شناسه خبر : 1729

عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت:

" درمان محوری " جای "سلامت محوری "را گرفته است

" درمان محوری " جای "سلامت محوری "را گرفته است

محمد میرزابیگی گفت: باید در بین گروه پزشکی و تصمیم‌گیران به عنوان ارائه دهندگان ومردم به عنوان گیرندگان خدمات بهداشتی و درمانی به طور هدفمند فرهنگ‌سازی شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، محمد میرزابیگی با اشاره به راه‌کارهای کاهش هزینه‌های نظام سلامت گفت: بخشی از کاهش هزینه‌های نظام سلامت مربوط به رفتارسازی می‌شود. که باید در بین پزشکان، تصمیم‌گیران و حتی مردم برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی فرهنگ‌سازی شود.

 وی با بیان این‌که در نظام سلامت  برای برخورداری بهتر مردم ازخدمات "سلامت محور " هنوز منفعلانه عمل می‌شود، و" درمان محوری " جای "سلامت محوری "را گرفته است ؛ افزود: مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت  بسیار گسترده ومتنوع است وحداقل ۱۷ وزارتخانه، نهاد ودستگاه علاوه بر وزارت بهداشت در این حوزه مسئولیت دارند که باید برای مسائل موثر بر سلامت  مشارکت و تصمیم‌گیری کنند.

 میرزابیگی گفت: برای کاهش هزینه‌های سلامت اولا باید سواد سلامت مردم را افزایش داد ؛ به آنها خود مراقبتی آموخت وبرای تغذیه، تحرک، نشاط روحی، فرهنگ ترافیک و بهره مندی  بیشتر ازنعمت سلامت باید فرهنگ آموزش عمومی و فراگیری عمومی را تقویت کرد. 

 ثانیا، بیمه ها برای مردمی که کمتر بیمار می شوند ودرنتیجه کمتر از دفترچه بیمه استفاده می کنند مشوقهای خوب اعمال کنند و الگوهای  سالم وبیمه شده های نمونه را به بهانه هایی  به جامعه معرفی وقدر دانی نمایند. تا فرهنگ تلاش برای ارتقا سلامت، حفظ سلامت وبیمار نشدن تبدیل به فرهنگ عمومی مردم شود. 

 ثالثا درمرحله بیماری وبرخورداری از خدمات درمانی  به نظرم باید نظام پرداخت  به ارائه دهندگان خدمت تغییر کند وبه جای پرداخت به هر عمل واقدام به نتیجه خدمت، پرداخت صورت گیرد، و باید رقابت برای ارائه خدمات بین بیمارستان‌ها و مجموعه‌های غیربیمارستانی اتفاق بیفتد  تا مردم حق انتخاب حداقلی پیدا کنند. بنابراین ؛ فرهنگ‌سازی  ورفتار سازی در بین مردم برای استفاده  مطلوب از خدمات بهداشتی و درمانی مهم ترین اولویتی است که عزم راسخ وبسیج عمومی مردم ومسئولین را طلب می کند.    

 

ارسال نظر