شناسه خبر : 32635

سوابق خدمت سربازی برای کدام گروه از بیمه‌شدگان رایگان محاسبه می‌شود؟

سوابق خدمت سربازی برای کدام گروه از بیمه‌شدگان رایگان محاسبه می‌شود؟

مطابق با قانون تامین‌اجتماعی بیمه‌شدگان متقاضی خرید سوابق خدمت نظام وظیفه که قبل از سال ۱۳۸۵ دوران خدمت سربازی را گذرانده باشند مشروط بر اینکه قبل از دوران خدمت سابقه بیمه تامین‌اجتماعی داشته باشند، دوره خدمت آنها به صورت رایگان جزو سوابق بازنشستگی محاسبه خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، همه بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی که ۲ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته و نیز خدمت سربازی (دوره نظام وظیفه عمومی) را گذرانده باشند، می‌توانند دوره خدمت سربازی را به سنوات سابقه اضافه کنند.

کارت پایان خدمت بیمه‌شدگان زیر ۵۰ سال باید الکترونیکی باشد

این جمعیت به منظور درخواست احتساب سوابق خدمت نظام وظیفه باید کارت پایان خدمت را در اختیار داشته و کارت پایان خدمت بیمه‌شدگان زیر ۵۰ سال نیز باید الکترونیکی باشد.

به استناد قانون تامین‌اجتماعی، معادل خدمت بیمه‌شده به سنوات سابقه اضافه می‌شود و در صورت معافیت (به دلیل بیماری بیمه‌شده و...) طبیعتا امکان درخواست ثبت و احتساب این بازه زمانی وجود نخواهد داشت.

درخواست احتساب سوابق خدمت نظام وظیفه به صورت حضوری از طریق مراجعه به شعب و کارگزاری‌های تامین اجتماعی و نیز الکترونیکی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان (به نشانی es.tamin.ir و ورود به منوی بیمه‌شدگان‌/ امور بیمه‌شدگان‌/ محاسبه خرید خدمت سربازی) فراهم است.

بیمه‌شدگان حق‌بیمه دوران خدمت سربازی را نیز می‌توانند از طریق این دو روش پرداخت کنند؛ واریز این اعتبار همچنین می‌تواند به صورت یک‌جا و نیز تقسیط (حداکثر تا ۱۲ ماه) انجام پذیرد.

ضمنا بر اساس قانون تامین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان متقاضی خرید سوابق خدمت سربازی که قبل از سال ۱۳۸۵ دوران خدمت سربازی را گذرانده باشند؛ مشروط بر اینکه قبل از دوران خدمت، سابقه بیمه تامین اجتماعی داشته باشند، بیمه خدمت‌‍ آنان به صورت رایگان جزو سوابق بازنشستگی محاسبه خواهد شد.

چرایی تعجیل در افزودن دوره خدمت سربازی به سوابق بیمه‌ای

بنا بر توصیه کارشناسان حوزه تامین اجتماعی، اضافه کردن این ایام (خدمت سربازی) به سوابق بیمه‌ای به‌هنگام بازنشستگی انجام نشود؛ چراکه مقررات مربوطه می‌تواند تغییر کند و به‌روزرسانی قوانین مانع از احتساب این مدت شود. علاوه بر این، حق بیمه ۲ سال سربازی را براساس حقوق فعلی بیمه‌شده محاسبه می‌کنند و رقم این دریافتی می‌تواند از حقوق سال‌های آغازین فعالیت شخص بیشتر باشد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی نیز پیش از این در گفت وگویی گفته بود: همه بیمه‌شدگان اجباری، گروه‌های خاص بیمه‌ای با ماهیت اختیاری، دریافت‌کنندگان مقرری بیمه بیکاری (که حق‌بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند) و نیز همه مستمری‌بگیران اعم از بازنشسته، ازکارافتاده و بازماندگان بیمه‌شده متوفی که قبل از ارائه درخواست مزبور حداقل ۲ سال سابقه بیمه‌پردازی (برای محاسبه حق‌بیمه مربوطه نزد سازمان تأمین‌اجتماعی) داشته باشند، در صورت تمایل می‌توانند در اجرای قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن و با پرداخت حق بیمه نسبت به احتساب سوابق خدمت سربازی اقدام کنند.

مهدی شکوری گفته بود: در صورت پرداخت حق‌بیمه از طرف متقاضیان، امکان برخورداری از حمایت‌های مقرر در قانون تامین‌اجتماعی از جمله بازنشستگی فراهم می‌شود؛ امکان تقسیط این حق بیمه هم حداکثر تا ۱۲ قسط فراهم شده است.

