شناسه خبر : 27922

کارنامه ضعیف گروه محصولات فلزی با نرخ بازده ۶ درصدی

کارنامه ضعیف گروه محصولات فلزی با نرخ بازده 6 درصدی

گروه محصولات فلزی بورسی همچنان در انقباض، تنگنایی که از، ازدست رفتن حدود یک‌سوم ارزش بازار گروه محصولات فلزی در یک‌سال گذشته حکایت دارد.

چابک آنلاین، مجید میرزاحیدری، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم به‌تازگی در گزارشی از رشد ۶.۲ درصدی شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در شهریور ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل خبر داده و در عین‌حال گفته که در شهریور ماه سال‌جاری نسبت به ماه قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی، رشته فعالیت‌های «شیمیایی (بجز دارو)» و «محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را درکاهش شاخص تولید داشته‌اند.

از نمادهایی همچون فنرژی، فکمند، فجوش، فبستم، چدن، فجام، فلامی، فبیرا، فاما و فاراک به‌عنوان نمادهای حال حاضرگروه فلزات یاد می‌شود.

عمده محور فعالیت شرکت‌های حاضر در این گروه حول محور تولیدات فلزات و غلتک، چدن، بسته بندی، جوشکاری، ماشین‌سازی، ریخته‌گری، تأسیسات حرارتی و دیگ‌های بخار و تیغ یکبار مصرف متمرکز شده است.

واقعیت این است که این گروه هم همچون سایر ناشران بورسی ریسک‌های متعددی را در پیش رو دارد که دست‌کم پیچیده بودن شرایط اخذ تسهیلات بانکی به‌دلیل کمبود منابع، عدم توانایی در بازپرداخت بموقع تسهیلات دریافتی در کوتاه یا بلندمدت، محدودیت در انتقال وجوه خارجی، نوسانات نرخ ارزو نرخ تورم، تولید محصولات پروژه‌ای با حاشیه سود پایین و عدم امکان وصول بموقع مطالبات ناشی از کمبود منابع نزد کارفرمایان از جمله مشکلات پیش روی عمده شرکت‌های مستقر در این گروه است.

اما گروه محصولات فلزی در بازار سهام چه مختصاتی دارد؟

در حال حاضر دوره وصول مطالبات این گروه در محدوده 248 روز بوده که در نوع خود عددی قابل توجه است.

نرخ بازده دارایی به‌عنوان یک عامل اثر‌گذار در تقسیم‌بندی شرکت‌های بورسی همواره مورد توجه بوده که این نرخ در گروه مورد اشاره بسیار پایین و یک امتیاز منفی برای آن به شمار می‌رود.

از نسبت پرداخت سود ناشران بورسی به‌عنوان عاملی جذاب برای معامله‌گران یاد می‌شود که این فاکتور در گروه محصولات فلزی حدود 31 درصد بوده که عددی پایین است، زیرا ماهیت شرکت‌های مستقر در گروه، تولیدی بوده و باید این نرخ به مراتب بالاتر باشد.

نسبت p/e گروه محصولات فلزی در حال حاضر در محدوده 9.2 درصد بوده که از میانگین p/e بازار که در محدوده 5.5 درصد بوده بسیار بالاتر است.

با این حساب آیا سهم گروه محصولات فلزی برای معامله‌گران جذاب بوده و چرا برخی شاخص‌ها در این گروه تا این حد پایین است؟

مدیرعامل شرکت تولیدی چدن‌سازان درتوصیف پایین بودن نرخ بازده دارایی گروه محصولات فلزی، از صادرات به‌عنوان یک پتانسیل بالا در گروه ساخت محصولات فلزی و صنعت فولادی یاد کرده که در شرایط فعلی اتفاقاً به یک نقطه‌ضعف تبدیل شده و شرکت‌های بورسی صادرات محور در این راستا، تنبیه می‌شوند!

داوود صافی دستجردی، توضیح داده که اولین نکته، مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بوده، زیرا شرکت‌های صادرات‌محور، حتی با تأخیر یکساله سهم مالیات بر ارزش افزوده خود را از سازمان امور مالیاتی مسترد می‌کنند که این امر بر نرخ بازده دارایی این گروه تأثیرگذار بوده است.

به گفته وی، دلیل دوم تنبیه شرکت‌های صادرات محور، واردات مواد اولیه مورد نیاز آنها با نرخ ارز واقعی و صادرات با نرخ ارز نیمایی بوده است.

صافی دستجردی، دلیل دیگر تأثیرگذار بر نرخ بازده دارایی پایین این گروه را افزایش صددرصدی قیمت تمام شده محصولات نهایی دانسته که برعکس و به‌صورت قیمت‌گذاری دستوری در بازار بورس کالا عرضه می‌شود؛ نرخ تمام شده محصولات صد درصد افزایش یافته اما فنر فروش قیمت به‌صورت دستوری جمع شده است.

مدیرعامل شرکت تولیدی چدن‌سازان، درباره طولانی بودن دوره وصول مطالبات گروه محصولات فلزی اذعان داشت که مهم‌ترین دلیل آن ناشی از شرایط فروش در بورس کالا به‌صورت اعتباری و سه ماهه بوده که باعث شده تا دوره بازگشت مطالبات طولانی شود.

وی در توصیف دلایل پایین بودن نسبت پرداخت سود در گروه محصولات فلزی اذعان داشت که ریشه این اتفاق در افزایش نرخ تورم بوده که باعث شده تا سرمایه در گردش این گروه به دوبرابر افزایش یابد، زیرا یک شرکت تولیدی در سال گذشته برای حفظ سطح تولید خود در یک شرایط مشخص، یک هزارمیلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز داشت، اما در سال‌جاری برای اینکه همان سطح تولید را حفظ کند، ولو بدون انجام هرگونه طرح توسعه‌ای نیازمند سرمایه در گردش دوبرابری بوده که باعث شده تا شرکت‌های این گروه، کمترین سود تقسیمی را مدنظر داشته باشند.

مدیرعامل شرکت تولیدی چدن‌سازان، با اشاره به بالا بودن نسبت p/e گروه محصولات فلزی از میانگین بازار سهام یادآور شد که در حال حاضر بازار سرمایه در شرایطی نیست که بتوان قیمت سهم‌ها را براساس p/e ارزیابی کرد، زیرا شرایط بازار سرمایه از شاخص‌های اصلی قیمت‌گذاری منحرف شده و بر ورود و خروج پول متمرکز شده و بخشی هم ناشی از عدم اطمینان بر روی صادرات و واردات و نرخ ارز بوده که سرجمع این موارد، در کنار نااطمینانی تأثیر منفی خود را گذاشته است.

وی در عین‌حال دورنمای این گروه در بازار سرمایه را مثبت ارزیابی کرده و گفته که پتانسیل خوبی برای رشد در این گروه وجود دارد، زیرا این گروه بشدت متأثر از نرخ ارز است.

 

ارسال نظر