شناسه خبر : 2239

رئیس کل سازمان نظام پزشکی:

هزینه بیمه های ناکارآمد بر دوش نظام سلامت سنگینی می کند

هزینه بیمه های ناکارآمد بر دوش نظام سلامت سنگینی می کند

ایرج فاضل به مناسبت روز پزشک به برخی چالش های جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: جامعه پزشکی با سه چالش مهم بی کفایتی بیمه ها، جذب نامتعارف نیروی انسانی در حوزه پزشکی و طرح ظالمانه پزشکان روبه رو است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج فاضل درباره بزرگترین چالش های پیش روی جامعه پزشکی افزود: بیشتر چالش امروز جامعه پزشکی مربوط به بیمه ها است. ما برای قطع رابطه مالی بین پزشک و بیمار نیاز به یک بیمه قدرتمند داریم، اکنون بیمه ها به دلایلی که خیلی در آن مقصر نیستند بسیار بی کفایت عمل می کنند و هزینه های بسیار زیادی را به نظام سلامت تحمیل می شود و این هزینه ها هر روز سنگین تر می شود.
وی تصریح کرد: سرانه ها برای بیمه ها ناکافی است و قدرت پرداخت ندارند. البته برخی فعل و انفعالات در بیمه ها نیز به ناتوانی آنها کمک کرده است. ولی اقتصاد پزشکی بسیار مغشوش است. رابطه مالی پزشک و بیمار به دلیل بی کفایتی و عدم انجام وظیفه به موقعبیمه ها مختل است و این به جامعه صدمه می زند.
وی دومین چالش جامعه پزشکی را نیروی انسانی در رشته پزشکی و تعدیل ورودی ها به این سیستم دانست و گفت: دانشکده های پزشکی متعددی در کشور تاسیس شده است و قدرت بستن هیچ کدام از این دانشکده ها را نداریم. هرسال تعداد زیادی به جمعیت پزشکی کشور اضافه می کنند بدون اینکه حساب دقیقی در جذب این نیروی انسانی داشته باشند.
وی سومین چالش و مشکلات جامعه پزشکی را مسائل مربوط به قانون طرح پزشکان عنوان کرد و ادمه داد: این طرح ظالمانه است. امروز هر پزشکی در هر مقطعی باید دو تا سه سال دوره طرح را بگذراند این پزشکان باید عمرشان را در طرح تلف کنند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: باید این موضوع طرح پزشکان در مناطق مختلف کشور تعدیل شود و فقط به یک بار اختصاص داده شود.
فاضل اضافه کرد: پزشکان مملکت در خدمات رسانی به مردم ثابت کرده اند که در مراحل حساس همیشه برای کار و ارائه خدمت در میدان بوده و هستند و یکی از نمونه های آن دوران جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، کمترین مشکلی که اداره کنندگان جنگ داشتند، مسائل پزشکی در جبهه ها بود و امروز جامعه پزشکی بسازی داریم که متحمل مشکلات زیادی هستند.
سازمان نظام پزشکی حدود 250 هزار نفر عضو در سراسر کشور دارد که شامل 80 هزار نفر پزشک عمومی، 36 هزار نفر پزشک متخصص و فوق تخصص، 35 هزار نفر دندانپزشک عمومی، بیش از 2 هزار نفر دندانپزشک متخصص، 20 هزار نفر دکترای داروسازی، هزار و 500 نفر دکترای علوم آزمایشگاهی 50 هزار نفر ماما و حدود 25 هزار نفر گروه ‌های پروانه دار (شامل فیزیوتراپیست، متخصص تغذیه، بینایی سنج، شنوایی سنج) است. 

 

ارسال نظر