اختصاصی چابک آنلاین؛

پوشش افت قیمت در بیمه شخص ثالث نادیده گرفته شده است

پوشش افت قیمت در بیمه شخص ثالث نادیده گرفته شده است

مدیر بیمه های خودرو شرکت بیمه آرمان، افت قیمت را یکی از موضوعاتی برشمرد که می توان در بیمه نامه‌های شخص ثالث به آن پرداخت وگفت: وقتی اتفاقی رخ می‌دهد اصل، اصل غرامت است یعنی شرکت بیمه باید تمامی زیان ها را پرداخت کند و افت قیمت هم به نوعی جز زیان وارده به زیان دیده است.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، "اسماعیل فلاحی" در گفت وگو با چابک آنلاین، گفت: داوری موضوعی است که سالیان سال است درکشور مطرح می شود و امری بدیهی درحقوق است اما این مساله دررشته بیمه شخص ثالث خیلی جا نیفتاده و بیمه گذاران و حتی بیمه گران خیلی اطلاعی از آن ندارند.

وی، با اشاره به اینکه شرکت های بیمه ای هنوز برسرموضوع داوری ایراداتی دارند، افزود: درحال حاضر یک داوری نامه واحد در صنعت بیمه وجود ندارد و هر شرکتی می تواند تدوین داوری نامه را به رویه خاص خود پیش ببرد.

مدیربیمه های خودرو شرکت بیمه آرمان، اذعان داشت که تدوین داوری نامه باعث شده که پروسه داوری خیلی زمانبر شود و علی رغم اینکه بحث داوری دررشته شخص ثالث اتفاق خیلی خوبی است که می تواند منجر به رضایت بیشتر بیمه گذاران شود اما چالش هایی وجود دارد و هنوز این موضوع درصنعت بیمه گنگ است.

فلاحی، تصریح کرد: بیشتر افرادی که روی این موضوع کار می کنند نیروهای فنی هستند که به مسائل فنی آگاه نیستند یا نیروهایی حقوقی هستند که فنی بیمه را به خوبی نمی شناسند، صنعت لازم است که به این سمت برود که خود دوره های داوری نامه را برای اهالی صنعت بیمه برگزارکند.

وی، ادامه داد: درحال حاضر دوره های داوری را نهادی برگزارمی کند که خارج از سازمان است و به قوانین بیمه ای تسلط ندارد.

مدیر بیمه های خودرو شرکت بیمه آرمان، افت قیمت را یکی از موضوعات دیگری برشمرد که باید در بیمه نامه های شخص ثالث به آن پرداخته شود و گفت: درجلسات سندیکا در مورد افت قیمت زیاد صحبت می شود وقتی اتفاقی رخ می دهد اصل، اصل غرامت است یعنی شرکت بیمه باید تمامی زیان ها را پرداخت کند و افت قیمت هم به نوعی جز زیان وارده به زیان دیده است.

فلاحی، اظهارکرد: هر طرح جدیدی در خصوص بیمه نامه شخص ثالث قبل ازرفتن به کمیسیون های مجلس درشورایعالی بیمه مطرح می شود و افت قیمت را شورایعالی بیمه اصلا نمی پذیرد و دلیلی که مطرح می کند افزایش نسبت خسارت در رشته ثالث است.

وی، دلایل خود برای اجرایی شدن چنین طرحی را اینگونه توضیح داد: اگر حق بیمه متناسبی اخذ شود و جامعه آماری در قالب اعداد بزرگ بالا برود، نسبت خسارت تقسیم می شود و از طرفی هم رضایت بیمه گذاران را بالا می برد.

مدیر بیمه های خودرو شرکت بیمه آرمان، گفت: درحال حاضر پوشش افت قیمت توسط خیلی از شرکت های بیمه ای در رشته بیمه های مسئولیت به فروش می رسد چون نمی توانند در رشته شخص ثالث بفروشند.

فلاحی، اذعان داشت که بیمه مرکزی هیچ طرحی درخصوص بیمه های شخص ثالث را نمی پذیرد زیرا اگر یک ریال کم یا زیاد شود روی هزینه هایی که باید پرداخت شود تاثیر می گذارد و حق بیمه یا پایین می آید یا بالا می رود که اگر حق بیمه پایین بیاید با نسبت خسارت فعلی که شرکت های بیمه ای را اذیت می کند امکان پذیر نیست و اگر بالا برود بیمه گذاران ناراضی می شوند چون اطلاع رسانی ضعیف است.

وی، ادامه داد: پوشش افت قیمت جزء مسئولیت مالی و مدنی است و باید جبران شود الان در بیمه بدنه اتومبیل این امکان به راحتی وجود دارد و بیمه گذار براساس نیاز خود کلوز می خرد حتی کلوزعدم از بین رفتن تخفیفات هم وجود دارد اما در بیمه نامه شخص ثالث نمی توانیم استفاده کنیم .

مدیر بیمه های خودرو شرکت بیمه آرمان، گفت: اگر بخواهید هرچیز دیگری غیر از چارچوب آیین نامه در این بیمه نامه اضافه یا کم کنید نمی توانید چون با سد قانون روبه رو می شوید.

فلاحی، خاطرنشان کرد که  قانون بیمه نامه اجباری شخص ثالث در سال 45 اجرایی شد و تا سال 87 هیچ تغییری نکرد و در سال 95 تغییر کرد یعنی روی این قانون خیلی کارشده و قانون الان با قانون سال 45 خیلی متفاوت است و از یک قانون بازرگانی به یک قانون اجتماعی تبدیل شده است.

وی، با بیان اینکه وجود قانون اجباری شخص ثالث یک نعمت است، افزود: نکته ای که وجود دارد این است که کند هستیم وبه روز جلو نمی رویم زیرا جهان دارد به سمت خودروهای خودران می رود اما صنعت بیمه هنوز سر تبصره یک ماده 18 موضوع راننده محور شدن مشکل دارد.

 مدیر بیمه های خودرو شرکت بیمه آرمان، اظهارکرد: متولی برای تغییرات در بیمه نامه شخص ثالث سندیکا یا بیمه مرکزی خواهد بود که معمولا از افراد خبره دعوت می کنند اما تصمیم آخررا کمیسیون های مجلس و صحن مجلس می گیرند.

فلاحی، ادامه داد: قانون بیمه اجباری شخص ثالث نهایی و قانون شده و دیگر کارخاصی نمی توان انجام داد مگر اینکه داخل آن ایرادات فاحشی پیدا شود که بخواهد به صحن مجلس برود یعنی در هرصورت خود قانونگذارتصمیم می گیرد.

ارسال نظر