کاهش بی‌سابقه ظرفیت تولید برق پاکستان

کاهش بی‌سابقه ظرفیت تولید برق پاکستان

کشور پاکستان از جمله کشور‌های بزرگ جنوب آسیا است که به صورت پیوسته با مشکل جدی در تامین برق پایدار و کافی رو به روست. کشوری که ظرفیت تولید برق آن در ماه پیش به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت و به کمترین میزان در ۴۷ ماه گذشته رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، براساس گزارشی که «بلومبرگ» به تازگی منتشر کرد، تولید برق در کشور پاکستان در ماه گذشته به پایین‌ترین میزان در چهار سال گذشته رسید و این اتفاق دولت را ناگزیر کرد تا نسبت به افزایش بی‌سابقه قبوض برق اقدام کند.

نیاز شدید کشور پاکستان به تولید برق با هدف پاسخ به بخشی از نیاز جامعه هزینه‌های دولت پاکستان در این زمینه را افزایش داده و این هزینه‌ها در نهایت فشار بیشتری را به مصرف کنندگان نهایی و اقتصاد این کشور وارد کرده است.

بر اساس این گزارش پاکستان در چند سال گذشته از خاموشی‌های مکرر برق رنج برده است و این مشکل پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی که به کمبود و افزایش قیمت سوخت نیروگاهی مانند گاز و زغال سنگ منجر شد، بیش از پیش افزایش یافت.

بلومبرگ در گزارش خود به افزاش ۸.۵ درصدی قیمت سوخت نیروگاهی پاکستان در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و این افزایش را با در نظر گرفتن تلفات انتقال و تعدیل‌های پیشین بی‌سابقه توصیف کرد.

بر اساس این گزارش در ماه آوریل و متاثر از مشکلاتی که به آن اشاره شد، تعرفه برق خانگی در کشور پاکستان به ازای هر کیلووات ساعت ۵ روپیه (هزار تومان) افزایش داشت و این در حالی است که جمعیت بسیاری زیادی از مردم این کشور از نعمت برق پایدار و سراسری بی‌بهره هستند.

پیشتر رویتر گزارش داده بود که پاکستان نزدیک به یک سوم از تقاضای برق خود را از طریق گاز وارداتی تولید می‌کند که پس از جنگ روسیه و اوکراین این مهم با چالش جدی رو به رو شد و میلیون‌ها شهروند پاکستانی با اعمال خاموشی‌های سراسری در وضعیت خاموشی‌های مکرر قرار گرفتند.

این گزارش اضافه می‌کند دولت پاکستان در ایام اوج بار مصرف و ساعات بحرانی، با هدف تامین حداکثری برق اقدام به خاموش کردن نیروگاه‌ها در نیمه شب و قطع برق مراکز خرید، رستوران‌ها و بازار‌ها تا ساعت ۸ شب می‌کند و اولویت تامین برق را به کارخانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها می‌دهد.

 

ارسال نظر