شناسه خبر : 22541

کمتر از ۲۷ میلیون نفر ۳ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

کمتر از ۲۷ میلیون نفر ۳ دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

بررسی‌ها و آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند تزریق دوز سوم واکسن کرونا در کشور، آن طور که باید به سرعت پیش نمی‌رود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، با اوج گیری کرونا در موج چهارم و پنجم در کشور که در تابستان سال ۱۴۰۰ رقم خورد، به یکباره شاهد افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها و فوتی‌ها بودیم. به طوری که از موج پنجم به عنوان یک فاجعه ملی نام برده شد.

در چنین شرایطی و به دنبال تغییر دولت، روند واردات واکسن کرونا سرعت بیشتری گرفت و هر روز محموله‌های جدیدی از واکسن‌های خارجی از گمرک فرودگاه امام ترخیص و تحویل وزارت بهداشت می‌شد.

همین روند باعث شد به یکباره مراکز واکسیناسیون در سراسر کشور، بدون هیچ محدودیتی نسبت به تزریق واکسن برای جمعیت هدف کشور اقدام کنند.

گفته می‌شود تا قبل از تغییر دولت، کمتر از ۶ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده بود. در حالی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، این مقدار تزریق چندین برابر افزایش یافت. به طوری که تا کنون بالغ بر ۱۴۸ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۲۴۱ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۴۳۵ نفر دوز دوم و ۲۶ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۹۵۳ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۶۲۹ دوز رسید.

در همین حال و به دنبال شیوع سویه های جدید کرونا، دانشمندان علم پزشکی بر تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افزایش ایمنی جمعی تاکید کرده‌اند.

این در حالی است که روند تزریق دوز سوم واکسن کرونا در کشورمان، آن طور که وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا پیش بینی می‌کرد، پیش نرفته است و فاصله چند میلیونی بین افرادی که دوز اول و دوم را زده‌اند و کسانی که دوز سوم را تزریق نکرده‌اند، وجود دارد.

مسعود یونسیان استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از دلایل پایین‌بودن تزریق دوز سوم نسبت به دوزهای اول و دوم را فعالیت گروه‌هایی علیه تزریق واکسن کرونا عنوان کرده و گفته است آزادی عمل افرادی که علیه واکسن اطلاع‌رسانی می‌کنند در بی میلی مردم برای عدم تکمیل واکسیناسیون آنها تأثیر داشته است. این افراد تریبون‌های مختلفی در اختیار دارند و بدون اینکه توبیخ یا مواخذه شوند و بدون اینکه حتی استنادات علمی داشته باشند، مطالب نادرست و دروغین را منتشر می‌کنند که گاهی تبدیل به اخبار داغ هم می‌شود. در این شرایط، عده‌ای فریب این افراد را می‌خورند و از تزریق واکسن یا تکمیل واکسیناسیون خودداری می‌کنند.

تاکنون کمی بیشتر از ۶۴ میلیون نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و ۵۷ میلیون نفر نیز دوز دوم را دریافت کرده‌اند. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است، تعداد کسانی است که هر ۳ دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون کمتر از ۲۷ میلیون نفر در کشور ۳ دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و فاصله زیادی بین افرادی که ۲ دوز واکسن زده‌اند با کسانی که ۳ دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، وجود دارد.

عددی که به چشم می‌خورد، ۳۰ میلیون نفر است که می‌تواند برای کاستن از ایمنی جمعی در مقابل ویروس کرونا، خطرناک باشد.

ارسال نظر