شناسه خبر : 2576

مدیرعامل بیمه سلامت ایران خبر داد:

حذف دفترچه بیمه سلامت در ۶۰۵ بیمارستان

حذف دفترچه بیمه سلامت در 605 بیمارستان

طاهر موهبتی گفت: تاکنون طرح حذف دفترچه بیمه سلامت در ۶۰۵ بیمارستان در سطح کشور عملیاتی شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر طاهر موهبتی چهارشنبه در حاشیه همایش سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت کشور طی گفت و گو با خبرنگاران در مشهد گفت: این طرح با هدف کاهش هزینه ها، حذف کاغذ، بهره وری بیشتر و خدمات رسانی بهتر در حال انجام است. 
وی ادامه داد: اقدام مهمتر بررسی اسناد الکترونیکی در بیمارستانها می باشد که هم اکنون این طرح به صورت آزمایشی در استان اصفهان در حال اجرا است. معاونت فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت وعده داده تا سه ماه آینده اسناد الکترونیکی را در کل بیمارستانهای کشور عملیاتی کند. 
مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: بر این اساس برای هر بیمارستانی که اطلاعات را الکترونیکی بررسی کند 90 درصد مطالباتش به صورت آنلاین و همان زمان پرداخت خواهد شد. 
وی افزود: تمامی خریدهای خدمات بیمه سلامت در سال آینده الکترونیکی انجام خواهد شد لذا همه بیمارستانها کشور باید به این سمت حرکت کنند. 
موهبتی همچنین به پوشش بیمه ای افزایش نرخ داروها اشاره و بیان کرد: هم اینک افزایش نرخ تمامی داروها در کشور به جز هفت دارو زیر پوشش بیمه قرار گرفته است. 
وی ادامه داد: این داروها شامل چهار داروی بیماری تالاسمی و سه داروی بیماری ام.اس است که بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه، بیمه ها حق ندارند از داروی برند همانند داروهای بیماریهای مذکور حمایت کنند لذا وزیر بهداشت دستور بازنگری این موضوع و حل مشکلات بیماران را داده است. 

بیمه 85 درصد بیمه شدگان سلامت رایگان است

مدیرعامل بیمه سلامت ایران همچنین در همایش سراسری مدیران این نهاد گفت: هم اینک 85 درصد از کل جمعیت بیمه شدگان بیمه سلامت در سطح کشور بطور رایگان زیر پوشش قرار دارند.
موهبتی افزود: این در حالی است که بسیاری از افرادی که زیر پوشش بیمه رایگان هستنند توان پرداخت حق بیمه خود را دارند و همین یکی از چالشهای بیمه سلامت در کشور است.
وی ادامه داد: 40 میلیون نفر در سطح کشور بطور رایگان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که بیش از 22 میلیون نفر آنها بیمه روستایی هستند. از این تعداد 11 میلیون نفر زیر پوشش فراگیر بیمه ای همگانی و افزون بر شش میلیون نفر عضو صندوق بیمه کمیته امداد بطور رایگان قرار دارند.
مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: پوشش فراگیر بیمه ای رایگان سلامت که از سال 1393 همگام با طرح تحول نظام سلامت آغاز شد اقدام مثبتی است اما به درستی مدیریت نشد زیرا بسیاری از افرادی که در گذشته عضو صندوق بیمه ایرانیان بودند و حق بیمه خود را پرداخت می کردند به سمت بیمه رایگان سوق داده شدند.
وی افزود: در گذشته تعداد افراد عضو صندوق بیمه ایرانیان چهار میلیون و 300 هزار نفر در سطح کشور بود که در سالهای اخیرکم شد. با اعمال سیاستهای تصویب شده در مجلس شورای اسلامی از پارسال شاهد افزایش شمار بیمه شدگان صندوق ایرانیان هستیم. هم اکنون حدود 400 هزار نفر در سطح کشور عضو صندوق بیمه ایرانیان هستند و هر روز هزار و 500 نفر به این تعداد افزوده می شود.
موهبتی در ادامه همچنین عدم رشد متوازن منابع و مصارف را مهمترین چالش بیمه سلامت ذکر و بیان کرد: طی سالهای 90 تا 95 منابع بیمه سلامت 26 درصد رشد اما مصارفش افزایش 42 درصدی داشت. نتیجه اختلاف 16 درصدی بین منابع و مصارف زیان انباشت چهار هزار و 400 میلیارد تومانی و تاخیر در پرداخت مطالبات را موجب شده بود.
وی ادامه داد: به دنبال اقدامات انجام شده در قالب محدودیت در دریافت خدمات بیمه شدگان همگانی، بخش زیادی از مشکلات مربوط به پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد بیمه سلامت رفع شده و تاخیر در مطالبات از 12 ماه طی پارسال به سه ماه در سال جاری کاهش یافته است. این در حالی است بیمه سلامت در پرداخت مطالبات داروخانه ها نیز به روز شده است.
همایش سراسری سازمان بیمه سلامت ایران به میزبانی اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.

 

ارسال نظر