شناسه خبر : 31337

راهنمای کامل خرید بیمه ماشین که نباید از دست بدهید!

راهنمای کامل خرید  بیمه ماشین که نباید از دست بدهید!

بیمه ماشین یکی از بیمه نامه‌های اجباری است که باید هر وسیله نقلیه‌ای آن را خریداری کند.

به گزارش چابک آنلاین،  این بیمه نامه شرایط پوششی مناسبی برای خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث خواهد داشت که با توجه به آن، دو نوع پوشش جانی و مالی را برای بیمه نامه در نظر خواهد گرفت. همچنین تعهدات بیمه‌گر با توجه به اختیاراتی که بیمه مرکزی برای شرکت‌های بیمه در نظر گرفته است، قابل تغییر خواهد بود. حال اینکه چه پوشش‌هایی برای بیمه نامه در نظر گرفته شده و اینکه علت الزام خرید بیمه نامه چیست را در ادامه متن توضیح خواهیم داد. با ما تا انتهای متن همراه باشید.  

منظور از بیمه ماشین چیست؟

بیمه ماشین همان بیمه شخص ثالث خواهد بود که برای جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی طراحی شده است. این بیمه نامه برای تمام خودروها اجباری بوده و باید آن را خریداری کنند تا در صورت دستور توقف خودرو از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی با جریمه و توقیف خودرو مواجه نشد.

دقت داشته باشید در صورتی که خودروی شما به پارکینگ منتقل شود، علاوه بر تمدید بیمه نامه باید هزینه‌های خلافی خودرو و هزینه‌های پارکینگ را هم پرداخت کنید. از طرف دیگر اگر دچار حادثه رانندگی شوید با توجه به قانون مسئولیت مدنی، در صورت عدم خرید بیمه ماشین ،  خودتان باید هزینه‌های سنگین ایجاد شده را جبران خسارت کنید. در نتیجه توصیه می‌کنیم که به موقع تمدید بیمه نامه ماشین خود را انجام دهید.

پوشش‌های بیمه ماشین

همانطور که توضیح داده شد، بیمه ماشین برای اشخاص ثالث تعهداتی دارد که در صورت بروز حادثه جبران خسارت را تا سقف تعهدات انجام می‌دهد. در حقیقت دو نوع پوشش مالی و جانی برای افراد زیان دیده در حادثه در نظر گرفته شده است که به شرح زیر خواهد بود.

خسارت‌های جانی و بدنی:

بیمه ماشین در پوشش خسارت‌های جانی، تمام خسارت‌هایی که شامل: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان است را تا سقف تعهدات بیمه نامه جبران خسارت می‌کند. همچنین پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی یا جزئی تحت پوشش این بیمه نامه قرار دارد.

خسارت‌های مالی:

پوشش خسارت مالی برای جبران هزینه‌های وارد شده به اشخاص ثالث طراحی شده است و در برابر خسارت‌های مالی که به راننده مقصر حادثه ایجاد می‌شود، هیچگونه تعهدی ندارد. در حقیقت خسارت‌های مالی که به اموال منقول یا غیر منقول اشخاص ثالث وارد می‌شود تا سقف تعهدات بیمه‌گر قابل جبران خواهد بود. به طور مثال: برخورد دو خودرو با یکدیگر یا برخورد خودرو با جدول کنار خیابان را می‌توان متداول‌ترین نوع حادثه‌ها دانست.

پوشش راننده مقصر:

همانطور که اشاره شد، بیمه ماشین در برابر خسارت‌های مالی بیمه‌گزار یا همان راننده مقصر تعهدی ندارد، اما با خرید پوشش راننده مقصر می‌توان برای خسارت‌های جانی وارد شده به راننده مقصر، جبران خسارت کرد.

photo_2023-02-08_14-14-29

بیمه ماشین برای همه انواع دارندگان ضروری است

تنها نکته مهم این است که بدانید پرداخت خسارت‌های مالی و جانی تنها با توجه به سقف تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر امکان پذیر است و بیشتر از این هزینه‌های را نمی‌توان پرداخت کرد. از این رو توصیه می‌کنیم که بیشترین سقف تعهدات را برای بیمه نامه خود انتخاب کنید.

