شناسه خبر : 23389

همه چیز درباره جشنواره کن ۲۰۲۲

همه چیز درباره جشنواره کن ۲۰۲۲

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از فردا ۲۷ اردیبهشت (۱۷ می) کلید می‌خورد و تا ۷ خرداد (۲۸ می) در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت و میزبان سینماگران منتخب از سراسر جهان و چهار هزار نفر از اهالی رسانه از ۷۵ کشور خواهد بود.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، در زیر نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین رویدادهای هفتاد و پنجمین دوره جشنواره کن: 

جشنواره‌ای بدون ماسک و تست کرونا

1

 

شاید ویژگی شاخص این دوره جشنواره کن کاهش چشمگیر پروتکل‌های بهداشتی در مقایسه با سایر جشنواره‌های سینمایی در بیش از دو سال اخیر است. مسئولان برگزاری جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ تصمیم گرفتند دوره ۲۰۲۲ را بدون نیاز به تست گرفتن از شرکت‌کنندگان و عدم اجبار استفاده از ماسک برگزار کنند و بنابراین میهمانان جشنواره نیز دیگر نیازی به نشان دان گواهی واکسیناسیون با نتیجه آزمایش کرونا برای شرکت در این جشنواره ندارند و استفاده از ماسک در فضاهای داخلی اجباری نخواهد بود اما به شدت توصیه می‌شود.

«جیم‌کری» روی پوستر جشنواره 

2

پوستر هفتاد و پنجمین دورۀ جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ با الهام از صحنۀ معروفی از فیلم «نمایش ترومن» (Truman Show) به کارگردانی «پیتر ویر» در سال ١۹۹۸ که در آن شخصیت ترومن با بازی جیم کری در حال بالا رفتن از پله ها به سوی آسمان و لمس کردن ابرها به تصویر کشیده است، طراحی شده است. 

جشنواره فیلم کن با انتشار پوستر این دوره خود، این رویداد سینمایی را «جشنی شاعرانه در جستجوی بی نظیر برای آزادی بیان» دانسته و آن را «سفری صعودی برای اندیشیدن به گذشته و نویدبخش حیاتی نو»، توصیف کرده است و افزوده درست همانطور که انگشت های شخصیت فراموش نشدنی «ترومن» با نقش آفرینی «جیم کری»، افق را لمس می کنند، این جشنواره نیز طبیعت افراطی جهان کنونی و نگرانی ها از بحران اقلیمی، فجایع انسانی و درگیری های مسلحانه را در نظر می گیرد تا به درکی دوباره از جهان برسد. 

زامبی‌ها در افتتاحیه

3

 

«میشل آزاناویسوس» کارگردان فرانسوی که بیشتر برای ساخت فیلم برنده اسکار «هنرمند» شناخته می‌شود، امسال با فیلم جدیدش آغازگر هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن خواهد بود. نام این فیلم در ابتدا «Z» عنوان شده اما از آنجایی که «Z» به عنوان نماد حمایت از روسیه در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌شود، نام این فیلم به «کات آخر» تغییر یافت. فیلم سینمایی «کات آخر» نسخه فرانسوی زبان و بازسازی فیلم ژاپنی «One Cut Of The Dead» ساخته «شینیچیرو اوئدا» در سال ۲۰۱۷ است، که در آن بازیگرانی چون «برنیس بژو»، «فینیگان اولدفیلد»، «ژان پاسکال زادی»، «لیز سالم» و «لوانا باجرامی» ایفای نقش کرده‌اند. 

 

«برادران لیلا» در جستجوی طلا

4

 

بخش مسابقه اصلی هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شاهد رقابت ۲۱ فیلم از سینماگران شناخته‌شده و جوان است و سینمای ایران نیز پس از موفقیت سال گذشته با فیلم «قهرمان»، امسال با فیلم «برادران لیلا» از سعید روستایی در مهمترین بخش جشنواره حضور دارد و رقابت سختی با آثار فیلمسازان مطرحی چون برادران «داردن»، «دیوید کراننبرگ»، «آرنو دپلشن»، «هیروکازو کورئیدا»، «کلر دنی»، «کلی رایکارد» و «پارک چان ووک» دارد. 

