شناسه خبر : 1346

دولت فاصله محرومیت درمانی را کم کرد؛

چتر بیمه ای تحول سلامت برای تحقق عدالت اجتماعی

چتر بیمه ای تحول سلامت برای تحقق عدالت اجتماعی

طرح تحول سلامت و چترگسترده بیمه ای به رغم بسیاری تنگناها و کاستی های به ارث رسیده از گذشته، نقطه قابل اتکا و کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید به شمار می رود، حرکتی که عامه مردم از اقدام های صورت گرفته در مناطق مختلف کشور، طعم خوش خدمت و عدالت درمانی را چشیدند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از الزامات تحول سلامت در کنار توسعه امکانات و تجهیزات درمانی و پزشکی، برخورداری قشرهای محروم جامعه از خدمات بیمه ای است که می توان این چترحمایتی را سرآغاز این تحول دانست.
در سال های اخیر همه قشرهای مردم از جمله استان پرجمعیت البرز، رویکرد جدیدی در عرصه بهداشت و درمان و خدمات مرتبط با آن را شاهد بودند و نمونه عینی از عدالت اجتماعی عرضه شد ، مقوله ای که بیمه ایرانیان یا همگانی نقطه شروع آن بود ضمن آنکه توسعه زیر ساخت های درمانی و بیمارستانی به موازات آن انجام شد.
با اینکه در این سال ها دولت تدبیر و امید در بخش های مختلف درگیر مسائل و مشکلات گسترده و آثار تحریم های ظالمانه بوده اما به گفته کارشناسان، کارنامه این دولت در بخش بهداشت و درمان و خدمات بیمه ایرانیان کم نظیر و درخشان است.
به عنوان مثال برخورداری 11 میلیون نفر از چتر حمایتی بیمه سلامت، بیانگر حرکتی عادلانه برای زدودن محرومیت اجتماعی است، موضوعی که قشرهای مختلف مردم به نتایج مثبت و اثربخش آنان صحه می گذارند.
ساخت ، توسعه و نوسازی مراکز درمانی و تجهیز بیمارستان ها به امکانات جدید از جمله در استان البرز از نمونه های عینی خدمت به جامعه است که دولت تدبیر و امید در این بخش سنگ تمام گذاشت.
شاید بتوان استان البرز را نمونه ای از تحول بهداشت و درمان دانست که به اذعان حتی منتقدان دولت، توسعه خدمات بهداشتی درمانی و بیمه ای آن، شایسته یادآوری، تجلیل و قدردانی است.
نوسازی و ارتقای خدمات 9 بیمارستان قدیمی در البرز به همراه ساخت فضاهای جدید درمانی و بیمارستانی از اقداماتی است که تحولی بنیادین در بهداشت و سلامت اجتماعی مردم این استان به شمار می رود.
استانی که در گذشته ، بیماران آن راهی تهران می شدند اکنون از خدماتی روزآمد و فراگیر برخوردارند و شماربیماران مراجعه کننده به تهران، به مراتب کمتر از گذشته شده است.
ایجاد حدود یک هزار و 500 تخت بیمارستانی جدید به همراه تجهیزات نوین درمانی در تخصص های مختلف در مدت زمان حدود 4 سال اقدامی کم سابقه توصیف شده که به گفته محمد جواد کولیوند و عزیز اکبریان 2 نماینده اصولگرای مردم البرز در مجلس شورای اسلامی، اجرای این طرح ها تحسین برانگیز و ستودنی است.
اکنون شمار تخت های بیمارستانی البرز به حدود 2 هزار 500 تخت دولتی رسیده و تکریم بیماران در مراکز دولتی بنا به گفته مردم با گذشته متفاوت شده است.
اگرچه هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد و گاهی هم نارضایتی هایی به چشم می خورد که طبیعی است اما عموم مراجعه کنندگان به بیمارستان های دولتی البرز از خدمات ارائه شده، رضایت نسبی دارند.
با این حال چتر بیمه ای دولت تدبیر و امید برای آن دسته از مردم که تاکنون از خدمات بیمه ای محروم بوده موضوع مهم و قابل درک و اهمیتی است که بایستی از منظر دیگر به آن پرداخت.
محرومانی که در سال های پیش از طرح تحول سلامت می بایست در پس بیماری ، مشکلات دیگری مانند نداشتن حمایت بیمه ای و پرداخت هزینه های گزاف متحمل می شدند اکنون طعم خوش خدمت با نگاه تکریم برای آنان در بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی ملموس است.

