شناسه خبر : 29532

۱۳ درصد از ۲۳ میلیون جابجایی روزانه تهران با مترو و اتوبوس انجام می‌شود

۱۳ درصد از ۲۳ میلیون جابجایی روزانه تهران با مترو و اتوبوس انجام می‌شود

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با جمعی از استادان، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه حمل و نقل و ترافیک، خواستار تشریک مساعی نخبگان این حوزه با شورای شهر در موضوعات حمل و نقلی به ویژه در اصلاح و تکمیل برنامه چهارم توسعه شهر تهران شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سید جعفر تشکری هاشمی، با تاکید بر استقبال مدیریت شهری از مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اجرایی و خدماتی حوزه حمل و نقل، گفت: دسترس‌پذیر کردن حمل و نقل عمومی برای شهروندان از طریق پیش‌بینی ایستگاه‌های اتوبوس و مترو با امکان دسترسی تا شعاع ۳۵۰ متری از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

تا خطوط موجود مترو تکمیل نشده‌اند، سراغ احداث خطوط جدید نروید

تشکری هاشمی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل محور (TOD) برای گسترش حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: باید مراقب باشیم که ادبیات و الزاماتی که در مورد این طرح به کار گرفته می‌شود به ابزار و مستمسکی برای شهرفروشی از طریق ایجاد بازارها و مراکز غیر متعارف تجاری و شکل‌گیری فرآیند منجر به قاعده‌مندی ایجاد طبقات اضافی در برخی از مناطق و معابر شهری، تبدیل نشده و در یک کلام، طرح TOD از هدف مشخصی که برای آن تعریف و تعیین شده است، دور نشود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، تکمیل خطوط ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ مترو را بر اساس مصوبه طرح جامع ترافیک تهران در دستور کار داریم و تا خطوط موجود تکمیل نشوند، نباید سراغ احداث خطوط جدید برویم، تصریح کرد: در صورت تامین ناوگان مورد نیاز مترو، می‌توانیم ظرفیت فعلی یک میلیون و ۴۰۰ هزار سفر روزانه با مترو را حداقل دو برابر کنیم و به بیش از ۳ میلیون سفر در روز برسانیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اعلام اینکه به طور متوسط روزانه ۲۳ میلیون جابه‌جایی در پایتخت انجام می‌شود، تأکید کرد: از این میزان تنها ۱۳ درصد از طریق حمل و نقل عمومی جابه‌جا می‌شوند که ۹ درصد آن توسط ناوگان ریلی و چهار درصد آن توسط ناوگان اتوبوسرانی صورت می‌پذیرد.

فوتی‌های تصادفات تهران باید هر سال ۱۰ درصد کاهش یابد

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل عمومی از جابه‌جایی‌های درون شهری در جهان به طور متوسط ۶۰ درصد و در طرح جامع ترافیک تهران با احتساب ناوگان تاکسیرانی ۷۵ درصد در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود، صرفا با تقویت واگن‌های مترو و اتوبوس‌های شرکت واحد، سهم ناوگان ریلی و ناوگان اتوبوسرانی از جابه‌جایی‌های تهران به دو برابر میزان موجود افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای ترغیب و تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، باید برای ناوگان حمل و نقل همگانی جذابیت ایجاد شود، تصریح کرد: طول خطوط اتوبوسرانی تهران، حدود ۴ هزار کیلومتر و طول خطوط بی آر تی و ویژه اتوبوس نیز مجموعا حدود ۳۰۰ کیلومتر است.

بنا براعلام دفتر رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران، ملزم است طرح جامع ترافیک، طرح جامع ریلی و طرح تفصیلی تهران را قبل از ارسال به شورای عالی ترافیک به شورای شهر ارائه کند، خاطرنشان کرد: موضوع ایمنی ترافیک و حفظ جان شهروندان در جریان ترددهای شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هر سال، ۱۰ درصد کاهش در میزان فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی تهران را در اولویت قرار داده‌ایم.

 

ارسال نظر