شناسه خبر : 29793

سند امنیت غذایی کشور برای نخستین بار در حال تدوین است

سند امنیت غذایی کشور برای نخستین بار در حال تدوین است

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: سند امنیت غذایی کشور برای نخستین بار در دولت سیزدهم در حال تدوین است و در مراحل نهایی قرار دارد که بر اساس آن تولید و امنیت غذایی کشور برای ۱۰ سال آینده ترسیم می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، سید مجتبی خیام‌نکویی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سند الگوی کشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در استقلال کشورها، اظهار داشت: استقلال سیاسی هر کشور به استقلال اقتصادی آن وابسته است و این مهم به تولید و تامین محصولات راهبردی (استراتژیک) کشاورزی بستگی دارد از این رو امروز غذا به سلاح و ابزاری برای تسلط بر کشورها تبدیل شده است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت محصولات غذایی در جهان در پی جنگ اوکراین و روسیه سبب شد تا بار دیگر امنیت غذایی جایگاه ویژه خود را پیدا کند و همه کشورها از جمله ایران به این مهم بیش از پیش توجه کنند.

رییس سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: در واقع باید گفت دغدغه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت امنیت غذایی آن طور که شایسته بوده در طول این ۴۳ سال محقق نشده اما دولت سیزدهم برای تحقق این مهم همت کرده است.

خیام‌نکویی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت سیزدهم، تصریح کرد: در این بیانات تاکید زیادی بر امنیت غذایی شد این به معنی آن است که در کشور موضوع مهمتری از امنیت غذایی وجود ندارد.

۸۰ درصد ضریب خودکفایی کشور در تولید محصولات کشاورزی

خیام‌نکویی با بیان این که اکنون ضریب خودکفایی کشور در محصولات کشاورزی ۸۰ درصد است، اظهار داشت: برای جبران ۲۰ درصدی که کشور به واردات محصولات کشاورزی وابسته است، سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌کند که سهم روغن خوراکی از این میزان وابستگی ۳۳ درصد است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد روغن‌های خوراکی موجود در بازار کشور وارداتی و الگوی مصرف نامناسب سبب افزایش مصرف روغن در کشور شده است به‌طوری‌ که مصرف روغن در کشور ۲ برابر میانگین جهانی است که بیشتر به نحوه طبخ غذاها از آب‌پز به شکل سرخ‌کردنی و فست‌فود مرتبط می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان این که نیاز کشور به غذا در سال‌های آینده به ۵۰ میلیون تن می‌رسد، افزود: برای تامین این نیاز چاره‌ای جز استفاده از دانش و فناوری‌های نوین و بومی نداریم.

وی ادامه داد: از آنجاکه راهبرد ایران در بخش کشاورزی، اقتدار غذایی است پس موضوع امنیت غذایی و افزایش محصولات راهبردی (استراتژیک) از اهمیت دوچندانی برای کشور برخوردار است چرا که نه تنها ما باید در آینده امنیت غذایی کشور خود را تامین کنیم بلکه نیاز غذایی کشورهای دوست را نیز باید برآورده کنیم.

صرفه‌جویی دو میلیارد دلاری در سال با اجرای الگوی کشت

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با اجرای سند الگوی کشت، سالانه تا دو میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

وی افزود: با اجرای مناسب سند الگوی کشت ظرف هشت سال آینده، ۲۵ تا ۲۷ میلیون تن افزایش تولید در سطح خواهیم داشت و در سال نخست اجرای این سند، بیش از ۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تشریح سه راهکار برای افزایش تولیدات کشاورزی کشور با اجرای سند الگوی کشت، تصریح کرد: در حالت بدبینانه تولیدات کشاورزی کشور از ۸۲ میلیون تن در سال به ۸۵ میلیون تن می‌رسد، در حالت واقع‌بینانه به ۹۱ میلیون تن و در حالت خوشبینانه به ۹۵ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی، در تدوین و اجرای سند الگوی کشت، ۲ هزار محقق در سراسر کشور همکاری می‌کنند و به عنوان بازوی اصلی در اختیار مسوولان استانی قرار می‌گیرند.

انقلاب بهره‌وری؛ راهکار تحقق اقتدار و امنیت غذایی

معاون وزیر جهادکشاورزی، انقلاب بهره‌وری در بخش کشاورزی را راهکار تحقق اقتدار و امنیت غذایی در کشور دانست و افزود: با استفاده از دانش روز و همچنین ظرفیت‌های بومی می‌توان این مهم را محقق کرد که در همین راستا الگوی کشت موضوعیت پیدا کرده است.

وی در تعریف الگوی کشت گفت: الگوی کشت ناظر بر این است که چه نوع محصولی را در چه زمانی و در چه مکانی متناسب با نیاز روز تولید و کشت خود را با داده‌های اقلیمی و گیاهی، خاک و نیاز آبی متناسب کنیم.

خیام‌نکویی با بیان این که اکنون بین ۲۰ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی کشور به صورت ضایعات از دسترس خارج می‌شود، اظهار داشت: این میزان ضایعات می‌تواند غذای ۱۸ میلیون نفر جمعیت را تامین کند به همین دلیل، نه تنها باید الگوی کشت در کشور را اصلاح کنیم بلکه نیازمند اصلاح الگوی مصرف نیز هستیم.

وی ادامه داد: به طور مثال اگر هر ایرانی روزی یک قاشق غذاخوری برنج را دور بریزد در مجموع غذای ۲۳ هزار نفر در روز از بین رفته است.

دستیابی به اطلاعات و آمار پایه‌ای با اجرای الگوی کشت

خیام‌نکویی اجرای صحیح و مناسب سند الگوی کشت را متضمن تامین امنیت غذایی کشور دانست و گفت: در قالب این سند می‌توان بزرگترین خلا بخش کشاورزی که نبود اطلاعات و آمار صحیح پایه‌ای در کشور است، برطرف کرد و بدین ترتیب اگر ظرف ۲ سال آمار واقعی از سطوح زیر کشت، میزان تولید و سایر آمارهای پایه‌ای را بهینه کنیم می‌توانیم برنامه‌ریزی صحیحی در بخش کشاورزی داشته باشیم.

وی میزان آب مصرفی بخش کشاورزی را سالانه ۷۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: باید این میزان آب مصرفی ظرف چهار سال آینده به ۶۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد به عبارتی سالانه سه میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی کشور باید صرفه‌جویی شود.

قابل ذکر است؛ در قالب سند الگوی کشت کارگروه‌های استانی به ریاست استاندار و دبیری رییس سازمان جهادکشاورزی تشکیل و در راستای تحقق امنیت غذایی که مهمترین هدف سند الگوی کشت به شمار می‌رود، سیاست‌های تدوین شده به مرحله اجرا می‌رسد.

ارسال نظر