شناسه خبر : 28502

حوزه مسکن در بازار سرمایه مغفول ماند

حوزه مسکن در بازار سرمایه مغفول ماند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حوزه مسکن از حوزه‌هایی است که در بازار سرمایه مغفول مانده است با وجود اینکه این بازار جزو بازارهای بزرگ است اما ۴۴ شرکت در این حوزه در بورس پذیرش شدند و بخشی از مصالح ساختمانی هم در بورس کالا پذیرش شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «مجید عشقی» امروز (شنبه) در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات که در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، اعلام کرد: یکی از سیاست‌های ما در سازمان بورس این بود تا از طریق سرمایه گذاری غیرمستقیم، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری غیرمستقیم کنیم و این نوع سرمایه گذاری را جایگزین سرمایه گذاری مستقیم کنیم.

وی افزود: در ادامه راه‌اندازی صندوق‌های اهرمی، صندوق تضمین اصل سرمایه که طی یک سال گذشته راه‌اندازی شدند. یک ابزار جدید را در صنعت املاک طراحی شد که با تلاش همکاران سازمان بورس و استقبال صندوق بازنشستگی نخستین صندوق در این حوزه به تصویب رسید.

عشقی خاطرنشان کرد: حوزه مسکن از حوزه‌هایی است که در بازار سرمایه مغفول مانده است با وجود اینکه این بازار جزو بازارهای بزرگ است اما ۴۴ شرکت در این حوزه در بورس پذیرش شدند و بخشی از مصالح ساختمانی هم در بورس کالا پذیرش شده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در بازار سرمایه نقطه تلاقی را در زمینه املاک و مستغلات نداشتیم، اظهار داشت: این اقدام شروع متفاوتی است که می‌تواند در بحث جذب سرمایه‌گذاران فعال باشد.

وی گفت: فردی که به دنبال سرمایه گذاری در بازار مسکن است باید دارای پول درشت باشد؛ اما با این صندوق امکان سرمایه گذاری با پول‌های اندک وجود دارد.

وی در ادامه افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، کسی که بخواهد در این بازار سرمایه گذاری کند احتیاج به سرمایه هنگفت دارد؛ اما در صندوق سرمایه گذاری املاک، سرمایه‌گذار با هر مبلغی می‌تواند در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و از سود این بازار بهره ببرد، همچنین می‌تواند به‌مرور سرمایه خود را افزایش دهد.

عشقی خاطرنشان کرد: از طریق فروش متری مسکن شخصی که نمی‌تواند یک ملک ۸۰ متری را خریداری کند، با اندک سرمایه خود بتواند یک تا دو متر یا متراژ کمتر خریداری کند.

رییس سازمان بورس ادامه داد: تلاش ما این است با راه‌اندازی نخستین صندوق که معاملات ثانویه آن امروز انجام می‌شود قادر به شروع این مسیر به صورت پر قدرت باشیم.

وی گفت: بخش بانکی از جمله بخش‌هایی است که می‌تواند با استفاده از این ابزار برای افزایش نقدشوندگی دارایی‌های راکد خود استفاده کند.

وی با بیان اینکه موضوع بهره‌برداری از املاک و مستغلات از جمله بحث‌های جدی است که در دولت در حال پیگیری است، گفت: با راه‌اندازی این صندوق‌ها می‌توان در این بازار وارد فازی جدید شویم تا از این طریق بتوان دارایی‌های در اختیار بانک‌ها، دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی استفاده درستی کرد.

وی موضوع نقدشوندگی را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی صندوق املاک و مستغلات معرفی کرد و گفت: این ابزار می‌تواند ابزاری جذاب در بازار باشد و در قدم‌های بعدی بانک‌ها و دیگر دستگاه‌ها که از املاک‌های بزرگ برخوردارند می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

 

ارسال نظر