شناسه خبر : 28196

چه کسانی می‌توانند نسبت به خرید برنج در بورس اقدام کنند؟

چه  کسانی می‌توانند نسبت به خرید  برنج  در بورس اقدام کنند؟

مدیر توسعه بازار فیزیکی بازار بورس گفت: با توجه به شفافیتی که در مکانیزم معاملات برنج بر روی تابلو بورس کالا رقم می‌خورد، عرضه و تقاضا تعین کننده این موضوع که می‌تواند به کشف قیمت منصفانه‌تر منجر شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بازار بورس در خصوص عرضه برنج در بورس کالا و پذیرش انبار برنج نکاتی را مطرح کرد.

سوال: چند انبار برنج در بورس کالا پذیرش شده است؟

فلاح: در خصوص عرضه برنج در بورس کالا باید گفت تا کنون یک انبار در شهر آمل پذیرش شده است که برای دو نوع برنج گواهی سپرده صادر می‌شود که یکی از آن‌ها برنج طارم و دیگری برنج فجر است. معاملات برنج طارم از ۲۴ مهر شروع و برنج فجر نیز معاملات آن از شنبه ۷ آبان آغاز شده است.

سوال: برنج در بورس کالا قرار است به چه شکل مورد معامله قرار گیرد؟

فلاح: معاملات برنج در بورس کالا به صورت گواهی سپرده کالایی از نوع پیوسته است.

انباری که در بورس کالا در آمل پذیرش شده کشاورز می‌تواند برنج خود را بعد از شالیکوبی به انبار منتقل کند در آنجا نمونه برداری انجام و پس از آنالیز برنج اگر محصول حداقل‌های لازم که اعلام شده را داشته باشد در سامانه قبض انبار ثبت و آن قبض تبدیل به گواهی سپرده کالایی می‌شود و کشاورز می‌تواند از این طریق برنج خود را عرضه کند

سوال: چه کسانی می‌توانند از بورس کالا برنج خریداری کنند؟

فلاح: همه کسانی که کد سهامداری دارند می‌تواند نسبت به خریدی برنج اقدام کنند

سوال: آیا خرید برنج از بورس کالا محدودیت دارد؟

فلاح: خیر هیچ محدودیتی ندارد. هر گواهی یک کیلو گرم است و افرادی که آن را خریداری کرده اند می‌توانند در بازار ثانویه آن را به فروش برسانند.

سوال: آیا می‌توان برنج را فیزیکی تحویل گرفت؟

فلاح: بله. اما اگر کسی بخواهد برنج را فیزیکی دریافت کند حداقل باید ۱۰۰ کیلو گرم خرید داشته باشد تا بتواند درخواست تحویل را بزند.البته این برنج‌ها بوجار نشده است و در کیسه‌های ۷۰ کیلو گرمی قرار دارد.اما اگر کسی تقاضای بوجار شدن و تحویل در بسته‌های ۱۰ کیلو گرمی را دارد باید درخواست بدهد و انبار دار نیز بر اساس شرایط آن را آماده می‌کند.

سوال: آیا قرار است انبار‌های دیگری برای برنج در بورس کالا پذیرش شود.

فلاح: بله . اگر متقاضی برای پذیرش وجود داشته باشد ما استقبال می‌کنیم.

سوال: آماری از معاملات برنج به ما ارائه می‌دهید؟

فلاح: برنج فجر در اولین روز معاملاتی خود ۸ هزار و ۶۰۴ کیلو گرم مورد معامله قرار گرفت و برنج طارم نیز تا یکشنبه ۸ آبان ۱۹۱ هزار و ۱۰۴ کیلو گرم مورد معامله قرار گرفته است.

سوال: مزیت‌های عرضه برنج در بورس کالا چیست؟

فلاح: عرضه برنج در بورس کالا برای کشاورز این امکان را فراهم می‌کند که به صورت مستقیم و بدون واسطه برنج خود را در یک بازاری به وسعت ایران به فروش برساند.

برای خریدار نیز یک برنج کاملا استاندار و بدن تقلب و خالص فراهم می‌شود که می‌تواند آن را خریداری و واسطه‌ها نیز حدف می‌شود. برنج در انبار بورس کالا از امنیت بهره مند می‌شود و مصرف کننده می‌تواند دید سرمایه گذاری نیز به آن نگاه داشته باشد.

سوال: آیا عرضه برنج در بورس کالا می‌تواند سبب کاهش التهاب این بازار شود؟

فلاح: با توجه به شفافیتی که در مکانیزم معاملات برنج بر روی تابلو بورس رقم می خورد و عرضه و تقاضا تعین کننده است این موضوع می‌تواند به کشف قیمت منصفانه‌تر منجر شود.

ارسال نظر