شناسه خبر : 30795

تنها واکسن HIV در مراحل آخر آزمایش شکست خورد

تنها واکسن HIV در مراحل آخر آزمایش شکست خورد

رهبران این آزمایش اعلام کردند که تنها واکسن HIV در مراحل آخر آزمایش شکست خورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آزمایش Mosaico در سال ۲۰۱۹ به عنوان مشارکت بین دولت ایالات متحده و هشت کشور اروپایی انجام شد. محققان نزدیک به ۳۹۰۰ مرد را که در معرض خطر بالای ابتلاء به عفونت HIV بودند، استخدام کردند.

تصمیم برای توقف کارآزمایی پس از آن اتخاذ شد که یک هیئت مستقل داده‌ها و نظارت بر ایمنی آخرین یافته‌ها را بررسی کرد و هیچ مدرکی مبنی بر کاهش احتمال ابتلاء به HIV مشاهده نکرد.

 «آنتونی فائوچی»، که به عنوان رئیس سابق مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در کارآزمایی همکاری داشت، گفت: «بدیهی است که نتایج ناامیدکننده است. با این حال، رویکردهای زیاد دیگری در اوایل خط تحقیقاتی واکسن HIV وجود دارد که امیدوارکننده به نظر می‌رسد.»

فائوچی گفت: «من فکر نمی‌کنم محققان باید در زمینه واکسن HIV دست بکشند.»

این تنها آخرین شکست واکسن اچ آی وی نیست: در آگوست ۲۰۲۱، یک آزمایش جداگانه که واکسن مشابهی را در بین زنان آفریقا آزمایش کرد، به دلیل عدم کارایی متوقف شد.

هر دو واکسن از یک ویروس سرماخوردگی معمولی برای انتقال آنچه که به عنوان ایمونوژن های Mosaico شناخته می‌شوند، استفاده کردند. به گفته مؤسسه ملی بهداشت، در تئوری، آنها باید با گنجاندن مواد ژنتیکی از انواع گونه‌های HIV رایج در سراسر جهان، یک پاسخ ایمنی قوی ایجاد می‌کردند. Mosaico حاوی یک عنصر اضافی بود که پاسخ ایمنی را گسترش می‌داد.

شرکت کنندگان در تحقیق، چهار تزریق در طول ۱۲ ماه، یا واکسن یا دارونما دریافت کردند. هیئت نظارت تفاوت معنی داری در میزان عفونت HIV بین دو گروه پیدا نکرد.

فائوچی خاطرنشان کرد که محدودیت اساسی واکسن Mosaico این است که آنتی‌بادی‌های غیرخنثی‌کننده علیه HIV تولید می‌کند.

وی افزود: «مشخص شده است واکسن‌هایی که آنتی بادی‌های خنثی کننده را القا نمی‌کنند، در برابر HIV مؤثر نیستند.»

فائوچی معتقد است: «آخرین تلاش‌های واکسن HIV، از جمله تلاش‌هایی که از فناوری واکسن mRNA برای واکسن‌های کووید ۱۹ استفاده می‌کند، ممکن است در نهایت پیشرفت‌هایی را به همراه داشته باشد.»

 

ارسال نظر