شناسه خبر : 25749

۲۰۰ هزار ایثارگر شامل تبدیل وضعیت می‌شوند

 200 هزار ایثارگر شامل تبدیل وضعیت می‌شوند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: پیش‌‌بینی ما این است که اگر بخواهیم با نگاه جامع، قانون تبدیل وضعیت استخدامی را اجرا کنیم، حدود ۲۰۰ هزار نفر شامل تبدیل وضعیت می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، گروه حماسه و مقاومت ـ آزاده لرستانی و زهرا بختیاری: جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران، جامعه بزرگی است که به گفته سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، شامل ۸۶۰ هزار ایثارگر و خانواده آنهاست که‌ در مجموع ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفرند و به تبع آن مطالبات و نیازهای مختلفی را به خود اختصاص می‌دهند. قاضی‌زاده به عنوان پنجمین رئیس بنیاد شهید در مدت ریاستش در بنیاد شهید، تلاش دارد نگاه متفاوتی نسبت به مسائل جامعه ایثارگری داشته باشد.

بنابراین با اشاره‌ای به اقداماتش در ۱۰ ماه و اندی داشت و درباره مسائل مهم جامعه ایثارگری از جمله تبدیل وضعیت استخدامی، مطالبات جانبازان، مسائل مرتبط با کمک‌معیشت‌‌بگیرها، سرانجام املاک مورد اختلاف بنیاد شهید و افق‌های پیش‌ روی خدمات به جامعه ایثارگری سخن به میان آورد که بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

1

سهم بخش اقتصادی بنیاد در تأمین هزینه‌های جاری توزیع می‌شود

شرکت‌های اقتصادی که مسؤولیتش با بنیاد شهید است از جمله مؤسسه کوثر که زیر مجموعه آن ۴۰ شرکت قرار دارد، درآمدهای خوبی دارند. برای تأمین هزینه‌های بنیاد شهید از این موسسات چقدر بهره می‌برید؟

۴۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی ماست و ۲ هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی ما. این به جز آن ۲۰ هزار میلیارد تومانی است که از محل سهام به ما می‌دهند. این ۲ هزار میلیارد تومان را بنگاه‌های اقتصادی ما می‌دهند. در ۱۰ سال قبل از بنده، سازمان اقتصادی کوثر سالی ۱۹۰ میلیارد تومان به بنیاد پول داده است. سال قبل از ریاست من در بنیاد شهید، این رقم ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که اکنون به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. این درآمد اختصاصی را به حساب خزانه واریز می‌کنیم و بعد سازمان برنامه و بودجه دوباره همه را به بنیاد شهید بر می‌‌گرداند. بنابراین سهم بخش اقتصادی ما در تأمین هزینه‌های جاری از جمله در بیمه دی توزیع می‌شود.

2

۲۸​ مجتمع ایثار در ۱۰ ماه گذشته فعال شده است

در نشست خبری اعلام کردید که تبدیل برخی دارایی‌های بنیاد شهید هم جزیی از این ۲ هزار میلیارد تومان است. در این خصوص سرانجام املاک استیجاری بنیاد شهید و مورد اختلافی با سازمان‌ها و نهادهای دیگر چه می‌شود تا بتوان از آن در بودجه بنیاد شهید بهره برد؟

در این زمینه ما ۲ مکانیزم را جلو می‌بریم که یکی همان، ۲ هزار میلیارد تومان است و دیگری تبدیل دارایی‌های بنیاد شهید است؛ یعنی دارایی‌هایی را از غیرمأموریتی به دارایی‌های مأموریتی تبدیل کنیم؛ یعنی تعداد زیادی ساختمان‌های استیجاری داشتیم که از این تعداد، ۱۲ ساختمان استیجاری را به ملکی تبدیل کردیم تا دیگر اجاره ندهیم. البته یکسری از دارایی‌ها باید در خدمت خانواده ایثارگر باشد، مانند آسایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و غیره. یکسری از دارایی‌ها هم کار اقتصادی انجام می‌دهند، مانند مرغداری، نیروگاه، کارخانه سیم و کابل و غیره که از آن‌ها برای هزینه‌‌های جاری کسب درآمد داریم.

