شناسه خبر : 30055

ترکیه کار روی پروژه «هاب گازی» روسیه را آغاز کرد

ترکیه کار روی پروژه «هاب گازی» روسیه را آغاز کرد

دولت ترکیه ضمن اعلام آمادگی این کشور برای میانجی‌گری در بحران انرژی اروپا، از آغاز کار روی پروژه پیشنهادی روسیه برای ایجاد هاب گازی در منطقه خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، «فاتح دونماز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد که کار روی پروژه هاب گازی در منطقه غرب آسیا به پیشنهاد روسیه، آغاز شده است.

دونماز در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «ترکیه کار روی پروژه هاب گازی پیشنهادی روسیه را آغاز کرده، زمان آماده‌سازی اولیه یک سال و زیرساخت‌ها در حال ارزیابی است».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه ترکیه از هم‌اکنون کار چشمگیری را آغاز کرده، توضیح داد: «ما قصد داریم از این پروژه استفاده کنیم، فرصت‌ها و مبناهایی برای این کار وجود دارد. معتقدیم که با گذشت زمان ممکن است علاقه کشورهای اروپایی به این پروژه افزایش یابد».

این وزیر ترکیه‌ای در ادامه آمادگی کشورش را برای میانجیگری در حل بحران انرژی اروپا بعد از اعمال تحریم‌هایی علیه نفت و گاز روسیه و تعیین سقف قیمتی برای آنها، اعلام کرد.

دونماز با بیان اینکه ترکیه می‌تواند به یک میانجی برای حل بحران انرژی تبدیل شود، اظهار داشت: «همزمان با بحران غذایی، بحران انرژی نیز به وجود آمده است. ما با تامین‌کنندگان اصلی گاز خود مشکلی ندارد».

به نوشته ریانووستی، وی با بیان اینکه ترکیه از کشورهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان گاز وارد می‌کند، افزود: «جدای از برخی وضعیت‌های اضطراری، ما با تأمین‌کنندگان خود رابطه خوبی داریم».

پیش از این نیز «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه رئیس جمهور روسیه امکان صادرات گاز از طریق ترکیه را به آنکارا پیشنهاد داده، گفته بود با صادرات گاز به اروپا به دنبال کاهش فشار بر این قاره هستند.

بحران انرژی در اروپا و آمریکا و افزایش بهای نفت و گاز در این کشورها در پی اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه به بهانه اجرای عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس و آغاز جنگ با اوکراین، رخ داد. مسکو نیز برای تلافی تحریم‌های یکجانبه غرب، ضمن قطع صادرات گاز به تعدادی از کشورهای اروپایی، خواستار پرداخت هزینه واردات انرژی از روسیه به واحد پول «روبل» شد.

ارسال نظر