شناسه خبر : 29635

دیابت بی‌مزه چیست؟

دیابت بی‌مزه چیست؟

یک متخصص داخلی گفت: دیابت ملیتوس، دیابت شیرین یا همان مرض قند که معمولاً به‌اختصار دیابت نامیده می‌شود، هیچ ارتباطی با دیابت بی‌مزه ندارد و تنها به‌واسطه شباهت برخی علائم مانند احساس تشنگی به این نام خوانده می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، علی هادیان‌پور، اظهار کرد: دیابت بی‌مزه اختلالی است که در آن حجم ادرار افزایش پیدا می‌کند، به‌طورطبیعی روزانه بین یک تا سه لیتر ادرار تولید می‌شود، این میزان در دیابت بی‌مزه می‌تواند به ۲۰ لیتر در روز هم برسد.

وی ادامه داد: در دیابت بی‌مزه، سیستم تعادل آب بدن به‌درستی عمل نمی‌کند و منجربه افزایش حجم ادرار می‌شود، افراد مبتلا به دیابت بی‌مزه به‌طور مکرر نیاز به دفع ادرار دارند و مدام احساس تشنگی می‌کنند.

هادیان‌پور با اشاره به این‌که دیابت بی‌مزه به دلیل اختلال در عملکرد هورمون وازوپرسین یا ADH ایجاد می‌شود، عنوان کرد: این هورمون نقش مهمی در تنظیم سطح مایعات بدن دارد، هورمون وازوپرسین توسط غده هیپوتالاموس تولید و در هیپوفیز ذخیره می‌شود.

این متخصص داخلی تصریح کرد: زمانی‌که بدن به هر دلیلی با کم‌آبی مواجه می‌شود، غده‌ هیپوفیز هورمون وازوپرسین را در خون آزاد می‌کند تا از طریق تغلیظ ادرار به حفظ سطح آب بدن کمک کند.

وی افزود: در دیابت بی‌مزه، بدن قادر به تولید هورمون وازوپرسین نیست و به‌دنبال آن تولید ادرار در کلیه‌ها افزایش پیدا می‌کند، در برخی موارد نادر، وازوپرسین به‌میزان کافی تولید می‌شود، اما کلیه‌ها پاسخ مناسبی به این هورمون نمی‌دهند؛ این وضعیت دیابت بی مزه نفروژنیک نام دارد.

هادیان‌پور با اشاره به این‌که دیابت بی‌مزه انواعی دارد، عنوان کرد: از انواع این بیماری می‌توان به دیابت بی‌مزه مرکزی اشاره کرد.

این متخصص داخلی تصریح کرد: آسیب به غدد هیپوفیز یا هیپوتالاموس در اثر جراحی، توده، جراحت سر یا بیماری می‌تواند منجربه دیابت بی‌مزه مرکزی شود که در این وضعیت هورمون وازوپرسین به‌میزان کافی تولید، ذخیره و رهاسازی نمی‌شود.

وی عنوان کرد: نوع دیگر دیابت بی‌مزه نفروژنیک است که در آن بدن وازوپرسین ترشح می‌کند، اما کلیه‌ها به‌درستی به هورمون پاسخ نمی‌دهند بنابراین مایعات بیش‌ازحد در ادرار دفع می‌شوند.

هادیان‌پور عنوان کرد: دیابت بی‌مزه بارداری یک بیماری نادر و موقتی است که در دوران بارداری رخ می‌دهد، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های جفت میزان زیادی از آنزیمی را  ترشح می‌کند که باعث تجزیه وازوپرسین می‌شود.

این متخصص داخلی با اشاره به این‌که مهم‌ترین علائم دیابت بی‌مزه شامل افزایش حجم ادرار و احساس تشنگی مدام است، افزود: از دیگر علائم این بیماری می‌توان به تشنگی شدید، پُر ادراری یا دفع ادرار بیش‌از سه لیتر در روز، ادرار بی‌رنگ، شب‌ادراری، کاهش غلظت ادرار، تمایل به نوشیدنی‌های سرد، کم‌آبی، درد عضلانی و ضعف، بیدار شدن از خواب شبانه برای دفع ادرار و بدخُلقی اشاره کرد.

وی با اشاره به عوارض دیابت بی‌مزه، تصریح کرد: مهم‌ترین عارضه دیابت بی‌مزه، کم‌آبی و عدم تعادل الکترولیت‌های بدن است، افراد مبتلا به دیابت بی‌مزه برای جبران آب از دست رفته باید میزان زیادی مایعات و آب بنوشند.

 

ارسال نظر