شناسه خبر : 22559

استقبال گرم سهامداران از تغییر دامنه نوسان بورس

استقبال گرم سهامداران از تغییر دامنه نوسان بورس

دامنه نوسان بورس از امروز (دوشنبه) به مثبت و منفی ۶ درصد تغییر پیدا کرد و این اقدام با استقبال سرمایه گذاران مواجه شد به طوری که شاخص بورس در رشد بیش از ۲۳ هزار واحدی را ثبت کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، دولت سیزدهم در حالی بازار سرمایه را از دولت قبل تحویل گرفت که  این بازار در وضعیتی بسیار اسفناک قرار داشت و سهامداران از ترس از دست دادن سرمایه‌های خود در این بازار به دنبال خروج هیجانی از بازار بودند.

سازمان بورس اوراق بهادار و دولت سیزدهم برای ایجاد ثبات در بازار سهام تصمیماتی اتخاذ کردند که تغییر دامنه نوسان از جمله اقداماتی بود که به عنوان یک راهکار برای بهبود وضعیت بازار و ایجاد ثبات در معاملات مدنظر قرار گرفت و از همان ابتدا پیشنهاداتی برای حذف دامنه نوسان مطرح شده بود.

اکثر فعالان حاضر در این بازار در ابتدا مخالفت خود را با این اقدام به دلیل ریزش‌های بی سابقه شاخص بورس اعلام و چنین پیشنهادی را مطرح کردند که دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش پیدا کند تا از این طریق سهامداران متحمل ضرر و زیان سنگین نشوند.

به دنبال مطرح شدن چنین مباحثی، از نخستین روزهای فعالیت «مجید عشقی»، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تغییر دامنه نوسان جزو اقدامات اصلی این سازمان مدنظر قرار گرفت و زمزمه‌هایی از تغییر دامنه نوسان در پایان سال ۱۴۰۰ مطرح شده بود.

این اتفاق تحت تاثیر وجود برخی از موانع به مرحله اجرا نرسید و «محسن خدابخش»، نایب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در روزهای پایانی سال گذشته از تغییر دامنه نوسان در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد: براساس تصمیمات هیات مدیره سازمان بورس قرار بر این است تا به دامنه نوسان به صورت فصلی یک درصد اضافه شود.

169605581

هفته گذشته و در ادامه چنین وعده‌ای، خبری از تغییر دامنه نوسان از امروز (دوشنبه ۲۹ فروردن ماه) منتشر شد که در این زمینه «سید مهدی پارچینی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص مصوبات هیات مدیره سازمان بورس در زمینه تغییر دامنه نوسان اعلام کرد: تغییر دامنه نوسان در هیات مدیره سازمان بررسی و تصمیمات نهایی آن به مسوولان بازار سرمایه ابلاغ شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار بر این است تا به دامنه نوسان بازار اول بورس و نیز فرابورس یک درصد به‌صورت متقارن اضافه و معاملات این بازار با دامنه نوسان ۶ درصد انجام می‌شود، اما بازار دوم با دامنه نوسان پنج درصد معامله خواهد شد.

با توجه به چنین وعده‌ای، دامنه نوسان از امروز از مثبت و منفی ۵ درصد به مثبت و منفی ۶ در صد تغییر کرد که این اتفاق اکنون با استقبال سهامداران همراه شده است و شاخص بورس در یک ساعت ابتدایی آغاز معاملات (تا لحظه انتشار این خبر) با ۲۳ هزار و ۲۵۱ واحد رشد به استقبال چنین تغییر مهمی در بازار سرمایه رفته است.

ارسال نظر