعلام شد

آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور اعلام شد

بر اساس آخرین آمارها نزدیک به ۱۸۵ هزار نفر در کشور از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند که این میزان نسبت به سال روند کاهشی را نشان می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بیمه بیکاری یکی از حمایتهای اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی بر اساس آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه که به طور غیر ارادی بیکار و از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند.

بیمه بیکاری به کارگران مشمول قانون کار و تابع قانون تامین اجتماعی تعلق می گیرد و بر اساس آن کارفرما مکلف است سه درصد از مزد کارگر را به صندوق بیمه بیکاری واریز کند.

کارگرانی که بدون میل و اراده شخصی بیکار شده باشند می توانند مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری را از طریق مراجعه به ادارات کار دنبال کرده و از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شود.

در همین راستا، علی حسین رعیتی فرد ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ از کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور خبر می دهد.

او می گوید: در شرایط حاضر، حدود ۱۸۵ هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند شده اند که با توجه به بهبود فضای کسب و کار، تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به سال قبل کمتر شده است.

وزارت کار، اردیبهشت ماه امسال از کاهش ۳۸ درصدی تقاضا برای دریافت بیمه بیکاری نسبت به سال گذشته خبر داده بود.

بر اساس گزارش عملکرد معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری، ‌ در دولت سیزدهم آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری تا پایان مهرماه سال گذشته، ۲۶۰ هزار نفر اعلام شده بود.

آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور اعلام شد برابر اعلام معاونت روابط کار در حال حاضر ۱۸۵ هزار نفر در کشور از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند

 مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری از سوی متقاضیان از طریق سامانه بیمه بیکاری وزارت کار صورت می پذیرد اما در دوران کرونا، وزارت کار سامانه جامع روابط کار را به منظور ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری که بیکاری آنها ناشی از اثرات شیوع کرونا تداوم پیدا کرده بود، معرفی کرد.

مطابق گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۳۹۹ روند افزایشی داشته و شیوع کرونا و تعطیلی موقت بسیاری از کارگاهها در این زمینه اثرگذار بوده است.

برابر اعلام اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۷۰ درصد مقرری بگیران صندوق بیمه بیکاری را کارگرانی تشکیل می‌دهند که در پایان قرارداد کار بیکار شده‌اند و مابقی بیکاران مشمول صندوق، کارگران رسمی، پروژه ای و فصلی هستند.

برابر قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی صورت می گیرد که به طور غیر ارادی و به علت حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله، سیل، آتش سوزی و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند.

مطابق ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده موظفند حداکثر ظرف ۳۰ روز مراتب بیکاری خود را به ادارات کار استان محل سکونت اعلام کنند تا پس از بررسی به شعب تامین اجتماعی به منظور دریافت مقرری معرفی شوند.

مقرری بیمه بیکاری مبلغی است که ماهانه به مقرری بگیر پرداخت می‌شود و میزان و مدت استحقاق بهره‌مندی از آن بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری و متوسط مزد، حقوق یا کارمزد روزانه کارگر مشمول بیمه بیکاری تعیین می‌شود.

ارسال نظر