شناسه خبر : 25878

بخش عمده‌ای از مطالبات داروخانه ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شده است

بخش عمده‌ای از مطالبات داروخانه ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شده است

نایب رییس انجمن داروسازان ایران از پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر خبر داد و در عین حال درباره بروز برخی اشتباهات در نسخه‌نویسی پزشکان (در نسخه‌نویسی الکترونیک)، گفت: نسخه‌نویسی باید متناسب با تخصص پزشک انجام شود و در عین حال داروخانه‌ها هم باید روی نسخ نظارت داشته باشند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سید علی فاطمی،  درباره وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مطالبات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شده است. باید توجه کرد سازمان تامین اجتماعی بدهی بالایی را به داروخانه‌ها داشت و از مهر ماه سال گذشته مطالبات داروخانه‌ها را نپرداخته بود، اما در حال حاضر مطالبات را از مهر سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال که حدود هشت ماه می‌شود را به صورت یکجا پرداخت کرد. بدهی بیمه سلامت کمتر و حدود سه ماه بود که این سازمان هم تا پایان تیر ماه طلب داروخانه‌ها را پرداخت کرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها دیگر بیشتر از دو ماه طول نکشد، افزود: در قالب طرح دارویاری نیز سازمان بیمه سلامت بخشی از مطالبات را در تیر ماه پرداخت کرده است، اما سازمان تامین اجتمای در این زمینه پرداختی نداشته است.

وضعیت دارورسانی به مردم با اجرای دارویاری

فاطمی با بیان اینکه در قالب طرح دارویاری چالش جدی وجود ندارد، گفت: در حال حاضر دارورسانی به مردم دچار اختلال نشده است. در یک هفته آغاز طرح مشکلاتی در رابطه با سامانه‌ای که برای داروخانه‌ها در نظر گرفته شده بود، وجود داشت، اما اکنون نسبتا فرآیند بهتر است و داروخانه‌ها مشکل خاصی ندارند. در عین حال سامانه بیمه‌ها هم متفاوت است. البته یکسری شرکت‌های خدمات کامپیوتر که سیستم انبارداری و خروج را هم برای داروخانه‌ها فراهم می‌کنند، هماهنگی‌هایی را با سازمان‌های بیمه‌گر انجام دادند و در نتیجه نیاز نیست داروخانه‌ها الزاما سراغ همه سامانه‌ها روند. این کار را بخش خصوصی انجام داده است. در حالی که ما انتظار داشتیم این یکپارچه‌سازی در قالب پرونده الکترونیک سلامت اتفاق می‌افتاد که انجام نشد. اکنون بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری واسط‌های نرم‌افزاری فراهم کردند که مجبور نباشیم سراغ چندین سامانه بیمه رویم. البته در ابتدای طرح دارویاری مجبور بودیم که از سایت خود سازمان‌های بیمه‌گر تایید لازم را دریافت کنیم.

اشتباه در نسخه‌نویسی الکترونیک

وی در ادامه درباره نسخه‌نویسی اشتباه در قالب نسخه‌نویسی الکترونیک، گفت: گاهی ممکن است پزشک نسخه‌ای را اشتباه نوشته باشد، اما خود داروساز در داروخانه مجددا نسخه را چک می‌کند. به عنوان مثال همکار دندان‌پزشکی بودند که به اشتباه دارویی را که انتخاب کرده بودند، داروی آریتمی قلبی بوده و اگر بیمار آن را مصرف می‌کرد، دچار مشکل می‌شد. در اینجا خود داروساز زمانی که داشت نسخه را چک می‌کرد، متوجه شد که این دارو اصلا به نسخه دندان‌پزشکی نمی‌خورد یا مثلا به جای اینکه کورتون پنج را انتخاب کنند، برای کودک ۵۰ را انتخاب کرده بودند که دز بالایی است. وظیفه داروساز و داروخانه همین است که نسخه‌ای که از سوی پزشک می‌آید، متناسب با وضعیت بیمار و تخصص پزشک بسنجند و بررسی کنند که ممکن است اشتباهی در نسخه‌نویسی رخ داده باشد یا خیر.

