شناسه خبر : 30390

اختصاصی چابک آنلاین؛

درآمدهای پتروشیمی ها ۳۹ درصد رشد کرد

درآمدهای پتروشیمی ها 39 درصد رشد کرد

درپی انتشار گزارش عملکرد تولید و فروش پتروشیمی های فعال در بازار سهام مشخص شد، این شرکت ها در ۹ ماهه ۱۴۰۱ بیش از ۱۹ میلیون تن محصول به فروش رسانده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، همچنین پتروشیمی های بورسی ازمحل فروش فرآورده های خود بیش از 350 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده اند که این عنوان نیز در مقایسه با 9 ماهه 1400 بیش از 39.2 درصد افزایش نشان می دهد.

درجدول زیر تغییرات تولید و فروش پتروشیمی های فعال در بازار سرمایه نشان داده شده است.

ww

براساس ارقام موجود در جدول، نمادهای«نوری» ، «شاروم» و «بوعلی» بیشترین درصد افزایش در میزان فروش را به خود اختصاص داده اند.

همچنین نمادهای «شغدیر»، «شجم» و«جم پیلن» بیشترین درصد کاهش در مقدار فروش را به خود اختصاص داده اند.

ازنظرارزش فروش نیز بنا به ارقام منتشر شده در جدول نمادهای «شاروم» ، «نوری» و «شیراز» بیشترین درصد افزایش ارزش فروش را داشته اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده برای تولید و فروش پتروشیمی های بورسی، این شرکت ها در 9 ماهه 1401، حدود 8 میلیون و 900 هزار تن از محصولات خود را از طریق صادرات به فروش رسانده اند که  حدود 44 درصد از کل مقدار فروش آنها را پوشش می دهد.

این درحالی است که در 9 ماهه 1400، حدود 8 میلیون و 700 هزار تن از محصولات پتروشیمی ها از طریق صادرات به فروش رسیده است و این رقم در حدود 47 درصد از کل مقدار فروش آنها در 1400 را پوشش داده است.

از نظر ارزش ریالی نیز ، ارزش درآمدهای صادراتی پتروشیمی ها در 1401 حدود 140 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 40 درصد از کل درآمدهای آنها را پوشش می دهد.

این عنوان در مدت مشابه سال قبل حدود 111 هزار میلیارد تومان بوده که 45 درصد از کل درآمد های صنعت پتروشیمی در بورس را پوشش داده است.

براین اساس، سهم درآمدهای صادراتی از کل درآمد های  پتروشیمی های بورسی حدود 4.3 درصد کاهش یافته که این موضوع نشان می دهد، درآمدهای پتروشیمی ها وابستگی بیشتری به تقاضای داخلی پیدا کرده است .

کاهش تنوع بازارهای هدف برای فروش محصولات، یکی از مواردی است که می تواند ریسک عملیاتی صنعت را افزایش دهد و جذابیت صنعت را برای سرمایه گذاران کاهش دهد.

با توجه به جدول بالا، نمادهای «شپدیس» ، «کرماشا» و «شیراز» بهترین عملکرد صادراتی را به خود اختصاص داده اند.

این شرکت ها از جمله شرکت های اوره ساز کشور هستند که به واسطه افزایش تقاضا و قیمت جهانی ، برای کود شیمیایی و سایر محصولات مرتبط، صادرات خود را به طور قابل توجهی افزایش داده اند.

به نظر می رسد بیشترین رشد سود سازی شرکت های پتروشیمی نیز مربوط به شرکت های اوره ساز باشد.

نماد«شلرد» نیز یکی دیگر از شرکت هایی است که در زمینه رشد تولید و فروش صادراتی عملکرد بسیار خوبی را به جای گذاشته است.

بنا به خبرهای منتشر شده، این شرکت تا پایان سال می تواند عملکرد خود را بهبود بخشد و انتظارمی رود درآمدهای صادراتی آنها همچنان با افزایش رو به رو شود.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر