شناسه خبر : 33928

اختصاصی چابک آنلاین ؛

سهم هایی که به سقف تاریخی خود نرسیده اند مستعد رشد هستند

سهم هایی که به سقف تاریخی خود نرسیده اند مستعد رشد هستند

یک کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از شرکت های صنعت بیمه پرتفوی بورسی و همچنین دارایی های ارزشمندی  همانند ساختمان و زمین دارند جزء صنایعی هستند که در میان مدت رشد خوبی خواهند داشت.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، "کیارش مهرانی" درگفت و گو با چابک آنلاین، گفت: رشد شاخص هم وزن به معنای این است که نمادهای کوچک، متوسط و بزرگ رشدی متوازن و یکسان دارند و تفاوت آن با شاخص کل این است که شرکت های بزرگ تر برروی شاخص کل تاثیرگذار هستند یعنی بیشتر تحت بازارگردانی و نظارت سازمان بورس هستند.

وی، با بیان اینکه رشد شاخص هم وزن نشان می دهد که بازار یک رشد متوازن و متعادلی را درآینده خواهد داشت، افزود: روند میان مدت بازار یک روند صعودی خواهد بود و نزولی نیست البته ممکن است که در کوتاه مدت با توجه به اینکه شاخص به یک سقف تاریخی برخورد کرده، برخی از نمادها استراحت داشته باشند.

عضو سابق هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه، اذعان داشت که باتوجه به فصل برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها و اینکه شرکت ها سود نقدی توزیع می کنند و همچنین با تورم موجود و افزایش قیمت ارز، قیمت ها در بازار تعدیل می شود یعنی هم قیمت دارایی ها و هم قیمت سهام روبه افزایش خواهد بود.

مهرانی، با اشاره به ریزش بازار سرمایه در هفته گذشته، ادامه داد: این ریزش ها یک فاز استراحت برای نمادهایی بود که به صورت صعودی و با افزایش بالا رشد داشتند در نتیجه ممکن است در چند نماد موثر یک فضای استراحتی داشته باشیم.

وی، تصریح کرد: نقدینگی و منابع مالی به سمت بازار سهام آمده البته یک خروج نقدینگی هم وجود داشت که پیش بینی می کنم این خروج اصلاح می شود و بازار مجددا وارد فاز ورود نقدینگی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه، صنایع بانکی را باتوجه به دارایی هایی که دارند و همچین رشد ملایمی که داشتند، مستعد صعود برشمرد و گفت: همچنین شرکت های سرمایه گذاری که دارایی هایی با ارزش بالاتر از قیمت سهام خود دارند، نیز رشد خواهند داشت.

مهرانی، ادامه داد: صنایع معدنی هم به صورت سنتی با توجه به اینکه قیمت های مناسبی دارند و سودآور هستند هم جزء صنایعی هستند که بیشتر در کانون توجه سرمایه گذاران خواهند بود البته در کناراین صنایع، نمادهای کوچکی هم هستند که بازار به آنها توجه دارد و آن صنایعی که به سقف تاریخی خود نرسیده اند احتمالا رشد خواهند داشت.

وی، خاطرنشان کرد که با توجه به اینکه بخش عمده ای از شرکت های صنعت بیمه پرتفوی بورسی و همچنین دارایی های ارزشمندی همانند ساختمان و زمین دارند جزء صنایعی هستند که در میان مدت رشد خوبی خواهند داشت و همانند بانک ها فضای رشد دارند.

این کارشناس بازار سرمایه، ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت دارایی ها، حق بیمه ها هم در میان مدت افزایش خواهد یافت و سودآوری این شرکت ها هم تحت تاثیر قرار می گیرد و جزء صنایع کم ریسک هستند و در یک افق میان مدت در کانون توجه قرار می گیرند.

مهرانی، تصریح کرد: بیمه سهام، ابزار مشتقه بر روی آپشن ها هستند و بازار آپشن،  جای خود را باز می کند و برخی از کارگزاری ها هم تازه شروع کرده اند و گزارش های تخصصی درخصوص بازار آپشن تهیه می کنند.

به اعتقاد مهرانی، بازار باید کمی تخصصی تر شود که این موضوع چند سالی زمان می برد تا بازار بیمه ها و آپشن ها در بازار سهام رونق بگیرد البته تجربه تاریخی در دنیا نشان داده که بازارها باید به سمت پوشش ریسک بروند و شرکت های بیمه ای و شرکت های تامین سرمایه با مشارکت هم می توانند وارد آپشن شوند یعنی شرکت های تامین سرمایه خود را بیمه کنند و وارد آپشن شوند.

 

ارسال نظر