همچنین به دنبال این هستیم که مراکز اردوگاهی و هتلی را گسترش دادیم، مثلاً هتلی در رامسر داشتیم که بازسازی کردیم. مجتمع‌های ایثار در کشور فقط چهار مورد آن فعال بود که در این ۱۰ ماه و ۱۰ روز، ۲۸ مجتمع دیگر ایثار فعال شده است. بودجه این مجتمع‌ها را دولت پرداخت کرده و بنیاد شهید تجهیزات را انجام داده است. در واقع مجتمع‌های ایثار مراکز جامعی هستند که ضمن اینکه مرکز اقامتی هستند، مرکز ورزشی، درمان و توانبخشی هم هستند. نظیر آنچه که دهکده نشاط در شمال تهران وجود دارد.

3

دارایی‌های بنیاد شهید سنددار می‌شوند

درباره املاک مورد اختلافی هم جلسات مشترکی با آقای فتاح بنیاد مستضعفان، آقای زاکانی در شهرداری تهران، وزارت مسکن و شهرسازی و سردار باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح داشتم که این اقدامات مؤثر بوده و بسیاری از اختلافات ملکی در حال کاهش است. در این مدت دارایی‌هایی را که بنیاد برای آن سند نداشت، داریم سنددار می‌کنیم. 

۸۰ درصداز املاک بنیاد شهید شناسنامه‌دار شدند

جالب است شما بدانید که قبلاً سامانه ثبت املاک بنیاد به این شکل وجود نداشت. ما این سامانه را تازه ایجاد کرده‌ایم. در این ۱۰ ماه حدود ۷۰ یا ۸۰ درصد این املاک ثبت شده و شناسنامه پیدا کرده است. البته سراغ املاکی که واگذار شده هم رفتیم و گفتم آن‌ها را هم ثبت کنند تا معلوم شود به چه کسی واگذار شده و چگونه واگذار شده است. آیا مسیر قانونی برای واگذاری طی شده است یا خیر؟ چون متأسفانه گزارش‌های متعددی در این حوزه داشتیم. بنابراین مهم‌ترین کاری که در این بخش انجام دادم، اصلاح رویکرد و انضباط‌بخشی بوده است.

4

۹۰ هزار نفر از جامعه ایثارگری تبدیل وضعیت شده‌اند

پرمخاطب‌ترین پویش در حوزه ایثارگران در سامانه «فارس من» درباره تبدیل وضعیت ایثارگران است. چرا که حجم وسیعی از ایثارگران در پی تبدیل وضعیت هستند. شما برای هماهنگی و ساماندهی میان دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای چه اقداماتی را انجام دادید؟

بگذارید قسمت پر لیوان را به شما بگویم. تا الان ۹۰ هزار نفر تبدیل وضعیت شده‌اند که ۵۰ هزار نفر آن‌ها در دستگاه‌های دولتی و ۴۰ هزار نفرشان در دستگاه‌ها و نهادهای غیردولتی مانند شهرداری و غیره هستند. قانون تبدیل وضعیت در قانون بودجه برای سال ۱۳۹۹ است. این قانون در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۰ مجدداً تکرار شد. دولت جدید در نیمه سال ۱۴۰۰ آمد؛ زمانی که این قانون انجام نشده بود. سازمان اداری و استخدامی به میدان آمد و بنیاد شهید فقط پیگیری‌کننده و گزارش‌دهنده بود.

اتفاقی که خوشحالی رئیس بنیاد شهید را رقم زد

انصافاً برای اجرای این قانون دستگاه‌‌های مختلف به خصوص سازمان استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کمک کردند. این نکته را بگویم عمده عزیزانی که تبدیل وضعیت شدند، افراد غیر تحت پوشش ما عمدتاً رزمندگان و فرزندان رزمندگان بودند. شاید می‌شود گفت از معدود خدماتی است که در این سال‌‌ها برای رزمندگان انجام داده‌ایم و از این اتفاق خوشحال هستیم.

۲۰۰​ هزار نفر از ایثارگران شامل تبدیل وضعیت می‌شوند

با این وجود هنوز تعداد زیادی باقی ماندند. بالاخره بعضی سازمان‌‌ها خودشان را مشمول این قانون نمی‌‌دانند. در این زمینه مسائل حقوقی وجود دارد، مانند دعواهایی که با شرکت مخابرات وجود دارد، چون خودشان را مشمول این قانون نمی‌داند، با اینکه تفسیر قانون شفاف است و ابلاغ هم شده است. پیش‌‌بینی ما این است که اگر بخواهیم با آن نگاه جامع، قانون را اجرا کنیم حدود ۲۰۰ هزار نفر شامل تبدیل وضعیت می‌شوند.