حق بیمه نیز براساس ۳۰ درصد میانگین حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه آخرین ۲ سال فرد متقاضی ضرب در مدت خدمت انجام شده محاسبه می‌شود؛ هفت درصد از این مبلغ توسط متقاضی پرداخت شده و ۲۳ درصد نیز سهم دولت است.

بنا بر اعلام وی، اطلاعات کارت پایان خدمت نظام وظیفه از پایگاه اطلاعاتی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا فراخوان می‌شود و براین اساس، حق‌بیمه دوره خدمت انجام ‌شده به صورت برخط محاسبه خواهد شد؛ متقاضی می‌تواند مبلغ حق‌بیمه را به صورت یک‌جا یا حداکثر در ۱۲ قسط ماهانه از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی پرداخت کند.

جزئیات شرایط سربازان وظیفه برای برخورداری از حمایت‌های تامین اجتماعی

امکان پوشش بیمه‌ای سربازان وظیفه هم پس از اتمام خدمت نظام وظیفه حسب ضوابط مقرر قانونی امکان‌پذیر خواهد بود.

شکوری در باره برخورداری این گروه نیز از مقررات حمایتی تامین اجتماعی می‌گوید: سربازان در زمره کادر نیروهای مسلح قرار می‌گیرند، بنابراین به استناد «تبصره ۲ ذیل ماده ۴ قانون تامین اجتماعی» مشمولین قانون استخدام نیروهای مسلح از شمول قانون مزبور خارج بوده و امکان بیمه‌شدن آنان صرفاً پس از اتمام خدمت نظام وظیفه حسب ضوابط مقرر قانونی امکان‌پذیر خواهد بود؛ بر این اساس، در مواردی که متقاضیان احتساب سوابق سربازی در طول دوره خدمت خود دارای سوابق پرداخت حق بیمه باشند، کل سوابق خدمت سربازی ملاک محاسبه قرار خواهد گرفت.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری هم نهم بهمن ماه جاری یک مصوبه غیرقانونی که طبق آن مقرر می‌شد «مدت خدمت نظام وظیفه مشمولان قانون کار به عنوان سابقه کارگاهی کارگر برای دریافت مزایای پایان کار لحاظ نخواهد شد» را ابطال کرد.

خرید بخشی از سوابق سربازی در قانون پیش‌بینی نشده است

برای خرید ایام سربازی همچنین باید همه مدت قانونی خدمت نظام وظیفه را درنظر گرفت؛ چراکه در قانون خرید بخشی از سوابق پیش‌بینی نشده است.

قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار، الحاق یک تبصره به آن مصوب ۳۰‌‌‌‌‌/۱‌‌‌‌‌/۸۳ و نیز قانون استفساریه (استفسار= رسیدگی، بازجویی) قانون مذکور مصوب ۲۸‌‌‌‌‌/۳‌‌‌‌‌/۸۵ مجلس شورای اسلامی همچنین آئین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب ۸‌‌‌‌‌/۴‌‌‌‌‌/۸۴ هیـأت وزیران، بر احتساب مدت خدمت نظام وظیفه متقاضیان با پرداخت حق‌بیمه تاکید شده است، مقصود از «مدت خدمت نظام‌وظیفه» همه مدت قانونی خدمت سربازی انجام‌شده مندرج در کارت پایان خدمت صادره از سوی سازمان نظام وظیفه است و بنابراین احتساب بخشی از این مدت (مثلا یک سال) امکان‌پذیر نخواهد بود.

آیا تغییر دوره خدمت سربازی توسط بیمه‌شده امکانپذیر است؟

مطابق با قانون مذکور همچنین تنها دوره فراخوان‌شده از پایگاه اطلاعاتی سازمان وظیفه عمومی ناجا قابل پذیرش است و چنانچه دوره خدمت سربازی دارای انقطاع بوده یا مدت دوره موردنظر غیرمتعارف باشد (بیشتر از ۳۰ ماه)، امکان فراخوان اطلاعات دوره خدمت انجام‌شده از سامانه تامین اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود؛ در این موارد به منظور تکمیل فرآیند مربوطه باید به شعبه محل بیمه‌پردازی مراجعه شود و بنابراین امکان تغییر دوره خدمت سربازی توسط متقاضی (بیمه‌شده) نیز وجود نخواهد داشت.

 

ارسال نظر