شناسه خبر : 33070

کنترل ۸۰ هزار تاکسی در پایتخت با هوش مصنوعی

کنترل ۸۰ هزار تاکسی در پایتخت با هوش مصنوعی

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه هشتاد هزار تاکسی با هوش مصنوعی در پایتخت کنترل می‌شود، گفت: قرار است که ۴۰ پروژه تحولی در سازمان تاکسیرانی برای ارتقای بهره‌وری رانندگان و بهبود خدمت‌رسانی اجرا شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، مهدی وحدت‌کار افزود: ۴۰ پروژه کوچک و بزرگ برای سازمان تاکسیرانی تعریف شده است تا بتوانیم نحوه نظارت را تغییر دهیم. باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده کنیم.

می‌خواهیم نرم‌افزار‌هایی روی گوشی‌های رانندگان تاکسی نصب کنیم یا تجهیزاتی بر روی تاکسی‌ها نصب شود تا براساس این مدل نظارت بر تاکسیرانی فراهم شود.

وی با بیان اینکه ۷۸ هزار و ۷۸۴ تاکسی در تهران وجود دارد که قطعا نظارت بر روی تمام آن‌ها سخت است، گفت:  قرار است که تاکسی‌ها را نظارت کنیم.

به عنوان مثال یک تاکسی گردشی داریم که شاید هر جایی دیدیم بگوید در حال جابجایی مسافر هستم یا به منزل می‌روم و ... ما باید ابزار‌هایی داشته باشیم که تاکسی‌ها خدمت‌رسانی به مردم کنند به همین دلیل می‌خواهیم از روش‌های اینترنتی استفاده کنیم تا بدانیم تاکسی کجاست.

وی در ادامه درباره هوشمندسازی تاکسی ها تصریح کرد: ما بحث شاتل سرویس را داریم. مبدأ و مقصد مشخص است و این مبدأ و مقصد براساس نیاز مسافر صورت می‌گیرد. مثلا ما چند نقطه اضطراری را مشخص می‌کنیم و در ساعات پیک تعدادی ون را به آن نقطه اضافه می‌کنیم.

این ون‌ها به مرکز کنترل تاکسیرانی متصل هستند. به ون‌ها اعلام می‌شود که به فلان مرکز از دحام برود و مسافر را جابجا کند.

سناریو چیده می‌شود و در ون‌ها به صورت هوشمند به محل‌های پرازدحام اعزام می‌شوند و ما می‌توانیم با این کار مشکل را برطرف کنیم.

وحدت‌کار ادامه داد: مثلا به یک ون اعلام می‌شود که به میدان ونک برود و مسافران را به مقصد سیدخندان برساند و به ون بعدی مقصد دیگری می‌دهد.

در اصل یک هوش مصنوعی است و ما این کار را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم. ون‌ها به زودی به تهران می‌آیند و این کار را اجرایی خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره افرادی هم که تاکسی دارند، اما برای جابه جایی مسافر از آن استفاده نمی‌کنند، گفت: تعدادی تاکسی در تهران وجود دارد که در خدمت مردم نیست. پدیده‌ای که سالهاست با آن مواجه بوده‌ایم. برخی افراد تاکسیران نیستند، اما تاکسی را گرفتند و از مزایای آن استفاده می‌کنند. با این روش نظارت دیگر تاکسیران واقعی مشخص خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه تاکسی بانوان قرار است به صورت ۲۴ ساعته باشد و دائما سرویس‌دهی کند و پیگیری‌هایی صورت گرفته و به زودی این امر هم اجرا می‌شود، گفت: تعاملاتی نیز  با تاکسی‌های اینترنتی داشته‌ایم. جلسات مفصلی گذاشته‌ایم.

تصور اینکه بر روی یک مسافر دو نفر بجنگند درست نیست. ما جلساتی گذاشته‌ایم و مدل‌های تعاملی استخراج شده است.

وی افزود: احتمالا به زودی امکان واگذاری سهام برخی از تاکسی‌های اینترنتی به راننده‌های تاکسی فراهم می‌شود.

تاکسیران می‌تواند با سرویس‌دهی بخشی از سهام شرکت را داشته باشد البته به هر میزانی که توانایی دارد. تعاملات اولیه صورت گرفته، اما هنوز نهایی نشده است. ما همچنین بر روی مدل کسب و کار برنامه ریزی کنیم.

ارسال نظر