برای اینکه بدانید این عدد چقدر بزرگ است، باید بدانید کل استخدام دولت در سال ۶۷ هزار نفر است، این ۲۰۰ هزار نفر که ۹۰ هزار نفر آن‌ها تبدیل وضعیت شدند، بخواهد عملیاتی شود سه برابر استخدام یک سال است. البته در اینجا می‌خواهم از سازمان‌ها و نهادهایی که این قانون را اجرا کردند تشکر کنم که با این کارشان به آن نیروهای انسانی عزت دادند و دلگرمی ایجاد کردند.  

6

چرا قاضی‌زاده به درصد جانبازی معترض است؟

درباره درصد جانبازی جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی گلایه‌هایی از سوی مخاطبان «فارس من» ثبت شده است که چرا با توجه به مشکلات این جانبازان، درصد‌های جانبازی پایینی به این افراد تعلق گرفته است. بنیاد شهید برای مطالبه این عزیزان چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

این مورد هم از اشکالات فرآیندی است. چرا اصلاً باید برای جانبازان درصد مطرح باشد؟ شاخصی گذاشته شده و این مشکلات را درست کرده است. درصد از کار افتادگی یک صورت کامل استاندارد شده جهانی است که در نظام دیات ما هم آمده است. به طور مثال می‌گوید یک چشم نابینا چقدر دیه دارد یا از کار افتاده کلی کسی است که هر ۲ چشمش نابینا شده است. این شاخص کاملاً استاندارد شده است و در عرصه جهانی هم همین طور است.

یک گروه پزشکی که هیچ کدام کارمند بنیاد نیستند، آن فرد را معاینه و سوابق پزشکی‌اش را بررسی می‌کنند و طبق آن جداول به او درصد می‌دهند. در این زمینه ما نمی‌توانیم مداخله مدیریتی کنیم. ولی متأسفانه چون ارائه خدمات وصل شده به این موضوع، این داستان‌ها را پیش آورده است؛ یعنی طرف با درصد پایین طبق تشخیص کمسیون پزشکی خدماتی را می‌خواهد از ما بگیرد که به درصد بالا تعلق می‌گیرد. از روز اول به دوستان گفتم شما نفیاً یا اثباتاً حق مداخله ندارید. چون یک طرف حق الناس (حقوق جانباز) و یک طرف بیت‌المال است. شما آن چیزی که قانون می‌گوید باید عمل کنید.

خدمات بنیاد شهید به سویی می‌رود که درصد جانبازی ملاک نباشد

 البته کم‌کم داریم این مسائل را حل می‌‌کنیم. به طور مثال خدمات درمانی ما به درصدهای مختلف متفاوت بود که الان یکسان شده است. در بحث مسکن، کنکور و اشتغال هم به این گونه است. اما در قضیه اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد یک امر ویژه برای آن‌ها داریم. در خدمات حقوق داریم این تفاوت‌ها را کم می‌کنیم. در بحث حقوق کمک‌معیشت‌ها نیز داریم تلاش می‌کنیم حقوق آن‌ها را به حالت اشتغال نزدیک کنیم.

7

پرداختی‌ها به کمک معیشت‌بگیرها ۶۰ درصد رشد داشته است

درباره ایثارگران کمک‌معیشت بگیر گفته شده که حداقل حقوق کارمندان به آن‌ها تعلق می‌گیرد. سال گذشته پرداختی به آن‌ها ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا بوده است و امسال این رقم به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است؛ در حالی که حداقل حقوق کارمندان پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. در این زمینه اقدام کوتاه‌مدت بنیاد شهید چیست؟

حداقل حقوق کارکنان دولت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداقل دریافتی آن‌ها پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. این ۲ مفهوم کاملاً‌ جداست. قانون می‌گوید کمک معیشت معادل حداقل حقوق کارکنان است نه رقم دریافتیشان. این در قانون بودجه هم به صورت عددی تصریح شده است که البته ما آن را اصلاح کردیم. حال اگر قرار بود ما در جداول بودجه اصلاح نکنیم، باید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار را ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می رساندیم. منتها با کمک دوستان در مجلس در ذیل جداول حکمی آورده شد که امسال ۶۰ درصد بیش از سال گذشته (۱۴۰۰) این پرداختی افزایش پیدا کند، چون این حکم آمد، قانون ارتقا پیدا کرد. بنابراین جامعه هدف ما چون این پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را شنیدند، فکر کردند باید این رقم پرداخت شود. بنابراین اصل قانون اجرا شده، اما اینکه کفایت نمی‌کند بله! درست است. ولی قبول کنید برای دولتی که محدودیت منابع مالی داشته، ۶۰ درصد رشد در پرداختی کمک‌معیشت‌ها رشد قابل توجهی است.

