شناسه خبر : 33184

چند استراتژی‌ غیردارویی برای کنترل علائم آلرژی فصلی

چند استراتژی‌ غیردارویی برای کنترل علائم آلرژی فصلی

پیش‌بینی‌های سال ۲۰۲۳ می‌گویند که تعداد گرده‌ها در فصل بهار زودتر از موعد افزایش می‌یابد، بیشتر دوام می‌آورد و باعث می‌شود افراد با عطسه، سرفه، احتقان، فشار سینوسی و آبریزش چشم‌ها علائم شدیدتری نسبت به همیشه داشته باشند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، گرده یک ماده معلق در هوا است که از علف، گیاهان گلدار و درختان ایجاد می‌شود. هر ساله میلیون‌ها نفر به تب یونجه مبتلا می‌شوند، نامی‌که به رینیت آلرژیک ناشی از گرده گل داده می‌شود. هنگامی‌که فردی تب یونجه دارد، سیستم ایمنی بدن او گرده گل را به‌عنوان یک تهدید شناسایی می‌کند و سیگنال‌هایی را منتشر می‌کند که منجر به احتقان، خارش چشم، آبریزش بینی و عطسه و همچنین مشکلاتی مانند فشار سینوسی و ورم ملتحمه آلرژیک (خارش، آبریزش و قرمزی چشم) می‌شود.

گرده با باد پخش می‌شود؛ بنابراین روزهای بادی بدترین روزها برای مبتلایان به رینیت آلرژیک است.

علائم آلرژی فصلی تهدیدکننده زندگی نیست، اما اگر التهاب زیادی در مجرای بینی و سینوس‌ها ایجاد شود، می‌تواند منجر به تنگی نفس و سرفه، آسم و برونشیت شود.

در مقایسه با کووید ۱۹ باید گفت که آلرژی‌های فصلی معمولا باعث خارش یا آبریزش چشم‌ها و عطسه می‌شود؛ در حالی که لیست کووید شامل تب یا لرز، دردهای عضلانی، اسهال، حالت تهوع و استفراغ و ... است.

در ۱۰ سال گذشته درمان آلرژی تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که تعدادی از داروهای خط اول درمان، در حال‌حاضر بدون‌ نسخه در دسترس هستند. با این‌ حال، داروهای بدون‌نسخه زیادی وجود دارد که پزشکان آنها را به‌عنوان درمان‌های خط اول توصیه نمی‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، پزشک ممکن است آنتی‌هیستامین‌ها را برای خارش و آبریزش بینی، اسپری‌های بینی استروئیدی را برای احتقان مجرای بینی و قطره‌های چشمی آنتی‌هیستامین را برای علائم چشمی تجویز کند. اگر بیمار هنوز ناراحت است، ممکن است پزشک یک ضداحتقان توصیه کند اما نه برای استفاده روزانه زیرا بیمار می‌تواند بیش از حد به آن وابسته شود.

دراین‌میان، آزمایش پوست یا خون مفید است؛ زیرا مشخص می‌شود بیماران دقیقاً به چه چیزی حساسیت دارند.

استراتژی‌های غیردارویی نیز برای کنترل علائم آلرژی توصیه شده است:

اگر می‌توانید در خانه بمانید، به‌خصوص در روزهای بادی، پنجره‌ها را بسته نگه دارید (حتی در ماشین).

هنگامی که بیرون می‌روید از ماسک صورت استفاده کنید تا از استنشاق ذرات بزرگ‌تر گرده جلوگیری شود. ماسک را بعد از هر بار استفاده بشویید زیرا ممکن است گرده روی آن باشد.

از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا از باقی‌ماندن گرده در موها و چشمان خود جلوگیری کنید.

از فعالیت‌های خارج از منزل مانند چمن‌زنی یا چیدن برگ‌ها اجتناب کنید.

اگر زمانی را در فضای باز می‌گذرانید، پس از بازگشت به خانه لباس‌ها را بشویید. بهتر است حمام کنید، موهای خود را بشویید و لباس‌هایتان را عوض کنید، به‌خصوص اگر می‌خواهید بخوابید. سعی کنید مقدار گرده‌ای که از سرتان به بالش می‌رود را به حداقل برسانید زیرا تمام شب آن را تنفس خواهید کرد.

قبل از خواب، بینی خود را با آب نمک بشویید تا گرده‌ها از بین بروند.

اگر همچنان از علائم آلرژی رنج می‌برید به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است بتوانید از طریق واکسن‌ها نسبت به آلرژی، حساسیت‌زدایی کنید.

 

ارسال نظر