شناسه خبر : 29627

احتمال خروج بورس گازی از اروپا

احتمال خروج بورس گازی از اروپا

بورس ICE اروپا هشدار داد که اعمال هرگونه محدودیت بر قیمت گاز ممکن است باعث شود تا بستر معاملات گازی از اروپا خارج شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر ، بورس ICE یا همان بورس درون قاره‌ای معاملات گازی اروپا که در هلند واقع شده، طی بیانیه‌ای اعلام کرده که اگر بروکسل بخواهد بر قیمت گاز محدودیت ایجاد کند، ممکن است مجبور شود از اروپا برود.

روز پنجشنبه بود که شورای اروپا اعلام کرد که وزرای انرژی کشورهای عضو این اتحادیه نتوانسته‌اند برای اعمال سقف قیمتی بر گاز پس از ماه‌ها مذاکره به توافق برسند.

برخی کشورهای عضو خواستار سقف قیمتی پایین برای گاز بودند و این در حالی است که برخی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگران آن هستند که این اقدام به بی‌ثباتی بیشتر قیمت حامل‌های انرژی و بالا رفتن تورم منجر شود.

ICE اعلام کرده اگر در این زمینه توافقی حاصل شود مکانیسم اصلاح بازار برای مشتریان و زیرساخت بازار اعمال خواهد شد و هیچ زمانی برای تست مقاومت و مدیریت ریسک آن وجود نخواهد داشت.

بورس گازی هلند در سال ۲۰۰۳ آغاز به کار کرده و بیشترین معاملات را در سطح اروپا در حوزه انرژی دارد.

بر اساس طرح کمیسیون اروپایی، زمانی قرار است سقف قیمت گاز فعال شود که در بورس گازی هلند قیمت گاز از ۲۷۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت عبور کرده و به مدت دو هفته ۵۸ یورو بیشتر از قیمت LNG باشد.

البته این طرح پیشنهادی با انتقادات زیادی مواجه شده، به‌گونه‌ای که برخی کشورها می‌گویند این مسئله به نوسانات قیمت در بازار منجر می‌شود و برخی می‌گویند سقف قیمتی بیش از حد بالاست و نمی‌تواند اثرگذار باشد.

ارسال نظر