تمام آیین‌نامه‌های بنیاد شهید را در دولت به تصویب می‌رسانم

جانبازان تبصره یک درباره قانون جامع ایثارگری معتقدند که درباره قوانین مرتبط با آن‌ها از سوی بنیاد شهید تفسیر به رأی شده است. نظر شما چیست؟

دوستان ما در معاونت تعاون و معاونت حقوقی بنیاد شهید کارشان این است که بنشینند بحث کنند، اما تفسیر قانون کار ما نیست. دولت آیین‌نامه می‌نویسد و ما مجری آیین‌نامه‌ها هستیم. اگر این عزیزان با قسمتی از قانون مشکل دارند، باید دیوان عدالت اداری بروند و شکایت کنند که این آیین‌نامه خلاف است و باطلش کنید. حال اینکه بعضی از افراد ما را جای دولت، مجلس و سازمان برنامه می‌بینند، اما ما جای خودمان هستیم. آن‌ها ممکن است اشکالاتی به قانون داشته باشند، من که رئیس بنیاد شهید هستم که نمی‌توانم آیین مصوب دولت را تغییر بدهم. بنابراین حرفی ندارم جلسه‌ای با معاونت تخصصی برگزار بشود و حرف‌هایشان را بزنند. یکی از کارهایی که ما در این دوره شروع کردیم این است که تمامی آیین‌نامه‌ها را در دولت یک به یک به تصویب می‌ رسانیم تا سلیقه اشخاص لحاظ نشود.

8

خانواده شهدای فاطمیون به یک شرط از خدمات بنیاد شهید بهره می‌برند

درباره توجه و رسیدگی به خانواده شهدای فاطمیون با توجه به نقش آن‌ها در جبهه مقاومت، بنیاد شهید چه برنامه‌ای دارد؟

خانواده شهدای فاطمیون ۲ جور مسأله دارند که یک سری این مسائل به ما مربوط می‌‌شود. در وهله نخست که احراز شهادت و جانبازی آن‌ها صورت گرفت، ما همان برخوردی را با خانواده آن‌ها خواهیم داشت که با سایر شهدا انجام می‌دهیم؛ به طور مثال حقوق والدین و همسر شهدا، حضورشان در مدرسه شاهد، اشتغال و مسایلی از این قبیل. این موارد هم از طرفی انجام می‌شود که احراز تابعیت آن‌ها انجام شود. این بخش در اختیار ما نیست و قانون و وزارت امور خارجه درباره آن باید تصمیم بگیرند که متأسفانه فرآیند خیلی طولانی و پرزحمتی است که بنیاد شهید هم به آن معترض است. درباره مسکن خانواده شهدای فاطمیون یک طرح مسکن ویژه با بچه‌های سپاه شروع کرده‌ایم که ان شاءالله در ۲ سال آینده به نتایج خوبی خواهد رسید‌.

باب گفت‌وگو با ایثارگران باز است

به عنوان آخرین سؤال این موضوع را می‌خواستم از شما بپرسم که آیا بنیاد از کسانی که در تجمعات اعتراضی شرکت یا تحصن می‌کنند، شکایتی می‌کند؟

هر کسی نزد ما پرونده دارد، جامعه هدف ماست و پیش ما محترم است. نسبت به او در چارچوب قانون و در چارچوب اعتبارات مصوب‌مان پاسخگو هستیم. بالاخره ما ۲ تا قید داریم، یک قیدمان «قانون» و دیگری «منابعمان» است. مثلاً فرض بفرمایید به طور قانونی باید هدیه ازدواج می‌دادیم، اما پنج سال است این هدیه داده نشده، تازه امسال شروع به دادن هدیه ازدواج کردیم.

خب! بسیاری از ایثارگرهای محترم از دیرباز نسبت به تحقق بعضی از خواسته‌هایشان که قانونی یا نیازشان بوده، اعتراضاتی داشتند. با این وجود همین طور که همه اعتراضات مدنی و صنفی درست در کشور مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است بعضی از اعتراضات در جامعه ایثارگری مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، طبیعتاً دستگاه‌های نظارتی و امنیتی که مسؤول برقراری نظم و امنیت کشور هستند را روی این مسأله حساس کند.

