شناسه خبر : 32689

چند درصد از بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند؟

چند درصد از بیکاران فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند؟

بر اساس آمارها، دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها را جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر معضل بیکاری فارغ التحصیلان به یکی از چالش‌های کشور تبدیل شده که بر توازن و تعادل بازار کار اثرگذار بوده و موجبات بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی را فراهم کرده است. بی تردید داشتن شغل در امنیت روانی، اجتماعی و معیشتی موثر است و بدون آن تشکیل خانواده،‌ ازدواج و تامین مسکن برای جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی امکانپذیر نیست.

در حال حاضر داشتن شغل ضمن تقویت خودباوری و عزت نفس در فرد موجب کسب درآمد و استقلال مالی می‌شود، از این رو ایجاد اشتغال یکی از مهمترین ابزارهای کاهش نرخ بیکاری، فقر و نابرابری به شمار می‌رود. جوانانی که از پشتوانه شغلی و مالی برخوردار باشند به مشاغل کاذب و فاقد امنیت شغلی روی نمی آورند.

محمود کریمی بیرانوند  - معاون اشتغال وزیر کار از وجود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار در کشور بر اساس اعلام مرکز آمار ایران خبر داده و می‌گوید: ۴۰ درصد از این تعداد جمعیت بیکار را جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

وی معتقد است که ایجاد سالانه یک میلیون شغل حتی اگر به صورت مکرر هم انجام شود مساله بیکاری در کشور را ریشه‌کن نمی‌کند.

به گفته معاون اشتغال وزیر کار امسال برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل هدفگذاری شده و تقسیم کار دستگاهی و استانی صورت گرفته و به شکل منظم بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت شده است.

اواخر سال گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحقق ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور خبر داد و اعلام کرد که از مرز یک میلیون فرصت شغلی در سال عبور کردیم.

وی در گفت و گو با ایسنا، از ثبت رکورد اشتغال در سال ۱۴۰۱ خبر داد و با دفاع از آمار ایجاد اشتغالی در کشور، افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید تامین اجتماعی، افزایش اشتغال دائم و ایجاد ۶۰۰ هزار اشتغال خالص در کشور بر اساس اعلام مرکز آمار ایران را از جمله دلایل افزایش آمارهای اشتغال عنوان کرد.

مرکز آمار ایران نیز در گزارش خود نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته را ۸.۲ درصد اعلام کرد که نسبت به فصل قبل حدود ۰.۷درصد کاهش داشته است.

در همین راستا سید صولت مرتضوی - وزیر کار در سخنانی اولویت نخست وزارت کار در سال جاری را اشتغال دانست و درباره امکان ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۲گفت: ایجاد این میزان از اشتغال وعده رئیس‌جمهور است و ما باید تلاش کنیم که نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

وی گفت که سال گذشته فراتر از وعده دولت بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد شد و در سال ۱۴۰۲ نیز درصدی بیشتر از سال گذشته برای ایجاد شغل هدفگذاری شده است.

آنطور که مرتضوی گفته رصد اشتغالزایی در کشور و راستی‌آزمایی این امر به طور ویژه در حال انجام است و وزارت کار بر عملکرد دستگاه‌های متولی و حامی جریان کارآفرینی نظارت می‌کند.

همزان با آغاز سال جدید اولین نشست شورای عالی اشتغال نیز برگزار شد و رئیس جمهور با اشاره به آمارهای کاهش نرخ بیکاری در سال گذشته تاکید کرد که نباید به این میزان اشتغالزایی اکتفا کرد و زمینه تحقق شعار سال باید با کار و تلاش و اقدام جهادگونه فراهم شود.

وی به وزارت کار ماموریت داد که نسبت به ایجاد شغل در استان‌های دارای نرخ بیکاری بالاتر اقدام کند و اولویت ایجاد شغل در این استان‌ها را افراد تحصیلکرده قرار بدهد.

استمرار روند رفع موانع اشتغال و کسب و کارها، ادامه روند تسهیل و ساماندهی صدور مجوزهای کسب و کار و فعال‌سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل از محورهایی بود که در این جلسه تاکید شد.

 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امسال دو برنامه تحولی را در دستور کار خود دارد و مصمم است تا ضمن ساماندهی بحث اشتغال متاهلین، ظرفیتهای خالی اشتغال در کشور را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فعال کند. وزارت کار همچنین در نظر دارد در سال جدید صدور مجوزهای کسب و کار را تداوم بخشیده و بر افزایش فروش و عرضه محصولات مشاغل خانگی متمرکز شود.

ارسال نظر