فیلم فارسی‌زبان «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی‌-دانمارکی نیز یکی از فیلم‌های بخش اصلی جشنواره است که با بازی زهرا امیرابراهیمی روایتگر داستانی درباره قاتل زنجیره ای در یکی از شهرهای ایران است. 

فیلم ۱۶۵ دقیقه‌ای «برادران لیلا» درباره شخصیتی به نام لیلا با بازی ترانه علیدوستی است که در ۴۰ سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده و در کشوری که درگیر تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است، خانواده‌اش زیر بار سنگین بدهی‌ و مشکلات مالی است اما لیلا تلاش میی‌کند با راه اندازی یک تجارت خانوادگی آنها را از فقر نجات دهد و ..

 نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علیمحمدی، نیره محمدی و مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم هستند و کمپانی فرانسوی «Wild Bunch» نیز بخش بین‌المللی این فیلم بر بر عهده دارد.

اطلاعات مربوط به فیلم‌های بخش اصلی و سایر بخش‌های جشنواره را اینجا بخوانید. 

اصغر فرهادی این بار در قامت داور جشنواره کن

5

 

اصغر فرهادی که از جمله چهره‌های مورد وثوق جشنواره کن امسال یکی از داوران بخش مسابقه اصلی در کنار «وینسنت لیندون»، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه» خواهد بود که ۲۱ فیلم ان بخش را داوری خواهند کرد و مسئولیت انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه ویژه هیات داوران و جوایز بهترین کارگردانی، فیلم‌نامه و بازیگر مرد و زن جشنواره را بر عهده دارند.

اصغر فرهادی سال گذشته با فیلم  «قهرمان» موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران از این جشنواره شده بود.

 

«تصور» لیلا حاتمی در بخش هفته منتقدین 

6

 

دیگر فیلم ایرانی حاضر در جشنواره کن امسال، «تصور» اولین ساخته علی بهراد است که به عنوان یکی از ۷ فیلم بلند در بخش مسابقه هفته منتقدین جشنواره کن به نمایش گذاشته می‌شود و نخستین تجربه حضور سینمای ایران در بخش جنبی هفته منتقدین را در ۲۰ سال اخیر رقم می‌زند. لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی این فیلم هستند، بخش جنبی هفته منتقدین کن ویژه فیلم‌های اول و دوم کارگردانان است. «تصور» به عنوان یک فیلم اول، یکی از نامزدهای جایزه دوربین طلایی کن محسوب می‌شود.

 

 نخل طلای سفارشی با ۱۰۰ قطعه الماس

کمپانی جواهرسازی سوئیسی شوپارد امسال طرح جدیدی برای نخل طلا، مهم‌ترین جایزه جشنواره فیلم کن تدارک دیده و طرح جدیدش از دو برگ طلایی الماس نشان استفاده کرده که روی یک برگ با ۷۵ الماس به مناسبت هفتاد و پنجمین دوره کن و روی برگ دیگری، ۲۵ الماس برای گرامیداشت سالگرد همکاری جشنواره کن و کمپانی شوپارد در جشن سینما قرار داده شده است. 

همچنین سنگ رُز کوارتز جایگزین کریستال سنگی سنتی شده است و این تغییر از آن جهت حائز اهمیت است. نخل طلای سفارشی امسال جشنواره کن که دارای ۱۹ برگ طلایی است حاصل ۷۰ ساعت کار شش صنعتگر است و از ۱۱۸ گرم طلای ۱۸ عیار در ساخت آن استفاده شده است. 

«تام کروز» پس از ۳۰ سال به کن می‌آید

8

«تام کروز» پس از یک وقفه ۳۰ ساله بار دیگر به جشنواره کن خواهد آمد و در تاریخ ۱۸ آوریل گفتگویی زنده با «دیدیه آلوش» روزنامه نگار فرانسوی پیش از نمایش ویژه فیلم  «تاپ گان: ماوریک» خواهد داشت. در فیلم جدید «تاپ گان» به کارگردانی «جوزف کوشینسکی» علاوه بر «تام کروز» بازیگرانی چون «مایلز تلر»، «جنیفر کانلی»، «جان هام»، «گلن پاول»، «لوئیس پولمن»، «دنی رامیرز»، «مونیکا باربارو»، «اِد هریس» و «وال کیلمر» نیز در نقش مرد یخی بازی می‌کنند.