چرا قیمت بیمه ماشین در شرکت‌های بیمه متفاوت است؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید عوامل مختلفی که بر قیمت بیمه نامه تاثیر می‌گذارد را بررسی کنیم. مهم‌ترین عاملی که باعث تغییر قیمت در بیمه نامه می‌شود، سقف تعهدات انتخابی از سوی بیمه‌گزار است. البته که انتخاب میزان تعهدات با توجه به دیه اعلام شده در ابتدای هر سال فراهم می‌شود. بنابراین درباره عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه ماشین توضیح کوتاهی خواهیم داد تا با علت تغییرات قیمت در شرکت‌های بیمه بیشتر آشنا شوید.

میزان دیه اعلام شده در ابتدای سال

قوه قضاییه مبلغ دیه را در ابتدای سال مشخص می‌کند و طی بخشنامه‌ای مبلغ در نظر گرفته شده را به بیمه مرکزی اعلام خواهد کرد. در سال 1401 مبلغ دیه با توجه به ماه‌های سال عبارتند از:

  • ماه‌های حرام مبلغ 800 میلیون تومان
  • ماه‌های غیر حرام مبلغ 600 میلیون تومان

این مبلغ‌ها برای بررسی تعهدات در پوشش جانی بیمه ثالث است که بیمه‌گزار با توجه به شرایط خود می‌تواند بالاترین تعهدات را انتخاب کند یا تعهدات کمتری را در نظر گیرد. اما برای پوشش‌های مالی باید حداقل تعهدات قابل خریداری را با مبلغ 20 میلیون تومان در نظر گرفت. انتخاب میزان تعهدات در پوشش مالی همان موردی است که باعث تغییر قیمت بیمه نامه خواهد شد. بدین صورت که بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات خود را 400 میلیون تومان در سال 1401 افزایش دهد.

درصد تخفیف بیمه نامه راننده

با توجه به قانون، راننده‌ای که به قوانین پایبند بوده و از کوپن‌های بیمه خود استفاده نکرده باشد، مشمول تخفیف بیمه نامه خواهد بود و همین موضوع قیمت بیمه نامه را کاهش خواهد داد.

میزان جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه ثالث

 اگر بیمه ماشین را به موقع تمدید نکرد، به صورت روزشمار مبلغی به حق بیمه پایه اضافه خواهد شد که به مدت 365 روز است.

میزان تعهدات مشخص شده در پوشش‌ها

همانطور که توضیح داده شد، تعهدات در پوشش‌ مالی بیمه نامه، می‌تواند قیمت را تغییر داده و میزان حق بیمه پرداختی را افزایش دهد.

photo_2023-02-08_14-14-32

بیمه ماشین باید به موقع تمدید شود

تخفیف‌های شرکت بیمه

شرکت‌های بیمه‌ای برای اینکه سهم فروش بیمه نامه خود را افزایش دهند با توجه به سیاست‌های درون سازمانی خود در مناسبت‌های خاص تخفیف‌های بیمه‌ای در نظر خواهند گرفت.

همچنین عوامل دیگری هم قیمت بیمه نامه را تغییر خواهد داد که عبارتند از:

  • سال تولید خودرو
  • سال ساخت ماشین
  • تعداد سیلندر
  • کاربری خودرو (آمبولانس، آتش نشانی و تاکسی)

به طور کلی بهتر است که قبل از تهیه بیمه ماشین شرایط بیمه‌گر خود را بررسی کنید تا بهترین بیمه نامه را خریداری کرده باشید. اینکه این بیمه نامه می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی را جبران کند، منوط به این است که هنگام عقد قرارداد بیمه، تمام شرایط را به طور کامل بررسی کرده باشید.

همچنین دقت داشته باشید که مدت اعتبار بیمه ماشین از ساعت 24 روز خرید فعال شده و تا ساعت صفر تاریخ انقضای بیمه نامه اعتبار دارد. بهتر است که برای اطمینان از صدور بیمه نامه چند روز قبل‌تر این بیمه نامه را خریداری کنید.

 

 

ارسال نظر