منشی‌های نسخه‌نویس!

فاطمی ادامه داد: با این حال این ریسک همچنان وجود دارد و برخی از پزشکان ممکن است دارویی را به اشتباه وارد کنند یا اینکه برخی پزشکان هنوز نسخه را به دست منشی می‌دهند تا برای بیمار نسخه بنویسد. برای اینکه این ریسک به حداقل برسد، باید چند اقدام انجام شود، اولا نسخه‌نویسی باید متناسب با تخصص پزشک انجام شود؛ به طوری که شرکت‌های نرم‌افزاری در نرم‌افزار متناسب با تخصص پزشک داروها را فیلتر کنند. باید تعریف شود که پزشکان بر اساس تخصص‌شان چه داروهایی را می‌توانند تجویز کنند. البته قرار بود که موضوع از سوی بیمه‌ها برطرف شود تا هر تخصصی نتواند برخی داروها را انتخاب کند و  سیستم هوشمند باشد و آلارم دهد تا پزشک متوجه شود که فلان دارو با تخصصش ارتباطی ندارد. در حال حاضر این فیلترگذاری برای برخی اقلام دارویی انجام شده است.

اهمیت نظارت داروخانه‌ها روی نسخ تجویزی

وی افزود: در عین حال داروخانه‌ها هم باید روی نسخ نظارت داشته باشند.  نسخه الکترونیک مزایای بسیار زیادی دارد، اما یکسری معایب مانند اشتباه در انتخاب دارو هم دارد.  این اشتباه هم می‌تواند در یک بیمار کودک، بیمار بدحال و... منجر به مرگش شود. بنابراین هم پزشکان و هم داروخانه‌ها باید دقت کنند و شرکت‌های نرم‌افزاری هم فیلترهای لازم را متناسب با تخصص پزشک یا حتی سن بیمار در نظر بگیرد تا در صورت اشتباه پزشک، هشدار دهد. در عین حال پزشکان نباید نسخه‌نویسی را به منشی واگذار کنند و داروخانه‌ها نیز باید با دقت نسخ را بررسی کنند و پزشک داروخانه هم بر روی نسخ نظارت کافی داشته باشد.

کمبودهای دارویی کماکان وجود دارد

فاطمی درباره وضعیت کمبودهای دارویی نیز گفت: کمبودهای دارویی کماکان وجود دارد و گشایش محسوسی هم برای داروخانه یا بیماران ایجاد نشده است، اما وضعیت باثباتی شده و آنطور نیست که بگوییم وضعیت رو به وخامت است، ‌اما کمبودها همچنان وجود دارد. به عنوان مثال به دلیل موج جدید اُمیکرون برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، شربت‌هایی که برای کودکان استفاده می‌شود، ‌برخی سرم‌ها و ... دچار کمبودهایی است. امیدواریم این وضعیت در دو ماه آینده رو به بهبود رود.

وی با بیان اینکه این کمبودها هم در داروهای داخلی و هم در داروهای وارداتی دیده می‌شود، گفت: داروهای بیماران خاص عمدتا خارجی هستند که وارد طرح دارویاری نشدند و افزایش قیمتی هم نداشتند. در حوزه کمبودهای دارویی هم وضعیت سابق وجود دارد. برای سایر بیماران که داروهای ایرانی مصرف می‌کنند، قرار است که از شهریور و مهر کمبودها برطرف شود.

فاطمی درباره وضعیت پرداخت از جیب مردم برای دریافت داروی ایرانی در قالب طرح دارویاری، گفت: در حال حاضر مردم در حوزه داروهای ایرانی و در قالب طرح دارویاری با داشتن نسخه پزشک نه‌تنها پرداختی‌شان افزایش ندارد، بلکه برای برخی داروها مانند داروهای OTC یا ۳۶۶ قلم دارویی که قبلا تحت پوشش بیمه نبودند و اکنون تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، کاهش قیمت هم اتفاق افتاده است.   

ارسال نظر