اختصاصی چابک آنلاین؛

معاملات پرحجم «شستا» در اولین روز هفته

در پی شدت گرفتن روند کاهشی نرخ ارز ، در اولین روز از هفته چهارم مرداد ماه روند شاخص های بازار سهام کاهشی شد و خط حمایت 2 میلیون واحدی شاخص کل بورس یک باردیگر از دست رفت.

معاملات پرحجم «شستا» در اولین روز هفته

چابک آنلاین، سعید رشیدی، درشرایطی که کاهش قیمت پایانی در اکثر قریب به اتفاق نمادهای حاضر در معاملات امروز اتفاق افتاد، شاخص کل بورس با کاهش47 هزار و 312 واحدی به 1 میلیون و 989 هزار و 673 واحد رسید.

شاخص کل هم وزن 19 هزار و 295 واحد کاهش را ثبت کرد و شاخص کل فرابورس نیز کاهش 657 واحدی داشت و به عدد 25 هزار و 772 واحد رسید.

آمار فوق درحالی بود که ارزش معاملات امروز بورس 4 هزار و 467 میلیارد تومان به ثبت رسید.

این ارزش معاملاتی در داد و ستد حدود 6 میلیارد برگ سهم به دست آمد که حتی نسبت به میانگین حجم معاملات ثبت شده در ماه گذشته نیز عدد پایینی به شمار می رود.

به تعبیر کارشناسان، این موضوع بر راکد بودن معاملات سهام در مرداد ماه، نسبت به ماه های گذشته و همچنین دوره مشابه سالهای قبل دلالت دارد.

روند کاهشی قیمت ها در بازار سهام درحالی است که شرکت ها در 3 ماهه ابتدایی سال 1402 توانسته اند تولید و فروش خود را در حدود 5.2 درصد افزایش دهند. 

موضوعی که شاخص های غیر تورمی بازار را به شدت تقویت کرده و ارزندگی واقعی (بدون تورم) بازار را افزایش داده است.

افزایش میزان تجارت شرکت های بورسی و بازارگشایی محصولات آنها طی ماه های گذشته باعث شدریسک عملیاتی شرکت ها کاهش و تاب آوری آنها افزایش یابد.

با وجود کاهش روند قیمتی شاخص های قیمتی ، طی ماه های گذشته شاهد تقویت شاخص های بنیادی بازار سهام بودیم که می تواند رشد غیر تورمی قیمت ها را درآینده به دنبال داشته باشد.

آمارهای دیگر امروز

ازتعداد نمادهای فعال درمعاملات امروز 46 نماد بورسی و 66 نماد فرابورسی در بازه مثبت و 366 نماد بورسی و 262 نماد فرابورسی در بازه منفی به کار خود پایان دادند.

همچنین 2 صف خرید و 95 صف فروش در بورس و 36 صف خرید و 138 صف فروش در فرابورس تا پایان پابرجا ماند. 

این آمار درشرایطی رقم خورد که بیشتر نمادها در بازه منفی 5 درصد تا منفی 2 درصد نوسان قیمت داشتند و میانگین درصد قیمت آخرین به منفی 3 و 24 صدم درصد رسید.

ارزش عرضه های ثبت شده روی تابلو افزایش محسوسی نسبت به تقاضاها پیدا کرد و نمودار سرانه فروش حقیقی از سرانه خرید حقیقی میزان بیشتری را نشان داد. 

کارشناسان با توجه به آمار بالا دلیل عمده افت شاخصها در معاملات امروز را تمایل حقیقی های خرد به فروش سهام و خارج شدن از بازار معاملات سهام می دانند.

برترین های امروز

«فملی»  «فولاد» و«فارس» در بورس و «وسپهر» «خاور» و «آریا» در فرابورس بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بر جای گذاشتند.

«دیران» «قشهد» و «تکنو» بیشترین افزایش قیمت را داشتند و «فرآور» و «ورنا» بیشترین کاهش قیمت را ثبت کردند.

بیشترین افزایش ارزش  معاملات بازار مربوط به نمادهای «وکار» «شهر» و «سخوز» بود.

بیشترین حجم معاملات نیز در نماد «شستا» گزارش شد.

در روزی که شاهد خروج پول حقیقی از اکثر گروههای صنعت بودیم، بیشترین ورود پول حقیقی به گروه های «اطلاعات و ارتباطات» «انتشارو چاپ» و «منسوجات» اتفاق افتاد.

درآخر،بیشترین حمایت حقوقی از نمادهای «وبملت» و «گلدیرا» به ثبت رسید.

 

copied
نظر بگذارید