شناسه خبر : 22460

شرایط خرید ملک در ترکیه سخت‌تر شد

شرایط خرید ملک در ترکیه سخت‌تر شد

با اعلام شرایط جدید نرخ شهروندی برای ترکیه، مهاجرت به این کشور برای ایرانی‌ها سخت شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آنکارا اعلام کرد: میزان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در املاک این کشور را برای دریافت شهروندی ترکیه از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش داده است؛ بنابراین گزارش، خارجی‌ها از جمله ایرانی‌ها از این پس با پرداخت هزینه بیشتر و عدم فروش ملک خریداری شده به مدت ۳ سال می‌توانند شهروندی ترکیه را دریافت کنند.

اصلاح مقررات اعطای شهروندی ترکیه به خارجی‌ها در حالی انجام شده است که ایرانی‌ها، عراقی‌ها، روس‌ها و افغان‌ها در صدر فهرست خریداران خانه در ترکیه قرار دارند.
برخی رسانه‌های ترکیه افزایش تمایل روس‌ها و اوکراینی‌ها در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین برای خرید ملک را به عنوان دلیل تغییر سیاست آنکارا در اعطای شهروندی به خارجی‌ها نام برده‌اند.
بر اساس گزارش مرکز آمار ترکیه، فروش ملک در ترکیه طی ماه فوریه امسال ۵۴.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش داشته و به رقم ۴ هزار ۵۹۱ رسیده است.
همچنین بنابر این گزارش ایرانی‌ها در مدت ذکر شده با خرید ۷۱۱ خانه در صدر فهرست خریداران قرار دارند و پس از آن‌ها، عراقی‌ها با خرید ۶۳۳ خانه و روس‌ها با خرید ۵۰۹ خانه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.
گزارش‌های مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۸ هزار و ۵۷۶ خانه به شهروندان خارجی در ترکیه فروخته شده که این میزان نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۴۳.۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که فروش خانه به خریداران خارجی در سال ۲۰۱۹، رقم ۴۵ هزار و ۴۸۳ واحد بوده است.
داده‌های آماری همچنین نشان می‌دهد، فروش خانه در ترکیه از ماه ژانویه تا ماه فوریه امسال ۵۵.۵ درصد به صورت سالانه افزایش داشته و به رقم ۸ هزار و ۸۴۳ واحد رسیده است.
بر اساس آمار دولت ترکیه، حدود ۷ هزار خارجی از طریق خرید ملک بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ شهروندی این کشور را به‌دست آورده‌اند.
پیشتر بر اساس اصلاح مقررات دولت ترکیه، خارجی‌ها می‌توانستند در کنار خرید ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار با سرمایه‌گذاری به میزان دست‌کم ۵۰۰ هزار دلار و دادن تعهد برای حفظ آن به مدت سه سال در این کشور، شهروندی ترکیه را دریافت کنند.
بر اساس گزارش برخی از نهاد‌های اقتصادی ترکیه، ایرانی‌ها طی دو سال گذشته با ثبت یک هزار و ۶۶۱ شرکت در جایگاه نخست سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه قرار دارند.

ارسال نظر