شناسه خبر : 23244

کاهش سطح همکاری بانک ها در تزریق نقدینگی به خودروسازان

کاهش سطح همکاری بانک ها در تزریق نقدینگی به خودروسازان

عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه طی سه سال گذشته قیمت نهاده های تولید خودرو ۷ برابر شده و قیمت خودرو ۳ برابر شده است، گفت: طی چند سال اخیر شورای پول و اعتباری مبلغی را در قالب تسهیلات برای شرکت های خودروساز در نظر می گرفت اما در این دوره هیچ تسهیلاتی مصوب نشده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از سایپانیوز، علی شیدایی درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، اظهارداشت: ستاد تنظیم بازار اجازه افزایش قیمت خودرو را به شرکت های خودروساز نمی دهد از همین رو باید تلاش کرد که با افزایش بهره وری، تولید اقتصادی که مدنظر قرار گرفته و همچنین واگذاری سهام درون گروهی، شرایطی را فراهم کنیم که تولید خودروها از خط زیان  خارج شود.

او با بیان اینکه هر خودرویی که تولید می شود به طور متوسط 70 میلیون تومان زیان برای گروه خودروسازی سایپا دارد، گفت: طی سه سال اخیر قیمت نهاده های تولید چون فولاد، مواد پلیمری و... 7 برابر شد ولی قیمت خودرو 3 برابر شده است، لذا شکاف قیمت سبب شده که تولید با چالش مواجه شود.

شیدایی با تاکید بر اینکه شکاف قیمت فروش و قیمت تمام شده(زیان) باعث شد، در پایان سال جاری زیان تلفیقی گروه خودروسازی سایپا 58 هزار میلیارد تومان شود، خاطرنشان کرد: طی 4 سال اخیر و در ماه اسفند شورای پول و اعتبار تزریق نقدینگی به خودروسازان را تصویب می کرد اما سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاد و بعضا در سیستم بانکی هم با محدودیت های روبرو شده ایم از همین رو تامین نقدینگی دچار مشکل شده است.

او با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا به دنبال تامین نقدینگی از راه های مختلف است، گفت: در تلاش هستیم نقدینگی مورد نیاز را از طریق بازار پول و سرمایه تامین کنیم، بدین جهت یکی از راه ها که رئیس جمهور در قالب 8 فرمان ابلاغ کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت مجدانه پیگیر اجرای آن است، فروش سهام درون گروهی سایپا است.

عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا خاطرنشان کرد: 42 درصد سهام گروه سایپا تودلی است، بدین جهت با استفاده از توان مرکز کارشناسان قوه قضائیه در حال بررسی هستیم تا ضمن قیمت گذاری مناسب، این سهام به اهل آن واگذار شود تا هم سهامداران منتفع شوند و هم اینکه با تزریق نقدینگی، سرمایه گذاری در بخش های مولد صورت گیرد.

او با تاکید بر اینکه گروه خودروسازی سایپا موظف شده تا پایان سال جاری 650 هزار دستگاه خودرو تولید کند و قطعا با همراهی و همدلی تمام بخش ها بیش از این عدد محقق خواهد شد، گفت: طی 4 ماهی که گروه خودروسازی سایپا تحویل تیم جدید مدیریتی شد، این مجموعه ضمن کسری نقدینگی با ۸۰ هزار خودرو ناقص ، ۵ هزار و ۲۰۰ خودرو یورو ۴ و هزار و ۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبرو بود از همین رو با برنامه ریزی و فعالیت گسترده تمام بخش ها، تعداد خودروهای ناقص در مقطع فعلی به 28 هزار دستگاه رسید (تا پایان  ماه جاری به 20 هزار دستگاه می رسد) و تولید 37 هزار دستگاه طی سال جاری محقق شد.

ارسال نظر