شناسه خبر : 30289

رشد ۴/۶ درصدی شاخص حمل ریلی در ۹ ماه امسال

رشد ۴/۶ درصدی شاخص حمل ریلی در ۹ ماه امسال

مدیرعامل راه آهن از رشد ۴/۶ درصدی شاخص حمل ریلی در ۹ ماه امسال در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، میعاد صالحی گفت: هرچند با انبوهی از مشکلات، عدم پیگیری‌ها و بدهی‌های به ارث رسیده از دولت قبل از جمله انباشت تعمیرات ۳ هزار میلیارد تومانی و بدهی ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تعمیر و نگهداری لوکوموتیو مواجه بودیم و برغم تنگناهای اقتصادی کشور، حوزه ریلی در ۹ ماهه ابتدای امسال قدم‌های مهمی را رو به جلو برداشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اقدامات اساسی و زیرساختی برای بهبود وضعیت بازیگران مختلف صنعت حمل و نقل ریلی در بخش های دولتی و خصوصی اظهار داشت: راه‌آهن در راستای جذابیت هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه ریلی و استفاده از ظرفیت‌های مختلف در این زمینه تلاش‌های فشرده‌ای کرده است.
وی گفت: یکی از موارد بسیار مهمی که بصورت جدی پیگیری شد و الحمدلله توفیقات بسیار خوبی کسب شده است، اصلاح شیوه نامه اجرایی ماده ۱۲ است. شیوه نامه جدید به امضای بذرپاش وزیر محترم راه و و شهرسازی و مهندس اوجی وزیر محترم نفت رسیده است.
دکتر صالحی افزود: انشاالله گام های نهایی این اتفاق بزرگ بزودی در سازمان برنامه برداشته شود و شهد آن کام تمام فعالان و سرمایه گذاران صنعت حمل و نقل ریلی را شیرین نماید.
مدیرعامل راه آهن همچنین از پیگیری جهت حل مشکل ارزش افزوده شرکت های ریلی و رایزنی با مسئولین مربوطه از جمله در وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی خبر داد.
به گفته صالحی، در شش ماهه اول ۱۴۰۰ بصورت متوسط ماهانه حدود ۱۱ لکوموتیو از تعداد لکوموتیوهای گرم کاسته می‌شد، با تمهیدات و پیگیری های انجام شده توانستیم در قدم اول جلوی کاهش بیشتر لکوموتیوهای آماده بکار را بگیریم و در قدم بعدی تعداد این لکوموتیوها افزایش یافت به نحوی که تعداد لکوموتیو گرم از متوسط ۵۱۶ دستگاه در مهر ۱۴۰۰ به ۵۴۲ دستگاه در آذر ۱۴۰۱ رسیده است.
مدیرعامل راه آهن گفت: برای ما صرف گرم بودن لکوموتیو مهم نیست بلکه قابلیت اطمینان آن یا بعبارتی کاهش احتمال خرابی مجدد آن نیز مهم است و ما بصورت روزانه هم تعداد و هم قابلیت اطمینان لکوموتیوهای حاضر در شبکه ریلی کشور را رصد می‌کنیم تا از ورود لکوموتیوها با قابلیت اطمینان پایین به شبکه ریلی بویژه در مسیرهای تک خطه و پر اهمیت جلوگیری کنیم.
صالحی با اشاره به افزایش حدود ۵۰ درصدی عملکرد مسافری ریلی، ابراز امیدواری کرد:که در ماه‌های باقیمانده سال که بصورت طبیعی کاهش تقاضای سفر وجود دارد، با انتقال تعدادی از لکوموتیوها از بخش مسافری به باری، عملکرد بار افزایش قابل توجهی پیدا نماید.
مدیرعامل راه آهن گفت: شاخص حمل که به مجموع نفر کیلومتر و تن کیلومتر اطلاق می‌شود و به نوعی شاخص مبنای مجموع عملکرد ریلی کشور می‌باشد، در ۹ ماهه اول ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۶ درصد رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: این میزان رشد با توجه به وضعیت نامناسبی که در ابتدای دولت تحویل ما شد بسیار مطلوب ارزیابی شده است.

ارسال نظر