شناسه خبر : 24233

خطرات حریم خصوصی ناشی از امواج بلوتوث

خطرات حریم خصوصی ناشی از امواج بلوتوث

محققان اعلام کردند از سیگنال‌های بلوتوث برای ردیابی گوشی‌های هوشمند سوءاستفاده می‌شود و حتی تلفن‌های هوشمند جفت‌نشده نیز در برابر ردیابی آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس مطالعه‌ای که توسط مهندسان دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو انجام شد، سیگنال‌های بلوتوثی که تلفن‌های همراه دائما منتشر می‌کنند، دستگاه را در برابر سوءاستفاده آسیب‌پذیر می‌کند. این اولین تحقیق در نوع خود است که در آن به این نتیجه رسیده که سیگنال‌های بلوتوث شناسه منحصربه‌فردی را تعیین کرده و امکان ردیابی حرکات و مکان کاربر را فراهم می‌کنند. دستگاه‌های سلولی مدرن از سیگنال‌های بلوتوث استفاده می‌کنند تا خدمات ردیابی دستگاه مانند ویژگی Find My Apple و برنامه‌های ردیابی کووید-۱۹ را فعال کنند و بین دستگاه‌هایی مانند هدفون‌های بی‌سیم و تلفن‌های هوشمند ارتباط برقرار کنند.

محققان اعلام کردند که همه دستگاه‌های دارای قابلیت جفت‌سازی بلوتوث، از تلفن‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند گرفته تا ردیاب‌های تناسب‌اندام، در برابر ردیابی آسیب‌پذیر هستند. دلیل این امر این است که این دستگاه‌ها به‌طور مداوم امواج بلوتوث را ارسال می‌کنند.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که این یک تهدید مهم است زیرا ردیابی را می‌توان با دقت انجام داد. نویسنده اصلی مقاله، نیشانت باسکار، نوشت که این تهدید از انتشار مداوم سیگنال‌های بلوتوث ناشی می‌شود. حتی دستگاه‌های جفت‌نشده نیز در معرض خطر هستند زیرا این امواج تنها زمانی که تلفن خاموش است پخش نمی‌شوند. ازاین‌رو، این نقص خطرات جدی حریم خصوصی را برای کاربران به همراه دارد.

او می‌گوید: «این موضوع مهم است زیرا در دنیای امروز بلوتوث تهدید مهم‌تری است زیرا سیگنال بی‌سیم مکرر و ثابتی است که از تمام دستگاه‌های تلفن همراه شخصی ما ساطع می‌شود. تا آنجا که ما می‌دانیم، تنها چیزی که قطعا چراغ‌های بلوتوث را متوقف می‌کند، خاموش‌کردن تلفن شماست.»

در این مقاله که وب‌سایت هک‌رد آن را منتشر کرده، تاکید شده است که همه دستگاه‌های بی‌سیم دارای اشکالات جزئی در تولید سخت‌افزار هستند که برای هر دستگاه منحصربه‌فرد است. این اشکالات فنی و سخت‌افزاری باعث ایجاد اعوجاج منحصربه‌فرد می‌شود که به‌عنوان شناسه برای ردیابی بسیار دقیق دستگاه استفاده می‌شود. شناسه نیز محصول جانبی ناخواسته فرایند تولید دستگاه است.

 

ارسال نظر