اینکه یک جریانی از یک کشور بیگانه ولو رسانه‌ای می‌خواهد با برخی از لجنه‌های جامعه ایثارگری ارتباط بگیرد و عملیات روانی راه بیاندازد، خوب مسأله قابل اعتنایی است چون بالاخره یکی از تلاش‌های دشمنان ما این است که در بستر شخصیت‌های مقبول و مقدس حرف‌های خودشان را بزند. در مورد بنیاد شهید تا جایی که اعتراض منجر به هتک اشخاص و تخریب اموال نشود، بنیاد شکایتی از کسی نمی‌‌کند، ولی وقتی که هتک اشخاص یا تخریب اموال می‌شود اولاً افراد نسبت به آبروی خودشان مسؤول هستند، دوماً نسبت به اموالی که در اختیارمان است ما مسؤولیت داریم.

طبیعتاً بنیاد در راستای استیفای آن حقوق مجبور است که اقدامات حقوقی و در چارچوب قانون انجام دهد و واقعاً مراجع بالادستی و نظارتی از ما این انتظار را دارند و گرنه ما بارها در بنیاد نشست داشتیم و ایثارگران آمدند و حرف زدند. معاونین من مرتب جلسه دارند، ما دائماً در حال گفت‌وگو هستیم. هر هفته با یکی از تشکل‌ها جلسه داریم، حرف می‌زنیم، در سفرهای مختلف استانی با نماینده‌های مختلف جامعه هدف گفت‌وگو می‌کنم. بنابراین باب گفت‌وگو باز است.

9

بعضی از این مطالبات در سطح بنیاد نیست و دوستان باید با فراکسیون ایثارگران در مجلس شورای اسلامی صحبت کنند و یا با نهادهای ذیربط دیگر، بالاخره در کشور ما خود مطالبه‌گری هم روش‌های قانونی خودش را دارد. هر کسی می خواهد اقدام کند باید در چارچوب قانون عمل کند. مسؤول مجوز قانونی هم وزارت کشور و فرمانداری است، باید با هماهنگی فرمانداری باشد تا مسؤولیت قبول کنند.

ما به عنوان خانواده سازمان ایثارگر تا جایی که بتوانیم با آن‌ها حرف می‌زنیم، منطقمان را می‌رسانیم. وقتی یک معترض بیرون می‌ایستد و اصرار دارد نظم اجتماعی و مصالح حاکمیتی را نادیده بگیرد خب! از این شخص شکایت می‌شود. بعد این فرد در دادگاه می‌رود و می‌گوید: من جانباز هستیم مرا ببخشید! وقتی به او می‌گویند چرا آن سخنان نادرست را گفتی که از شما شکایت شود؟! خوب جوابی ندارند به هر حال ما نمی‌توانیم نسبت به این قضایا بی‌تفاوت باشیم چرا که آبروی فرد یا یک سیستم و یک فرهنگ و تفکر ملی در میان است.

در حالی که ما جزو خانواده ایثارگر و شهدا هستیم، باید رعایت حدود شرعی و قانونی‌مان بیش‌تر از بقیه باشد. چون جامعه ایثارگری برای ایجاد و حفظ این نظام مقدس خون داده است. البته باز هم ما در بنیاد شهید خادمان جامعه معظم و معزز ایثار هستیم و از این دست موارد در این جامعه مقدس بسیار محدود است و ان شاالله به جایی برسیم که شاهد همین موارد محدود هم نباشیم.

 

  • آیت الله انصاری

    سلام لطفا ایثارگران زیر شش ماه را هم تبدیل وضعیت و جذب نمایید با تشکر

  • ناشناس

    محرمعلی فرزانگان که سابقه ی نه ماه در جبهه هشتادوشش درصد نظریه ی کمسیون پزشگی هنوز هیچ جوابی نگرفته ام به کجا باید مراجعه کنم؟

  • مجید

    با سلام لطفا قانون تبدیل وضعیت را در سال ۱۴۰۲ تمدید کنید

  • ناشناس

    با سلام لطفا پیگیر تبدیل وضعیت ایثارگران سازمان ملی و مسکن باشید مدارک دادیم گزینشم شدیم

  • عیسی‌داودی‌

    بنده‌‌ پنج‌ ماه‌ و دوازده‌ روز سابقه‌ منطقه‌ عملیاتی‌ دارم‌‌ حقوقی‌ به‌ما می‌دن؟

  • اردبیلی

    سلام جانبازم ۱۲ماه هم جبهه دارمومدارک بیکاریم رو یکسال پیش تحویل دادم هنوز هیچ نتیجه ای نگرفته ام

  • dwUQQUrL

    20

ارسال نظر