شناسه خبر : 26021

صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان ارزیابی‌ سیل اخیر را آغاز کرد

صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان ارزیابی‌ سیل اخیر را  آغاز کرد

عضو هیئت عامل صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان گفت: از ابتدای سال۱۴۰۱ وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس هیئت امنای این صندوق، دستور اجرایی و عملیاتی شدن کار صندوق را داد. به این ترتیب این صندوق اولین اقدام خود را بعد از وقوع زلزله هرمزگان در تیرماه امسال انجام داد.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، علی فیروزی، درباره سازوکار عملکرد این صندوق در پرداخت بخشی از خسارت ناشی از حوادث طبیعی به ساختمان‌های مسکونی گفت: تا آذر ماه سال 1399 موضوع پرداخت خسارت برای جبران آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی در قالب پول‌پاشی انجام می‌شد و هیچ سازوکاری برای این موضوع وجود نداشت. در آذرماه همان سال، مجلس شورای اسلامی قانون خوبی را برای حل این موضوع مصوب کرد تا به این ترتیب از سازوکار بیمه‌ای برای پرداخت بخشی از خسارت ناشی از حوادث طبیعی به ساختمان‌های مسکونی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه در طول سال 1400 این صندوق با وجود تصویب قانون شکل‌گیری فعالیت خود را به شکل عملیاتی آغاز نکرده بود، اظهار داشت: از ابتدای سال1401 وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس هیئت امنای این صندوق، دستور اجرایی و عملیاتی شدن کار صندوق را داد.به این ترتیب این صندوق اولین اقدام خود را بعد از وقوع زلزله هرمزگان در تیرماه امسال انجام داد.

عضو هیئت عامل بیمه حوادث طبیعی ساختمان در ادامه با بیان اینکه به زودی خسارت‌های ناشی از وقوع حادثه زلزله هرمزگان تا سقف مصوب در هیات امنا به مردم خسارت‌دیده پرداخت می‌شود، ادامه داد:درحال حاضر اولویت صندوق بیش از مساله سقف پرداخت، موضوع افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور است. در حال حاضر ارزیابی خسارت زلزله‌زدگان هرمزگانی انجام شده و به زودی خسارت‌های آنان براساس آنچه که هیأت امنا مصوب کرده است،پرداخت خواهد شد.

فیروزی با اشاره به اینکه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان ارزیابی‌های مربوط به سیل اخیر را نیز آغاز کرده است، گفت: اخیرا هم با دستور ریاست جمهوری مصوبه‌ای در هیئت دولت برای تامین منابع صندوق در سال 1401 به تصویب رسید تا به این ترتیب صندوق بتواند به وظایف خود عمل کند.

وی با بیان اینکه استفاده از سازوکار بیمه‌ای موضوع پرداختن به حادثه را در سه مرحله قبل، حین و بعد از حادثه در نظر می‌گیرد، افزود: زمانیکه سازوکار بیمه‌ای برای این منظور استفاده شود، دیگر فقط اقدامات ضروری مربوط به هنگام حادثه نیست، بلکه اقدامات در سه مرحله قبل، حین و بعد از حادثه پیگیری می‌شوند. این همان تفاوت استفاده از سازوکار بیمه‌ای برای پراخت خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی است.

عضو هیئت عامل بیمه حوادث طبیعی ساختمان در ادامه اقدامات موثر و مرتبط با بیمه در قبل، حین و بعد از وقوع حادثه را هم تشریح کرد و گفت: در گذشته وقتی حادثه‌ای رخ می‌داد به شکل هیجانی به محل حادثه می‌رفتیم و قول بازسازی می‌دادیم این درحالیست که این موضوع در قالب صنعت بیمه در سه بُعد دیده می‌شود. در مرحله قبل از حادثه، هنگام ساختمان سازی باید قواعد ایمنی رعایت شده باشد. این موضوع مطابق با قواعد بیمه‌ای است؛ یعنی هرچه ساختمان‌ها ایمن‌تر ساخته شوند، خسارت کمتری می‌بینند و بیمه هم خسارت کمتری پرداخت می‌کند. این موضوع مربوط به قبل از حادثه است؛ یعنی وقتی یک ساختمان در حال ساخت است، بیمه قواعد ساختمان‌سازی مشخصی را برای ساختمان‌های ایمن و ناایمن در نظر بگیرد.

فیروزی در ادامه با پرداختن به اقدامات مورد نیاز هنگام وقوع حادثه  گفت: در حین حادثه طبق قانون باید صندوق بیمه برای ارزیابی خسارت وارد عمل شود و در کوتاه‌ترین زمان خسارت را پرداخت کند. این موضوع برای مردمی که از حوادث طبیعی آسیب دیده‌اند، حایز اهمیت است. اگر منابع مورد نیاز صندوق بیمه تامین شده باشد و در حداقل زمان ممکن این مبلغ پرداخت شود، به افزایش سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و دلگرمی مردم منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بعد از حادثه پیامدها و آسیب‌های اجتماعی بی‌شماری دامنگیر مردم حادثه دیده می‌شود، افزود: در این مورد هم هرچه سازوکار بیمه در قبل و حین حادثه بهتر عمل کرده باشد، می‌تواند عوامل آسیب‌زای بعد از حادثه را هم کنترل کند.

این عضو هیات عامل بیمه حوادث طبیعی ساختمان در خصوص نحوه پرداخت خسارت به مردم نیز توضیح داد: خوشبختانه براساس سازوکار موجود در صندوق، پول خسارت مستقیما به حساب مردم واریز می‌شود. برای مثال الان تمام ساختمان‌های آسیب‌دیده ناشی از زلزله هرمزگان شناسایی شده‌اند و کدملی مالک و شماره حساب افراد دریافت شده است.همچنین اگر افرادی بودند که شماره حساب نداشتند، یکی از بانک‌ها در منطقه حاضر شده و برای این گروه حساب بانکی افتتاح کرده است. ظرف یکی دوهفته آینده نیز براساس میزان خسارت وارد شده و تا سقف پرداخت مصوب در صندوق، این خسارت به حساب افراد واریز می‌شود.

فیروزی با بیان اینکه کار ارزیابی میزان خسارت توسط صندوق از سوی کارشناسان رسمی و متخصص انجام می‌شود، ادامه داد: تفاوت اصلی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان با سایر بیمه‌ها در این است که این صندوق درواقع در نقش حمایتی دولت است. یعنی صندوق بیمه تجاری نیست که انتظار سود داشته باشد و پول کمتری بدهد یا براساس ضوابط سختگیرانه‌ای عمل کند که آسیب ذهنی که به فرد آسیب دیده وارد شده را تشدید کند.

 

ارسال نظر