 دولت فاصله محرومیت درمانی را کم کرد 

دکترسعید جوانشیر مدیرکل بیمه سلامت استان البرز در میزگرد ایرنا اظهار داشت: به خاطرسیاست های خوب دولت تدبیر و امید فاصله محرومیت امکانات بهداشتی درمانی در 31 استان کشور کم شده و تا حدودی به تعادل نزدیک شده است.
وی ادامه داد: بخش درمان تغییرات شگرفی پیدا کرده و با گذشته قابل قیاس نیست هرچند هنوز هم مشکلاتی در این بخش وجود دارد.
جوانشیر، بیمه درمانی 11 میلیون نفر از محرومان کشور را نقطه عطفی در خدمات بیمه رایگان و همگانی دانست و گفت: اکنون جمعیت بیمه شدگان ایران در بخش بیمه سلامت به 40 میلیون نفر رسیده که سهم خدمات بیمه سلامت البرز 600 هزار نفر است.
وی بیان داشت: آنچه بیش از هر چیزهمه مهم و قابل درک به نظر می رسد، حمایت بیمه ای از بیماران خاص مانند بیماران«اعصاب و روان»،«ام .اس »، «سرطان» ، «کلیوی»،«هموفیلی » و ... است که در طرح تحول سلامت به آنان نگاه ویژه شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان البرز افزود: برخی از داروهای خاص هم در ردیف تعهدات بیمه قرار گرفته و میزان پرداخت های درمانی مردم در طرح تحول سلامت به مراتب کمتر از گذشته است.

وی ادامه داد: دراین طرح بسیاری از داروها رایگان در اختیار بیماران خاص قرار می گیرد یا بین 10 تا 30 درصد هزینه ها توسط آنان پرداخت می شود.

جوانشیر گفت: طی 30 سال گذشته، بهداشت و درمان جزء اولویت های اول نبود اما در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به آن شده است.

مدیرکل بیمه سلامت البرز در توضیح بیشتر این نکته اظهار داشت: قبل از طرح تحول سلامت ، بیماران افزون بر هزینه های واقعی در بیمارستان ها ، زیر میزی پرداخت می کردند یعنی به موازات خدمات درمانی دولتی به صورت پنهانی و خصوصی مردم وادار به پرداخت زیر میزی می شدند.
وی ادامه داد: اکنون خبری از زیرمیزی در بیمارستان نیست ضمن آنکه پزشک مقیم و متخصص همیشه هست و همه کارها در بیمارستان انجام می شود.

مدیرکل بیمه سلامت البرز بیان داشت: به رغم اینکه این استان شرایط پیچیده خاص خود را دارد اما تعامل بین دستگاهی به ویژه در بخش بهداشت و درمان در حد عالی است و همه درک می کنند که شرایط استان خاص است.

دکتر جوانشیر گفت: شعار ما این است که هیچ ایرانی بدون دفترچه نباشد و طرح بیمه رایگان این بود که هر کس دفترچه ندارد بیمه شود و بر اساس آمارهای غیر رسمی هنوز 10 درصد جمعیت کشور و استان بیمه نیستند.

وی ادامه داد: تلاش ها براین است که تمام افراد اقشار جامعه تحت پوشش چتر بیمه ای قرار بگیرند.

جوانشیر یادآور شد که بیمه روستاییان از سال 83 در کشور آغاز شده و به صورت رایگان استمرار دارد ضمن آنکه صندوق بیمه روستاییان راه اندازی شده است .

مدیرکل بیمه سلامت البرز گفت: قشرهای مختلف مانند دانشجویان ، طلاب و ... می توانند از چتر بیمه ایرانیان استفاده کنند.

 طرح ارجاع در بیمارستان های دولتی 

جوانشیر یکی دیگر از دستاوردهای طرح تحول سلامت را ارجاع به بیمارستان های دولتی ذکر کرد و اظهار داشت:
در سال های پیش از طرح تحول سلامت، امکانات مناسب برای ارجاع بیماران به بیمارستان های دولتی استان وجود نداشت اما اکنون این وضعیت تغییر کرده ضمن آنکه ارجاع بیمار به مراکز خصوصی هم از خدمات بیمه ای برخوردار است.
وی با اشاره به جمعیت میلیونی استان البرز گفت: پیش از اجرای طرح تحول سلامت میزان امکانات بهداشتی البرز متناسب با نیازهای جمعیت استان نبود اما اکنون تاحدود زیادی وضعیت بهتر از گذشته شده است.

 

ارسال نظر