 «تام کروز» اولین و آخرین بار در سال ۱۹۹۲ برای نمایش فیلم  «دور و دورتر» ساخته  «ران هاوارد» به عنوان فیلم اختتامیه به جشنواره کن رفته بود و در همان سال جایزه نخل طلای بهترین فیلم را نیز به «بیل آگوست» برای فیلم  «بهترین نیات» تقدیم کرد.

 

جایزه نخل افتخاری برای «فارست ویتاکر»

9

 

 «فارست ویتاکر» میهمان ویژه مراسم افتتاحیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن خواهد بود و پس از «جودی فاستر»، «ژان مورو»، «برناردو برتولوچی»، «مانوئل دو اولیویرا»، «انیس واردا» و «آلن دلون»، جدیدترین دریافت کننده جایزه نخل طلای افتخاری جشنواره کن خواهد بود. این بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی در سال ۲۰۰۶ برای ایفای نقش یک دیکتاتور اوگاندایی در فیلم «آخرین پادشاه اسکاتلند» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد و نام خود را به عنوان چهارمین بازیگر مرد سیاه‌پوست برنده اسکار بازیگری پس از  «سیدنی پواتیه»، «دنزل واشنگتن» و  «جیمی فاکس» ثبت کرد. این چهره سرشناس علاوه بر کسب جایزه اسکار، گلدن گلوب و امی، یک جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن برای نقش آفرینی در فیلم «پرنده» (۱۹۸۸) را نیز در کارنامه سینمایی دارد.

 

نمایش آثار بزرگان تاریخ سینما

10

 

 بخش کلاسیک جشنواره کن ۲۰۲۲ امسال میزبان نسخه ترمیم شده ۱۳ فیلم شامل «مخالف» ساخته «ساتیاجیت رای» (۱۹۷۰)، «مامان و روسپی» ساخته «ژان اوستاش» (۱۹۷۳)، «آواز در باران» به کارگردانی مشترک «جین کلی» و «استنلی دانن» (۱۹۵۲)، «واکسی» ساخته «ویکتوریا دسیکا» (۱۹۴۶)،  «خیمه سیرک» ساخته «جی. آراویندان» (۱۹۷۸)، «محاکمه» به کارگردانی «اورسن ولز» (۱۹۶۲)، «اگر یه جاسوس بودم» ساخته «برتران بلیه» (۱۹۶۷)، «مو قرمز» ساخته  «جولین دوویویه» (۱۹۳۲)، «آخرین والتز» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» (۱۹۷۸)، «سیاه» به کارگردانی «مایک د لئون» (۱۹۷۶)، «خدا و شیطان در سرزمین خورشید» ساخته «گلوبر روشا» (۱۹۶۴)،  «بابونه ها» ساخته «ویه را خیتیلووا» (۱۹۶۶) و «زنده باد مرگ» ساخته  «فرناندو آرابال» (۱۹۷۱) خواهد بود. 

 

تابلوی ورود ممنوع مقابل خبرنگاران روس 

1462797054866_11-th3

 

 جشنواره فیلم کن امسال درخواست حضور روزنامه نگاران روسی را به عنوان بخشی از موضع خود علیه تهاجم این کشور به اوکراین رد کرده و البته عنوان کرده تنها درخواست رسانه‌هایی رد شده که با موضع جشنواره در مورد وضعیت اوکراین همخوانی نداشته‌اند، اما گفته می‌شود هیچ خبرنگار روسی امسال پذیرفت نشده است و ظاهرا عدم رویه روشن در عدم تائید خبرنگاران با اعتراض آنها به مسئولان جشنواره کن همراه شده است.

جشنواره فیلم کن پیش ازاین نیز اعلام کرده بود امسال هیچ فیلم و نماینده‌ای رسمی که همسو با سیاست‌های کنونی کشور روسیه باشد را نخواهد پذیرفت. 

 

ارسال نظر